Logitech julkaisi kilpapelaajille suunnattuja pinkkejä pelilaiteuutuuksia Kommentit pois päältä artikkelissa Logitech julkaisi kilpapelaajille suunnattuja pinkkejä pelilaiteuutuuksia

Logitech

Maailman johtavimpiin oheislaitteiden valmistajiin kuuluva tuo uuden sukupolven ammattilaistason Logitech G PRO X TKL Lightspeed -pelinäppäimistön ja Logitech G PRO X Superlight 2 -pelihiiren kaikkien pelaajien saataville.

Kilpapelaaminen peleineen ja liigoineen kehittyy kovaa vauhtia. Samalla kasvavat myös ammattilaispelaajien vaatimukset ja tarpeet, sillä kovatasoisessa kilpapelaamisessa vaaditaan myös asianmukaiset oheislaitteet. Voiton ja häviön ero voi johtua paitsi harjoittelun puutteesta, myös käytössä olevista välineistä. Uudet pelinäppäimistö ja pelihiiri on suunniteltu kilpapelaajan tiukat vaatimukset mielessä. Keskeisiä ominaisuuksia ovat huippuluokan suorituskyky, tarkkuus ja miellyttävä muotoilu, jotka kaikki vaikuttavat pelisuorituksiin.

Logitech G on viimeisen kolmen vuoden aikana käyttänyt sadoittain tunteja peliammattilaisten kanssa. Tällaisia ovat esimerkiksi suomalaisen ENCE-tiimin pelaajat. Aika on käytetty ammattilaistasoisten PRO-oheislaitteiden kehittämiseen, joita on mukautettu ja hienosäädetty peliammattilaisilta saadun palautteen mukaan. Uusi pelinäppäimistö ja pelihiiri täydentävät aiemmin tänä vuonna julkistettuja Logitech G PRO X 2 Lightspeed -pelikuulokkeita, muodostaen näin ammattilaistasoisen laitteistokokonaisuuden. Yhdistettynä samaan ohjelmistoon tämä kolminaisuus muodostaa korkeatasoisen pelikokemuksen vailla vertaa.

”Uusi kiehtova PRO-mallistomme juontuu tinkimättömästä pyrkimyksestä tuoda pelaajille huippuunsa hiotut ja suorituskykyiset oheislaitteet, jotka vastaavat eliittitason peliammattilaisten ja muiden korkeatasoisten kilpapelaajien vaatimuksiin. Nämä tuotteet ovat upeita esimerkkejä omistautuneisuudestamme suorituskyvyn, nopeuden ja luotettavuuden kehittämisessä. Tämän on mahdollistanut pitkäkestoinen yhteistyö peliammattilaisten kanssa. Heidän palautteensa avulla olemme voineet hioa ja parannella tuotteitamme. Näin voimme taata parhaan mahdollisen toimivuuden ja laadun sekä ensiluokkaiset innovaatiot pelituotteissa.”

kommentoi kilpapelipuolen tuotepäällikkö Brent Barry

Logitech G PRO X Superlight 2

Langattoman Logitech G PRO X Superlight 2 -pelihiiren suunnittelussa on menty tarkkuus, suorituskyky ja luotettavuus edellä. Tämä on mahdollistettu huipputeknologialla, kuten mekaanisoptisilla Lightforce-kytkimillä, joissa hyödynnetään mekaanisten ja optisten kytkinten parhaita puolia yhdessä. Lisäksi vallankumouksellinen Hero 2 -anturi kykenee jopa 500 tuuman sekuntinopeuteen ja peräti 32 000 DPI-tarkkuuteen. Kaksinkertaisen rakenteensa ansiosta anturi pysyy menossa mukana jopa hiirtä nostettaessa tai kallistettaessa.

Käyttäjien toiveesta hiiren suunnittelussa on noudatettu edellisen Superlight-mallin palkittua muotoilua. Painoa hiirellä on vain 60 grammaa, mikä tekee sen käytöstä ihanteellisen kevyttä. Lataaminen tapahtuu mukana tulevalla USB-C-johdolla ja yhdellä latauksella virtaa riittää jopa 95 tunniksi. Hiiri tukee myös Powerplay-hiirimaton langatonta lataamista. Hiiren 25 kilohertsin päivitystaajuus ja ääriliukkaat PFTE-jalakset viimeistelevät ammattilaistason pelihiiren.

Hiiri tulee myyntiin kolmella eri värivaihtoehdolla, jotka ovat musta, valkoinen ja pinkki.

Logitech G PRO X TKL Lightspeed

Kompakti ja langaton Logitech G PRO X TKL Lightspeed -näppäimistö on muotoiltu kätevän kokoiseksi. Sen ansiosta näppäimistön voi kääntää helposti sopivaan peliasentoon ja ottaa mukaan pelitapahtumiin. Monipuolinen näppäinten ohjelmoitavuus, Lightsync-värivalaistus, omat toimintopainikkeet äänen- ja videotoistoon sekä äänenvoimakkuuden vierityspainike täydentävät monipuolisesti räätälöitävän näppäimistön. Viiveettömästä langattomasta toimivuudesta vastaa Logitech G:n luotettava Lightspeed-teknologia. Lightspeed-vastaanottimen lisäksi näppäimistö voidaan liittää tietokoneeseen myös langattomalla Bluetooth-yhteydellä tai mukana tulevalla USB-C/USB-A-kaapelilla.

Läpikuultavien PBT-näppäimistöhattujen läpi hohkaa näyttävä Lightsync RGB -valaistus, jota voidaan käyttää sekä pelaamisen apuna että pelitunnelman luomisessa. Näppäinhatut voidaan halutessa myös vaihtaa muiden valmistajien valmistamilla vaihtoehdoilla. Peliammattilaisten toiveesta näppäimiin voi mukauttaa lisää erilaisia äänen- ja videonhallintapainikkeita. Näppäimistön voi valita kolmella eri värillä eli mustana, valkoisena ja pinkkinä sekä kahdella kytkinvaihtoehdolla, jotka ovat taktiilit GX Brown- ja lineaariset GX Red -kytkimet. Lisäksi näppäimistön mukana tulee kätevä kantolaukku pelimatkoja varten.

Logitech PRO X 2 Lightspeed Pink

Samaan aikaan julkaistaan myös PRO-näppäimistöä ja -hiirtä täydentävät Logitech PRO X 2 Lightspeed -pelikuulokkeet pinkkinä värivaihtoehtona. Samoista pelikuulokkeista on jo aiemmin tullut myyntiin mustat ja valkoiset mallit. Näin koko uudistetun PRO-tuoteperheen voi halutessaan hankkia yhdellä ja samalla värisävyllä tai halutessaan yhdistellä eri värejä haluamallaan tavalla.

Langattomat Logitech G PRO X 2 Lightspeed -pelikuulokkeet ovat yhdistelmä erottelukykyistä äänentoistoa, huipputason teknologiaa ja miellyttävää muotoilua. Pelikuulokkeet ovat alansa ensimmäiset, joissa käytetään vallankumouksellisia PRO-G Graphene -elementtejä. Kilpapelaamisessa äänentoiston selkeys ja pelaajien välinen kommunikointi ovat äärimmäisen tärkeitä menestyksen kannalta. Uusissa 50 millimetrin tarkkuussäädetyissä PRO-G-elementeissä käytetään herkkiä grafeenikalvoja, joiden ainutlaatuisen luonnollinen joustavuus takaa ensiluokkaisen äänentoiston, jollaista ei ole ennen pelikuulokkeissa kuultu. Kuulokkeissa on myös huippunopean Lightspeed-teknologian lisäksi langaton Bluetooth-yhteys sekä 3,5 millimetrin stereoliitäntä. Virtaa langattomaan käyttöön riittää peräti 50 tunniksi.

Logitech G HUB -sovellus

Kaikki Logitech G PRO -tuoteperheen oheislaitteet ovat helposti räätälöitävissä näitä yhdistävän Logitech G HUB -ohjelmiston kautta. Sillä voidaan muokata muun muassa hiiren DPI-asetusta, herkkyyttä ja monia muita toimintoja sekä näppäimistön ohjelmoitavia painikkeita. Myös kaikkien eri laitteiden valaistusasetukset löytyvät helposti ohjelmistosta. Laitteiden omaan muistiin tallennettavat toiminnot voidaan säätää OMM-asetuksista. Lisäksi ohjelmistosta löytyy tuki esimerkiksi Streamlabs-ohjelmistolaajennukselle.

Vastuullinen tuotekehitys

Korkealuokkaisten valmistusmateriaalien ja huippuluokan ominaisuuksien ohella Logitech tukee vastuullista tuotekehitystä. Kaikkien Logitech G -pelituotteiden lailla myös PRO-pelituotteet on valmistettu hiilineutraalisti. Logitech hyvittää hiilijalanjälkensä tukemalla metsien istuttamista, käyttämällä kierrätysmateriaaleja ja tukemalla hiilipäästöjä vähentäviä yhteisöjä. Lisäksi pakkauksissa käytetty paperi tulee FSC-sertifioiduista metsistä. Lisätietoja Logitechin kestävän kehityksen toimista löytyy täältä.

Logi PLAY Days

Uusi PRO-sarjan julkistus tapahtuu juuri ennen #LOGIPLAYDAYS-kampanjaa, joka järjestetään 13.-19.9.2023. Logi PLAY Days juhlii kaikkialla Euroopassa peliteknologian innovaatioita tuomalla pelaajille jopa 40 prosentin alennuksia joistakin myydyimmistä Logitech G -tuotteista. Logi PLAY Days -kampanja sisältää laajan valikoiman pelituotteita kuulokkeista ja pelihiiristä uuteen kädessä pidettävään G CLOUD -pelikonsoliin ja Logitech G923 -rattiohjaimeen.

Hinta ja saatavuus

Logitech G PRO X TKL Lightspeed, Logitech G PRO X Superlight 2 ja Logitech G PRO X 2 Lightspeed ovat saatavilla 229, 169 ja 269 euron hintaan.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, Xbox Series X/S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .