Logitech tuo työpöydille väriä POP -näppäimistöllä ja hiirellä Kommentit pois päältä artikkelissa Logitech tuo työpöydille väriä POP -näppäimistöllä ja hiirellä

Logitech POP

Logitechin uudet oheislaitteet tuovat persoonallisuutta, väriä ja luovuutta työpöydälle sekä entistä enemmän mahdollisuuksia itsensä ilmaisemiseen. Perinteiset tietokoneen näppäimistöt ja hiiret ovat olleet väreiltään ja muodoiltaan hillittyjä tai jopa tylsiä. Mekaaninen POP Keys -näppäimistö tarjoaa sen sijaan hyvän kirjoitustuntuman persoonallisella tyylillä ja raikkaalla värikirjolla. POP Mouse -hiiri viimeistelee hallittavuuden iloisella tyylillään. Kummastakin laitteesta on saatavilla kolme eri värivaihtoehtoa.

POP -oheislaitteet täydentävät omaa yksilöllisyyttämme. Sekä POP Keys että POP Mouse on luotu ruokkimaan luovuutta ja tuomaan rohkeammin esiin käyttäjän omaa ilmaisuvoimaa.”

kommentoi Logitechin tuotepäällikkö Art O'Gnimh

POP Keys -näppäimistön mukana tulee peräti kahdeksan vaihdettavaa näppäinhattua eri kuvakkein, joista neljä on jo valmiina paikoillaan. Näitä hymiöpainikkeita voidaan helposti räätälöidä omien tottumusten ja mieltymysten mukaisesti tuottamaan juuri haluttu hymiö tai muu emoji. Logitech Options -ohjelmistolla emoji-vaihtoehtojen vaihtaminen sujuu kädenkäänteessä. Ohjelmisto on ilmaiseksi saatavilla sekä - että Mac-tietokoneille. Myös POP Mouse -hiiressä on yläpainike hymiövalikolle, josta voidaan helposti valita haluttu vaihtoehto yhdellä painalluksella.

Hauskalla tavalla retromainen POP Keys -näppäimistö tuo mieleen vanhanaikaiset kirjoituskoneet pyöreillä painikkeillaan. Tämä ainutlaatuinen muotoilu pitää sisällään huippuluokan näppäintuntuman ja monipuoliset toiminnot. Näppäimistön 12 pikatoiminnolla voidaan muun muassa ottaa ruudunkaappauksia, mykistää mikrofoni tai ohjata mediatoistinta. Mekaanisten näppäinkytkinten ansiosta kirjoittaminen on miellyttävää, tarkkaa ja nopeaa. Näppäintuntumaa vahvistavat kytkinten luonnollinen naksunta ja naputtelun äänet.

Söpö ja kompakti POP Mouse -hiiri sujahtaa pienen kokonsa ansiosta helposti mukaan laukkuun tai taskuun, joten hiiri kulkee vaivatta kannettavan tietokoneen mukana. Hiiren kätevä Smartwheel-vierityspainike tarjoaa ensiluokkaista hallittavuutta tiedostojen ja verkkosivujen selaamiseen automaattisesti. Smartwheel mahdollistaa toisaalta huippunopean jopa tuhansien rivien selaamisen parissa sekunnissa, kun taas porrastettu vieritys toimii millintarkasti. Miellyttävän muotoilun ja viimeistelyn ansiosta hiiri tuntuu luonnolliselta ja mukavalta käyttää. Pirteiden värivaihtoehtojen ansiosta POP Mouse on ilo silmälle ja piristää työpöytää iloisella ulkoasullaan. Logitech Options -ohjelmistolla hiirellä voidaan siirtää tekstiä, kuvia ja muita tiedostoja tietokoneiden välillä Logitech Flow -ominaisuutta hyödyntäen.

Molemmat POP-oheislaitteet voidaan liittää yhtäaikaisesti kolmeen tietokoneeseen joko langattoman Bluetooth-tekniikan tai mukana tulevan Logitech Bolt -vastaanottimen avulla. Logitechille ominaiseen tapaan molemmat vaihtoehdot ovat vähävirtaisia. Näppäimistö toimii kahdella sormiparistolla jopa kolme vuotta ja hiiri toimii yhdellä paristolla jopa kaksi vuotta.

POP Keys -näppäimistö on yhteensopiva Windows-, macOS-, iOS-, ipadOS-, Chrome OS- ja Android-käyttöjärjestelmien kanssa. POP Mouse -hiiri toimii Windows-, macOS-, iPadOS-, Chrome OS- ja Linux-käyttöjärjestelmissä.

Hinta ja saatavuus

Logitech POP Keys -näppäimistö ja POP Mouse -hiiri tulevat myyntiin tammikuussa 99 ja 49 euron hintaan.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, Xbox Series X/S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .