Legendaarinen NES-peli Duck Hunt täyttää tänään 40 vuotta Kommentit pois päältä artikkelissa Legendaarinen NES-peli Duck Hunt täyttää tänään 40 vuotta

Vuonna 1984 ilmestynyt -klassikko saavuttaa tänään kunnioitettavan 40 vuoden iän, kun se näki päivänvalonsa Japanissa 21.4.1984. Tuolloin sen ensimmäisenä alustana oli -pelikonsoli.

Valopistoolipeli, joka hurmasi pelaajat innovatiivisella pelattavuudellaan ja suloisen retrohenkisellä grafiikallaan, on edelleen yksi tunnetuimmista ja rakastetuimmista NES-peleistä. Vaikka pelin konsepti on yksinkertainen, osoittautui se aikanaan ja osoittautuu edelleen todella koukuttavaksi.

Pelaajat tarttuivat ikoniseen NES Zapperiin, asetta muistuttavaan ohjaimeen, ja tähtäilivät ruudulla lenteleviä sorsia. Onnistuneesta osumasta sai pisteitä, mutta ohi ammuttua seurasi pelin legendaarisin piirre – metsästyskoiran ilkikurinen nauru. Peli tarjosi myös erilaisia ​​tiloja, mukaan lukien savikiekkoammuntaa muistuttavan haasteen.

Duck Huntin suosio ei rajoittunut vain innovatiiviseen ohjaimeen. Peli pursui kevytmielistä tunnelmaa. Aiemmin mainittu naurava koira sekä hauskat taustatekijät, kuten ohi lentävät varikset, toivat peliin aavistuksen humoristista sävyä. Mukana oli myös bonuskierros, jossa pelaajat ampuivat pensaiden taakse piilotettuja maalita – yksinkertainen mutta koukuttava haaste.

Legendaarisen pelin historia

Duck Huntin kehityshistoria on yhtä kiehtova kuin itse peli. NES-järjestelmän suunnittelija Gunpei Yokoi tunnetaan luovuudestaan ja innovatiivisista ideoistaan. Hän oli keskeinen hahmo Game & Watch -käsikonsolien luomisessa, ja kerrotaan hänen saaneen inspiraation Duck Huntiin nähtyään huvipuistossa pelaajien ampuvan valopistoolilla. Yokoi halusi tuoda samanlaisen kokemuksen kotioloihin ja kehitti NES-Zapperin.

Pelin kehitystyössä oli mukana myös toinen pelimaailman legendoista – Shigeru Miyamoto, joka tunnetaan myös Super Mario Brosin ja The Legend of Zelda -pelien luojana. Miyamoto vastasi pelin ohjelmoinnista ja lisäsi siihen useita ominaisuuksia, kuten bonuskierroksen ja vaikeustason säädön.

Duck Huntin julkaisu vuonna 1984 oli valtava menestys. NES-paketti, joka sisälsi sekä konsolin että Duck Huntin, auttoi myymään miljoonia NES-laitteita maailmanlaajuisesti. Pelistä tuli nopeasti yksi NES-järjestelmän myydyimmistä peleistä, ja se nosti valopistooliohjaimen suosioon.

Garry’s Modista poistuu Nintendon hahmoja koskeva sisältö yhtiön itsensä pyynnöstä Kommentit pois päältä artikkelissa Garry’s Modista poistuu Nintendon hahmoja koskeva sisältö yhtiön itsensä pyynnöstä

Huonoja uutisia Garry's Modin pelaajille: , pelin kehittäjä, on ilmoittanut poistavansa kaiken Nintendo-aiheisen sisällön Workshopista saatuaan asiasta takedown-pyynnön Nintendolta itseltään.

Uutinen on yllättävä, sillä Garry's Modissa on ollut valtava määrä Nintendo-aiheista sisältöä lähes kahdenkymmenen vuoden ajan. Aseistaen Marioista aseiksi muuttuneisiin -hahmoihin nämä modit ovat olleet olennainen osa tämän hiekkakastipelin omalaatuista viehätystä.

Facepunch Studios tunnusti takedown-pyynnön oikeutuksen ja korosti, että Nintendolla on omistusoikeus hahmoihinsa. Studio myös tiedotti pitkällisestä poistoprosessista:

”Meillä on käytävä läpi 20 vuoden ajalta ladattua sisältöä.”

He vetosivat moddereihin pyytäen apua Nintendo-aiheisen sisällön poistamisessa.

Nintendon omistamiensa oikeuksien tiukasta puolustamisesta on olemassa pitkä historia. Pelkästään kuluneena vuonna yhtiö on ryhtynyt oikeustoimiin Palworldin -modeja, suosittua -emulaattoria ja :lle tehtyä -pelin uudelleenkäynnistystä vastaan, joka käytti virallista Nintendo 64 SDK:ta. Vaikka sisällön poistaminen ei ole täysin odottamatonta, herättää ajoitus kysymyksiä. Miksi Nintendolta kesti niin kauan puuttua asiaan sisältöön, joka on ollut kaikkien saatavilla useita vuosia?

Poistettavan sisällön määrä on häkellyttävä. Nopea haku Steam Workshopista paljasti yli 5500 -aiheista sisältöä, 1200 Luigi-aiheista sisältöä ja satoja lisää -, - ja Waluigi-hahmoihin liittyen. Tämä poistaminen on merkittävä takaisku Garry's Modin moddaajayhteisölle.

Vaikka syyt Nintendon äkilliselle toiminnalle ovat edelleen epäselvät, vaikutukset ovat kiistattomat. Pelaajat eivät voi enää luoda skenaarioita, joissa esiintyvät heidän suosikki-Nintendo-hahmonsa Garry's Modissa. IGN on ottanut yhteyttä Nintendoon kommentoidakseen asiaa.

Lähde

Toinen iPhone-emulaattori poistui App Storesta – kehittäjä pelkäsi vaikeuksia Kommentit pois päältä artikkelissa Toinen iPhone-emulaattori poistui App Storesta – kehittäjä pelkäsi vaikeuksia

Muutaman päivän sisällä jo toinen -pelien emulaattori on poistunut App Storesta. Aiemmin tällä viikolla Game Boy -emulaattori nousi App Storen kärkeen ennen kuin Apple poisti sen tekijänoikeusrikkomusten vuoksi. Nyt toisen emulaattorin poistumisen takana on kuitenkin itse kehittäjä.

Bimmy Emulator oli, kuten nimestä voi päätellä, NES-emulaattori iPhoneille, iPadeille ja yhteensopiville Apple Silicon Maceille. Sovellus julkaistiin 0,99 dollarin hintaan, mutta se tehtiin myöhemmin ilmaiseksi ladattavaksi.

Muiden -pohjaisten emulaattorien tavoin Bimmy NES ei tullut valmiiksi pelien kanssa. Sen sijaan käyttäjien odotettiin hankkivan omat ROM-tiedostonsa ja lataavan ne emulaattoriin iOS Tiedostot -sovelluksen avulla.

Bimmy NES ei kuitenkaan ollut kauaa saatavilla, sillä kehittäjä Tom Salvo poisti sovelluksen nopeasti. Macin mukaan Salvo sanoi ”poistaneensa sovelluksen pelosta. Kukaan ei ottanut minuun yhteyttä.”

On oletettu, että tekijänoikeusrikkomusten pelon (kuten :n kohdalla) sijaan Salvoa huolestutti enemmän se, että NES-sanan käyttäminen sovelluksen nimessä saattaisi aiheuttaa ongelmia. Jäämme näkemään, julkaiseeko hän sovelluksen uudelleen uudella nimellä.

Lähde: TimeExtension