Logitech G923 -rattiohjain mahdollistaa todenmukaisen ajotuntuman PC:llä ja konsoleilla Kommentit pois päältä artikkelissa Logitech G923 -rattiohjain mahdollistaa todenmukaisen ajotuntuman PC:llä ja konsoleilla

Logitech G923

Maailman johtavimpiin oheislaitteiden valmistajiin kuuluva julkisti äärimmäisen realistisen ajotuntuman tarjoavan rattiohjaimen :lle sekä PlayStation ja Xbox -konsoleilla. Polkimilla varustettu Logitech G923 -rattiohjain vie myös voimapalautteen täysin uudelle tasolle.

Logitech G923 -rattiohjainpaketti koostuu tukevasta metallirunkoisesta rattiohjaimesta ja erillisestä poljinosasta. Ratista löytyvät siipimalliset käsivaihteet formulapelejä varten sekä monipuoliset toimintopainikkeet mihin tahansa ajopeliin. Kolme metallipoljinta oletusarvoisesti tottelevat ajopeleissä kytkin-, jarru- ja kaasupoljinten toimintoja. Progressiivinen jarrupoljintekniikka on mallinnettu oikeista autoista, mikä tarjoaa entistä tarkempaa ja realistisempaa hallittavuutta jarrutustilanteisiin.

Logitechin vallankumouksellinen TRUEFORCE-tekniikka nostaa rattiohjainten voimapalautteen uudelle tasolle. Se hyödyntää ajopelien fysiikkaa ja äänimaailmaa reaaliaikaisesti ajotuntuman mallintamiseen. Näin eri ajoneuvojen äänet, ajopinnat ja renkaiden pito välittyvät rattiin tarkasti ja realistisesti. TRUEFORCE yhdistyy saumattomasti suoraan pelimoottoriin ja prosessoi tietoa jopa 4000 tapahtuman sekuntinopeudella. Näin se luo mahdollisimman yksityiskohtaisen ja aidon tuntuman pelin tapahtumista ratin voimapalautteille.

”Laadukas voimapalautteella varustettu rattiohjain saattaa merkitä eroa voiton ja ajovirheistä johtuvan häviön välillä”, kommentoi McLaren-tiimin Formula 1 -kuljettaja Lando Norris. ”Logitech G923 -rattiohjain luo TRUEFORCE-tekniikan avulla tarkan ja realistisen mallinnuksen oikeasta ajokokemuksesta. Tärinäpalautteen avulla voin tuntea uhkaako autoni takaosa irrota ajopinnasta tai onko autoni vaarassa lähteä spinnaamaan liian kovassa vauhdissa. Tärinän ansiosta ehdin tehdä korjausliikkeet ajoissa ja pysyä kisan johdossa.”

”Olemme viime vuosina olleet läheisesti tekemisissä sekä ajosimulaatiopelaajien että ammattilaiskisakuljettajien kanssa kerätäksemme tietoa eri ajopelikokemuksista. Olemme hyödyntäneet tätä tietoa ja näitä kokemuksia luodaksemme mahdollisimman tarkan, monipuolisen ja realistisen ajopelituntuman uuden sukupolven rattiohjaimelle”, kommentoi Logitech G:n johtaja Ujesh Desai. ”TRUEFORCE luo pelaajalle tuntemuksen siitä, kuin itse olisi oikealla tiellä ja oikean kilpa-auton ratissa. Ohjaimen voimapalaute nostaa ajokokemuksen uudelle tasolle ja jokainen rattia kokeillut onkin noussut ajopenkiltä hymy kasvoillaan.”

Logitech G923 -rattiohjain on viimeistelty tarkasti vastatakseen tämän päivän vaatimuksiin. Ohjauspyörä on harjattua terästä, joka on päällystetty aidolla nahalla. Jalustan polkimet ovat vahvaa terästä ja kestävät kovatkin tilanteet pelissä kuin pelissä. Monipuoliset painikkeet tarjoavat monipuolisen hallittavuuden eri pelien vaatimuksiin. Ohjelmoitavan käsivaihteiston lisäksi rattiohjaimen PlayStation- tai Xbox-painikkeet löytyvät helposti ratista. Yhdysrakenteinen led-mittari ilmaisee kierrosluvut selkeästi, mikä helpottaa kuljettajaa auton hallinnassa tiukoissa tilanteissa. Valintarullassa on 24 porrasta ja sillä on helppo valita rattiohjaimen eri toimintoja, kuten jäykkyyttä, vääntöä, jarrutehoa ja monia muita pelitoimintoja.

Hinta ja saatavuus

Logitech G923 tulee myyntiin elokuussa 399 euron kuluttajahintaan. Ohjaimesta on olemassa kaksi versiota, jotka toimivat PC:n sekä Playstation -konsolien tai PC:n ja Xbox -konsolien kanssa.

Visuaalisesti vaikuttava päivitys – arvostelussa Horizon Zero Dawn Remastered Kommentit pois päältä artikkelissa Visuaalisesti vaikuttava päivitys – arvostelussa Horizon Zero Dawn Remastered

Esittely
Alkujaan vuonna 2017 julkaistu Horizon Zero Dawn on yksi modernien toimintaroolipelien merkittävimmistä teoksista. Remastered-versio, julkaistu 31.10.2024, tuo pelin -parannettuna. sijoittuu 3000-luvulle post-apokalyptiseen maailmaan, jossa teknologiset koneet hallitsevat maisemaa ja ihmiskunta elää takaisin alkuperäisissä heimoyhteiskunnissa. Pelaajat ohjaavat päähenkilö Aloyta, nuorta metsästäjää, joka etsii paikkaansa maailmassa ja taistelee koneita vastaan käyttäen ketteryyttään ja nokkeluuttaan.

Ensituntuma
Pelin remasterointi herätti odotuksia, erityisesti niille, jotka ovat pelanneet alkuperäistä versiota. Ensivaikutelma on pääosin positiivinen. Teknisesti peli on vakaa, eikä suurempia bugeja ilmennyt – tosin suomenkielisissä teksteissä oli satunnaisia puutteita dialogien aikana. Kokemus oli esteettisesti upea ja immersiivinen jo alusta alkaen.

Sisältö
Pelin tarina seuraa Aloyn matkaa heimonsa hylkiöstä sankariksi. Hän pyrkii voittamaan koetuksen, joka mahdollistaa hänen hyväksyntänsä osaksi heimoa. Matkan varrella pelaaja kohtaa valtavia koneita, jotka vaativat strategista lähestymistä taistelussa – koneiden heikkouksia voi hyödyntää ja niitä voi analysoida Aloyn käyttämällä Fokus-laitteella. Pelissä on runsaasti tekemistä, kuten resurssien keräystä ja crafting-järjestelmä, joka mahdollistaa esimerkiksi nuolien ja ansojen valmistamisen. Vaikka tarina itsessään on suhteellisen lyhyt, laaja maailma tarjoaa paljon tutkittavaa ja lisätehtäviä.

Kontrollit ja pelattavuus
PC:llä pelaaminen on yllättävän sujuvaa, vaikka peli on alun perin suunniteltu PlayStation-ohjaimelle. Kontrollit tuntuvat tarkoilta ja helposti hallittavilta. Aloyn kehittäminen tapahtuu taitopisteiden avulla, joita pelaaja ansaitsee tasojen noustessa. Taitojen avaaminen tarjoaa uusia kykyjä, jotka vaihtelevat hiljaisesta hiiviskelystä tehokkaampiin taistelutaitoihin. Tämä järjestelmä lisää syvyyttä ja antaa pelaajalle vapauden valita pelityylinsä.

Grafiikat
Remasterointi tuo merkittäviä visuaalisia parannuksia alkuperäiseen verrattuna. Valaistus, tekstuurit ja hahmojen yksityiskohdat ovat saaneet huomattavan kohennuksen. NPC-hahmojen animaatiot ovat luonnollisempia ja vähemmän jäykkiä, mikä tekee pelimaailmasta eläväisemmän. Maailman maisemat – metsät, vuoret ja rauniot – ovat kauniita ja vangitsevia, mikä tekee pelaamisesta visuaalisen nautinnon.

Äänimaailma
Äänisuunnittelu täydentää pelin immersiota. Luonnon äänet ja taistelumusiikki luovat ympäristöön oikean tunnelman, ja ääniefektit vahvistavat kokemusta, erityisesti taisteluissa.

Yhteenveto
Horizon Zero Dawn Remastered on visuaalisesti vaikuttava ja teknisesti laadukas päivitys alkuperäisestä. Vaikka remasterointi ei tuo merkittäviä uusia ominaisuuksia pelin sisältöön, grafiikkapäivitykset ja tekniset parannukset tekevät siitä entistä nautittavamman. Laajan maailman ansiosta pelaajat voivat uppoutua tuntikausiksi tutkimiseen ja tehtävien suorittamiseen, vaikka pääjuoni onkin suhteellisen lyhyt.

Hintaan sisältyvä 10 euron päivitysmaksu alkuperäisen pelin omistajille voi jakaa mielipiteitä, mutta uusille pelaajille tämä on erinomainen tilaisuus kokea yksi modernin pelihistorian ikonisimmista seikkailuista. Suosittelen peliä erityisesti niille, jotka nauttivat kauniista avoimesta maailmasta, syvällisestä tarinasta ja taktisesta taistelusta.

Yhteenveto

9 / 10
Hyvää + Upeat grafiikat ja valaistus + Helposti hallittavat kontrollit + Runsaasti tutkittavaa ja lisätehtäviä Huonoa - Ei merkittäviä uusia ominaisuuksia sisältöön - Lyhyt päätarina - Päivitysmaksu alkuperäisen pelin omistajille Yhteenveto Horizon Zero Dawn Remastered on visuaalisesti vaikuttava ja teknisesti laadukas päivitys alkuperäisestä. Vaikka remasterointi ei tuo merkittäviä uusia ominaisuuksia pelin sisältöön, grafiikkapäivitykset ja tekniset parannukset tekevät siitä entistä nautittavamman.

Alan Wake 2 on ylittänyt 1,8 miljoonan kappaleen myynnin maailmanlaajuisesti Kommentit pois päältä artikkelissa Alan Wake 2 on ylittänyt 1,8 miljoonan kappaleen myynnin maailmanlaajuisesti

Remedy Entertainment on kertonut -tapahtumassaan, että heidän vuonna 2023 julkaisemansa Alan Wake 2 on myynyt yli 1,8 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti. Tämä on merkittävä kasvu aiempaan lukuun verrattuna, sillä helmikuussa 2024 pelin kerrottiin myyneen 1,3 miljoonaa kappaletta.

Vaikka 1,8 miljoonan myyntiluku onkin vaikuttava, on huomioitava, että pelin kehitys- ja markkinointikustannukset olivat arviolta 70 miljoonaa euroa. Supernatural thriller -pelit ovat kuitenkin yleisesti ottaen niche-markkina, ja myyntiluvut ovat usein pienempiä kuin laajemmalle yleisölle suunnatuilla peleillä. Silti, kuten Controlin tapauksessa on nähty, pelin myynti voi kasvaa merkittävästi myöhempinä vuosina.

Peli on saatavilla :lle, Xbox Series X|S:lle ja :lle.