Lara Croft – Pelimaailman pioneerinainen Kommentit pois päältä artikkelissa Lara Croft – Pelimaailman pioneerinainen

Tomb Raider (2013)

Tomb Raiderin ilmestyessä Playstationille loppuvuodesta 1996 sai maailma ihmeteltäväkseen jotain mullistavaa. Akrobaattinen aarteenmetsästäjä, joka tutkiskeli kadonneita raunioita, hyppi näyttäviä voltteja ja tulitti ikonisilla tuplapistooleillaan dinosauruksia ja kaiken tämän lisäksi – Hän oli nainen.

Naispäähahmoja ei juurikaan ollut videopeleissä nähty ennen Lara Croftia ja nousikin hitiksi mielenkiintoisten ympäristöjen, toimivan pelattavuuden ja tämän rajoja rikkovan naissankarin avulla. Kuten Lara Croftkin yhtenä ensimmäisistä pelimaailman naispäähahmoista, voivat myös uudet pikakasinot tarjota uudenlaisia elämyksiä vanhaan tuttuun kaavaan verrattuna.

Lara hahmona

Kaunis, pitkä, hoikka britti, jonka hulmuava ruskea palmikko yhdistettynä mikroshortseihin ja turkoosiin toppiin vetosi varsinkin tuon ajan miesvoittoiseen pelaajakuntaan. Asiaa toki auttoi Laran anteliaat muodot rintalastan päällä. Mutta Lara oli myös muuta kuin tuleva seksisymboli.

Arkeologi-seikkailijaksi elämänsä varrella päätynyt oli saanut vaikutteita Indiana Jonesista. Rikkaan suvun tyttärenä hänellä oli varaa matkata ympäri maailmaa etsimässä milloin mitäkin aarteita, ja hankalat reissut koulivat hänestä sitkeän ja itsevarman naisen. Tämä näkyy pelin varrella siinä, kuinka Lara ei hätkähdä edes törmättyään viidakossa T-rexiin. Tätä vahvaa Laraa on myöhemmin kuvastettu myös aikaisemmissa elokuvissa, siinä missä myöhempi elokuva kuvastaa Laran kasvukautta.

Tomb Raider pelinä

Vuonna 1996 Tomb Raider näytti mitä kaikkea Playstationista saadaan irti. Näyttävät grafiikat hämmästyttivät pelaajia ympäri maailman. Myöskin täysin 3D:nä toimiva peli oli tuohon aikaan uskomaton saavutus. Kameraa ei oltu fiksattu paikalleen kuten esimerkiksi muutamaa kuukautta ennen julkaistussa Resident Evilissä.

Lara pystyi juoksemaan, hyppimään, syöksymään kielekkeeltä veteen, uimaan, sukeltamaan, kiskomaan blokkeja ja ampumaan kahdella pistoolilla samaan aikaan. Moista ei oltu ennen nähty. Tomb Raider mahdollisti jopa sen, että pystyit ampumaan kahdella aseellasi kahta eri vihollista samaan aikaan.

Erilaisia vihollisia oli aina ihmisistä ja villieläimistä dinosauruksiin asti, joten peli ei todellakaan käynyt tylsäksi. Myöskin Tomb Raiderin ongelmanratkontatehtävät olivat vertaansa vailla omana aikanaan, ja toimivatkin suunnannäyttäjinä tuleville peleille ja sukupolville. Hyvänä esimerkkinä näistä nykypäiväisimmistä seuraajista toimiikin Uncharted-pelisarja.

Lara Croftin perintö

Laran seikkailuista on ensimmäisen pelin jälkeen julkaistu lukuisia jatko-osia monille eri konsoleille sekä tietokoneelle, on tullut elokuvaa Laran nuoruudesta ja aikuisiästä, sekä sarjakuvaa ja fanfic-tarinoita. On päivänselvää, että Lara Croft on tehnyt meihin kaikkiin vuosien varrella lähtemättömän vaikutuksen. Tomb Raiderin pelimekaniikka on kopioitu lukemattomiin peleihin, samoin kuin Lara Croftin muotoja.

Selvää on, että pelimaailma ei näyttäisi tänään siltä, miltä se näyttää ilman Tomb Raideria, ja hyvä niin. Tomb Raider avasi portit avoimille seikkailupeleille, joissa sai yhdistettyä tutkintaa, ongelmanratkontaa, räiskintää ja upeita maisemia. Lara Croft hahmona avasi ovia tuleville naispäähahmoille, jotka saattoivat olla muutakin kuin pelkkää silmänruokaa.

Tomb Raider on myöskin pelinä onnistunut sen verran uusiutumaan vuosien varrella, että nykypäiväisetkin pelit ovat vielä hyviä kokemuksia ja mielenkiintoisia tarinoita. Päätös alkaa viedä pelejä kohti Laran nuoruutta onkin osoittautunut hyväksi ideaksi siinä, missä aikuisiän tarinoita seuranneet pelit alkoivat tuntua itseään toistavilta. Larasta kuullaankin vielä lähitulevaisuudessa lisää, sillä on kuluvan vuoden alkupuolella julkistanut kehittävänsä uutta Tomb Raider peliä.