Legendaarinen hattu tekee paluun Ghostbusters: Frozen EmpiressäKommentit pois päältä artikkelissa Legendaarinen hattu tekee paluun Ghostbusters: Frozen Empiressä
Ole valmis nauramaan kummituksille! Uusi klippi tulevasta elokuvasta Ghostbusters: Frozen Empire esittelee franchisen uuden tulokkaan, Kumail Nanjianin, kantamassa odottamatonta päähinettä: Rick Moranisin esittämän Louis Tullyn kuuluisaa siivilähattua!
15 sekunnin mainos joka on yhteistyötä Booking.comin kanssa näyttää Nanjianin hahmon, Nadeem Razmaadin, istumassa vastapäätä Bill Murrayta. Kohtausta edeltävän tapahtuman jälkeen Nanjiani julistaa: ”Se oli hyvin helppoa”, kantaen samalla ikonista siivilähattua. Kohtaus vaikuttaa sijoittuvan Ghostbustersin tutkimus- ja kehityslaboratorioon.
Fanit voivat myös löytää valokuvan siivilähattuun pukeutuneesta Nanjianista Booking.comin elokuvalle omistetulta sivulta. Sivu tarjoaa matkoja ja karmivaa hauskanpitoa, esitellen New Yorkin Tribeca-alueen (Ghostbustersin paloaseman kotiseutu). Vierailijat tulevat huomaamaan myös että sivustolla kummittelevat Slimer ja Mini-Pufts.
Tämä kevytmielinen klippi seuraa toista äskettäin ilmestynyttä mainosta elokuvalle, joka huvittavasti palkkasi veljekset Peyton ja Eli Manningin taistelemaan kummituksia vastaan heidän tunnusomaisissaan puolivetoketju puseroissaan.
Ghostbusters-elokuvasarjan ohjaajan Ivan Reitmanin poika Jason Reitman on paljastanut, miksi alkuperäisen näyttelijäkaartin tähdittämää Ghostbusters 3 -elokuvaa ei koskaan tehty. Neal Brennanin Blocks-podcastissa Jason Reitman kertoi isänsä suhtautumisesta jatko-osiin.
”Isäni ei koskaan ymmärtänyt jatko-osia. Hän kysyi aina, miksi ihmiset haluavat palata vanhoihin juttuihin”
, Jason Reitman kertoo.
Tämä asenne vaikutti merkittävästi koko Ghostbusters-sarjan kehitykseen vuosien varrella.
Ivan Reitman ohjasi vuoden 1984 alkuperäisen Ghostbusters-elokuvan sekä sen jatko-osan vuonna 1989. Vaikka Ghostbusters 2 tuotti maailmanlaajuisesti 215 miljoonaa dollaria, franchise jäi tämän jälkeen lepäämään yli kolmeksikymmeneksi vuodeksi.
Jason Reitman paljasti myös huvittavan yksityiskohdan, joka kuvastaa hänen isänsä välinpitämätöntä asennetta jatko-osia kohtaan. Ghostbusters 2:ssa esiintyvässä Ecto-1 -autossa on elokuvan virallinen logo, jossa on numero 2.
”Kysyin isältäni vuosia myöhemmin, miksi elokuvan jatko-osan logo on heidän autossaan. Ovatko hahmot tietoisia olevansa jatko-osassa? Isäni totesi vain, että se oli todennäköisesti virhe”
, Jason Reitman kertoo.
Ivan Reitman menehtyi vuonna 2022, 75-vuotiaana. Hänen poikansa Jason ohjasi vuoden 2021 Ghostbusters: Afterlife -elokuvan, joka jatkoi alkuperäisen tarinan elementtejä. Uusin osa, Ghostbusters: Frozen Empire, on tuottanut pettymyksen 201 miljoonan dollarin lipputuloillaan, mikä arvioidun 100 miljoonan dollarin budjetin huomioiden tarkoittaa, että elokuva on hädin tuskin kattanut kulunsa.
Franchise on nyt tienhaarassa: jatkaako se nostalgian hyödyntämistä vai siirtyykö se vihdoin kertomaan uusia tarinoita uusilla hahmoilla? Viimeisimmän elokuvan vastaanotto viittaa siihen, että muutos voisi olla tarpeen.
Edellisen kerran kahden miljoonan katsojan raja ylitettiin vuonna 2017. Kotimaisen elokuvan katsojaosuus on 33,0 %, mikä on kansainvälisesti huippuluokkaa.
Yhteensä tänä vuonna elokuvissa on käyty 6 070 000 kertaa. Kotimaisten elokuvien katsojaluvun osalta 2 miljoonaa meni rikki eilen keskiviikkona. Suomessa elokuvissakäynti on palautunut muuta Eurooppaa paremmin, muun muassa kotimaisen elokuvan menestyksen ansiosta. Kotimaisten elokuvien lipputulot ovat jo yhteensä noin 25,5 miljoonaa euroa.
Suomen elokuvasäätiön johtaja Lasse Saarinen on tyytyväinen kotimaisen elokuvan erinomaisesta katsojasuhteesta: ”Kuluva vuosi on osoittanut, että kotimainen yleisö haluaa ja tarvitsee kotimaista elokuvaa. Kahden miljoonan katsojan rajan ylitys ensimmäisen kerran sitten vuoden 2017 on vahva osoitus siitä, että kotimaisen elokuvan sisällöt ovat läheisiä ja tärkeitä suomalaisille katsojille.”
Vuoden katsotuin elokuva on Tiina Lymin ohjaama Myrskyluodon Maija, joka on kerännyt 469 000 katsojaa. Viisi kotimaista elokuvaa on ylittänyt 100 000 katsojan rajan: Myrskyluodon Maijan lisäksi Luottomies-elokuva: All in (324 000 katsojaa), Kyllä isä osaa -elokuva (223 000), Heinähattu, Vilttitossu ja kana (182 000) ja Mielensäpahoittajan rakkaustarina (171 000).
Kaikki katsotuimmat elokuvat ovat saaneet elokuvasäätiön markkinointi- ja levitystukea sekä Kyllä isä osaa -elokuvaa lukuun ottamatta myös tuotantotukea.
Myös dokumenttielokuvat ovat kiinnostaneet elokuvateattereissa. Peräti kolme elokuvaa on ylittänyt dokumenttielokuvalle erinomaisen 10 000 katsojan rajan: Havumetsän lapset, Ismo – maailman hauskin ulkopuolinen ja Pepe.
Vaikka kotimainen elokuva kiinnostaa katsojia Suomessa ja on menestynyt viime vuosina erittäin hyvin kansainvälisesti, Suomen elokuvasäätiön tukivaroista on leikattu tältä vuodelta miljoona euroa ja ensi vuodelta puoli miljoonaa euroa. Elokuvasäätiön tuki mahdollistaa paitsi monipuolisen elokuvatarjonnan myös elokuvateatterien toiminnan ympäri maan. Kattava ja laadukas elokuvateatteriverkosto mahdollistaa kotimaisen elokuvan menestyksen: elokuvateattereissa voi Suomessa käydä 125 kunnassa.
Leikkaukset kuitenkin uhkaavat heikentää elokuvasäätiön mahdollisuuksia tukea elokuvateattereita, jotka tarvitsevat lähivuosina yhteensä miljoonien rahoitusta laitteistojen uusimiseen, sillä digitaaliset elokuvaprojektorit ovat tulossa käyttöikänsä päähän. Mikäli projektoreita ei pystytä uusimaan, uhkaa elokuvateattereita sulkeminen erityisesti pienillä paikkakunnilla.
”On todella ikävää, että jatkaessaan kotimaisen elokuvan tukimäärärahojen leikkaamista valtiovalta vähentää kotimaisen elokuvaa rakastavan yleisön mahdollisuuksia kokea uusia elämyksiä elokuviemme parissa”, elokuvasäätiön johtaja Saarinen toteaa.