Langatonta nostalgiaa – 8BitDo:n retro-näppäimistö tuo NES-konsolin muistot eloon Kommentit pois päältä artikkelissa Langatonta nostalgiaa – 8BitDo:n retro-näppäimistö tuo NES-konsolin muistot eloon

Lisävarusteiden valmistaja 8BitDo on luonut uuden näppäimistön, joka ammentaa inspiraationsa Nintendon maailmanvalloittavasta, ikivihreästä NES-konsolista.

Retro Mechanical Keyboardissa on Bluetooth, 2,4 G:n ja langallinen USB-tila sekä vaihdettava PCB ja määriteltävät näppäimet 8BitDo:n tehokkaan Ultimate Software -sovelluksen avulla. Siinä on 2000mAh:n Li-ion-akku, joka kestää ilmeisesti 200 tuntia käyttöä, ja se tulee myös saataville Famicom-värimallissa.

Näppäimistössä on 87 näppäintä, ja siinä on jopa melko epätavallinen ”Super Buttons” -lisävaruste, joka voidaan määrittää tärkeisiin toimintoihin ja näyttää NES-ohjaimen ikoniset A- ja B-näppäimet.

Näppäimistön toimitukset aloitetaan 10.elokuuta ja voit laittaa sellaisen tilaukseen esimerkiksi valmistajan omasta verkkokaupasta.

Neuralinkin ensimmäinen ihmiskokeeseen osallistunut potilas pelasi videopelejä ”ajatuksen voimalla” Kommentit pois päältä artikkelissa Neuralinkin ensimmäinen ihmiskokeeseen osallistunut potilas pelasi videopelejä ”ajatuksen voimalla”

Elon Muskin neuroteknologiayritys paljasti uudessa päivityksessään, että heidän ensimmäinen ihmiskokeeseen osallistunut potilas pelaa videopelejä aivoimplantin avulla, joka tulkitsee hänen hermosähköisiä signaaleja. Näihin kuuluvat esimerkiksi Slay the Spire, Old School RuneScape ja useita muita suosittuja pelejä.

Yritys kertoi myös, että aivo-tietokoneliitännän () suorituskyky oli heikentynyt väliaikaisesti. Syynä tähän oli osa implantin elektrodeja sisältävien säikeiden vetäytyminen pois potilaan aivoista.

Tammikuussa Neuralinkin perustaja ilmoitti Twitterissä, että yritys oli asentanut ensimmäisen ”N1” -aivopiirin ihmispotilaan päähän. Tämä on osana Precise Robotically Implanted Brain-Computer Interface (PRIME) -tutkimusta. Potilaan myöhemmin paljastettiin olevan 29-vuotias amerikkalainen neliraajahalvaantunut . Hän oli halvaantunut kahdeksisen vuotta sitten sukellusonnettomuudessa.

Leikkauksessa potilaan pääkallosta poistettiin pyöreä osa, jotta erikoisrobotti pääsisi käsiksi hänen aivojensa alueeseen. Robotti käytti hiusta ohuempaa neulaa asettaakseen 64 erittäin ohutta elektrodia sisältävää säiettä aivojen harmaaseen aineeseen. Nämä uudet sensorit on suunniteltu havaitsemaan potilaan hermosähköisiä signaaleja ja lähettämään saadun tiedon säikeitä pitkin N1-implantin pääosaan. Tämä on asennettu leikkauksen aikana kalloon luotuun aukkoon. Implantista tulevat signaalit lähetetään sitten Neuralink-sovellukseen, jota opetetaan tulkitsemaan tiedon takana oleva tarkoitus ja muuttamaan se suoritettavaksi toiminnaksi, kuten tietokoneen hiiren liikuttamiseksi.

”Voitin ystäviäni peleissä, joissa neliraajahalvaantuneena ei pitäisi pystyä voittamaan.”

Ennen leikkausta Arbaughin piti luottaa suutikkuun pelatakseen pelejä ja ollakseen vuorovaikutuksessa digitaalisen maailman kanssa. Suutikku on apuväline, jonka avulla käyttäjä voi painaa kosketusnäyttöä, kun se on ensin asetettu suuhun. Vaikka tämä mahdollisti Arbaughin käyttävän iPadia, siihen liittyi useita haittoja. Esimerkiksi suutikun käyttämiseksi hänen piti istua pystyssä ja hoitajan täytyi pitää iPadia. Lisäksi hän ei voinut puhua kunnolla käyttäessään sitä, ja pitkäaikainen käyttö saattoi aiheuttaa lihaskouristuksia ja painehaavoja.

Neuralink, Noland Arbaugh

”Ajattelin, että suutikku oli paljon parempi kuin BCI kuukausi sitten. Mutta kun verrattiin niitä keskenään, näin että BCI oli yhtä hyvä, ellei jopa parempi, ja se kehittyy entisestään; pelit joita voin nyt pelata, ovat paljon parempia kuin aiemmat”, Arbaugh kertoi Neuralinkin blogipäivityksessä, jossa juhlistettiin hänen leikkauksensa 100 päivää. ”Voitin ystäviäni peleissä, joissa neliraajahalvaantuneena ei pitäisi pystyä voittamaan.”

Neuralink kertoi, että Arbaugh oli äskettäin käyttänyt aivo-tietokoneliitäntää 69 tuntia yhdellä viikolla, joista 34 tuntia oli viihteellisiin tarkoituksiin. Tänä aikana Arbaugh käytti aputekniikkaa internetin selaamiseen, uusien kielten oppimiseen ja erilaisten videopelien pelaamiseen, mukaan lukien rogue-like-korttipeli Slay the Spireen, Old School RuneScapeen, Mario Kart 8 Deluxeen ja Sid Meier's Civilization 6:een, ohjaamalla vain kursoria mielessään. Tiedemiehet työskentelevät myös räätälöidyn peliominaisuuden parissa Neuralink-sovelluksessa, jonka tarkoituksena on antaa Arbaughille enemmän vapautta siihen, kuinka ja milloin hän voi pelata pelejä.

Lähde: IGN

Deittisovellus Tinder menettää käyttäjiä ennätystahtiin – kilpailija kirii kovaa vauhtia rinnalle Kommentit pois päältä artikkelissa Deittisovellus Tinder menettää käyttäjiä ennätystahtiin – kilpailija kirii kovaa vauhtia rinnalle

on menettänyt maksavia käyttäjiä jo kuudetta kvartaalia putkeen, selviää Match Groupin tulosraportista. Sen sijaan kilpaileva sovellus on kasvattanut maksavan käyttäjäkunnan määrää.

Tinderillä oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä 2024 yhteensä 10 miljoonaa maksavaa käyttäjää, mikä on 9% vähemmän kuin vuotta aiemmin. Hinge puolestaan onnistui kasvattamaan maksavien käyttäjien määrää 31 prosentilla 1,4 miljoonaan.

Tinderin käyttäjämäärän lasku on ollut odotettavissa, sillä nuoremmat käyttäjät hakevat nykyään enemmän vakavia parisuhteita Tinderin tarjoamien lyhytaikaisten suhteiden sijaan. Hinge on sen sijaan profiloitunut sovellukseksi, jossa käyttäjät etsivät merkityksellisempiä yhteyksiä.

Vaikka Tinder kamppailee maksavien käyttäjien säilyttämisen kanssa, on Hinge hyvällä matkalla kohti ”miljardin dollarin liikevaihtoa tuottavaa bisnestä”, totesi Match Groupin toimitusjohtaja Bernard Kim sijoittajille suunnatussa puhelinkonferenssissa.

Hingellä on ollut merkittävä liikevaihdon kasvu viimeisen kuuden vuoden aikana, sillä suora liikevaihto nousi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 50 prosenttia 124 miljoonaan dollariin.exclamation Vuonna 2023 Hinge keräsi yhteensä 396 miljoonan dollarin liikevaihdon.

Tinder pyrkii vastaamaan haasteisiin, mutta riittääkö se?

Yksi Tinderin ongelmista on vaikeus saada käyttäjiä näkemään arvoa ”à la carte” -ominaisuuksissa, joihin kuuluvat esimerkiksi Super Likes, Boosts ja ”See Who Likes You”. Nämä ovat sovelluksen sisäisiä lisäostoksia. Vaikka à la carte -tulot muodostavat noin 20 prosenttia Tinderin suorasta liikevaihdosta, laskivat ne ensimmäisellä vuosineljänneksellä 13 prosentilla vuoden 2018 ennätystasosta.

Match Groupin talousjohtaja Gary Swidler myönsi puhelinkonferenssissa, että à la carte -tulojen heikompi kasvu on ollut laskeva trendi jo jonkin aikaa. Viime aikoina se on kuitenkin ”pahenunut entisestään” ja ”haittaa hyvää suoritusta”.

Tinder on vastannut haasteeseen muun muassa lisäämällä uusia turvaominaisuuksia, kuten ”Jaa treffini” -toiminnon, jonka avulla käyttäjät voivat jakaa treffisuunnitelmansa ystävien kanssa. Tänä kesänä sovellus alkaa edellyttää kasvokuvia kaikkien profiileissa. Lisäksi tulossa on tekoälypohjainen ”Kuva-valitsin” -ominaisuus, joka valitsee käyttäjän kuvakansiosta 10 parasta kuvaa profiilin laadun parantamiseksi.

Toisaalta Tinder on pyrkinyt kasvattamaan liikevaihtoaan myös rahastuttamalla heikkenevää maksavan käyttäjäkuntaaan. Esimerkiksi hiljattain lanseerattu 499 dollarin kuukausihintainen tilaussuunnitelma on suunnattu erityisille eli käyttäjille.

Tulevan vuosineljänneksen ennusteet Tinderin tuloille viittaavat kuitenkin siihen, että kasvu on olematon tai vain noin 1 prosentin luokkaa, eli 475-480 miljoonan dollarin välillä.

Lähde: Techcrunch