Logitech uudisti suositut G Astro A50 -kuulokkeensa Kommentit pois päältä artikkelissa Logitech uudisti suositut G Astro A50 -kuulokkeensa

Logitech G ASTRO A50 X

Oheislaitteiden valmistaja on uudistanut suositut Astro A50 -sarjan kuulokkeensa monipuolisin huippuominaisuuksin.

Arvostetut Astro A50 -sarjan langattomat pelikuulokkeet ovat nauttineet pelaajien suosiosta huipputasoisen äänentoiston ja monipuolisten ominaisuuksiensa ansiosta. Kuulokkeiden viides sukupolvi eli Logitech G ASTRO A50 X toistaa peliäänet ja muut viihdemuodot entistä vaikuttavammin. Samalla langattomien pelikuulokkeiden lippulaivamalli täydentyy joukolla ilahduttavia ominaisuuksia.

Base Station -lataustelakalla varustetut pelikuulokkeet hyödyntävät ensimmäistä kertaa PLAYSYNC-teknologiaa. Sen ansiosta kuulokkeet ovat yhteensopivat sekä - ja /S -pelikonsolien että - ja Mac-tietokoneiden kanssa. Vaihtaminen laitteesta toiseen tapahtuu helposti kuulokkeessa olevaa vaihtopainiketta painamalla. Lisäksi kuulokkeissa on langaton Bluetooth-yhteys, joten esimerkiksi peliäänien rinnalle voi helposti tuoda Discord-keskustelun suoraan älypuhelimesta.

HDMI 2.1 -liitäntästandardia käyttävä lataustelakka voidaan liittää suoraan 4K-televisioon läpivientiä varten, mikä takaa ensiluokkaisen äänentoiston heikentämättä kuvan- tai äänenlaatua. Telakka tukee myös 120 hertsin näytönpäivitystä sekä VRR- ja ALLM-ominaisuuksia. Kun kuulokkeet nostetaan käyttöä varten telakasta, televisio osaa automaattisesti vaihtaa äänisignaalin suoraan kuulokkeisiin.

Kuulokkeiden kristallinkirkkaasta ja äärimmäisen selkeästä äänentoistosta vastaavat PRO-G GRAPHENE -elementit. Näiden 40 millimetrin grafeenikalvot tuovat äänen värähtelyn korviin tarkasti ja erottelukykyisesti kaikilla eri taajuusalueilla. Niin korkeat diskanttiäänet ja jämäkät keskiäänet kuin syvät bassotaajuudetkin toistuvat korvia hivelevän nautinnollisesti. Ensiluokkaisten materiaalivalintojen ja huipputasoisen teknologian ansiosta äänet toistuvat säröttömästi ja erinomaisella signaali-kohinasuhteella. 24-bittinen äänenlaatu miellyttää kuuntelijaa äänilähteestä riippumatta.

Tämä auttaa myös peleissä tilan ja etäisyyksien hahmottamisessa. Peliäänten lisäksi kuulokkeet sopivat erinomaisesti myös tv-ohjelmien, elokuvien, videoiden ja musiikin kuuntelemiseen. Tuettuja tilaääniominaisuuksia ovat Dolby Atmos- ja Windows Sonic Spatial Audio -standardit Xbox Series X/S-pelikonsoleilla ja Windows 10/11 -tietokoneilla sekä 3D Audio -standardi PlayStation 5 -pelikonsolilla.

Nettikeskusteluita varten kuulokkeissa on varrellinen 16 bitin ja 48 kilohertsin äänenlaadulla toimiva LIGHTSPEED-mikrofoni. Entistä paremman näytteenottotaajuuden ansiosta mikrofoni takaa poikkeuksellisen tarkasti erottuvan ja yksityiskohdiltaan selkeämmän puheäänen. Eri äänilähteiden keskinäistä voimakkuutta, kuten puhetta ja peliääniä, voidaan helposti säätää suoraan kuulokkeista. Asetusten muokkaus toimii sekä pelikonsoleilla että tietokoneella käytettäessä.

Kuulokkeiden oman taajuuskorjaimen asetuksia voidaan muokata tietokoneella Logitech G HUB -ohjelmistolla tai älypuhelimella Logitech G -sovelluksella. Näin mieleiset äänenvoimakkuuden ja taajuusasetukset ovat vaivatta säädettävissä omien tarpeiden mukaan.

Yhdellä latauksella kuulokkeiden akku kestää noin 24 tuntia 78 desibelin äänenvoimakkuudella käytettynä. Kuulokkeet ladataan lataustelakassa ja itse telakka saa virtansa mukana tulevasta usb-c-kaapelista.

Pelikuulokkeet ovat yhteensopivat sekä PlayStation 5- ja Xbox Series X/S -pelikonsolien että PC- ja -tietokoneiden kanssa. Lisäksi kuulokkeet ovat yhteensopivat - ja -mobiililaitteiden kanssa Bluetooth-yhteyden kautta.

Kestävän kehityksen tuote

Kaikki Logitechin tuotteet suunnitellaan tarjoamaan ensiluokkainen käyttäjäkokemus sekä minimoimaan tuotteen valmistuksen hiilijalanjälki. Kestävän kehityksen mallissa huomioidaan tuotteen kehitystyö ja valmistus aina raaka-aineista valmistukseen ja tuotteen kierrätysmahdollisuuksiin huomioiden ympäristölliset ja sosiaaliset tekijät. Logitech G ASTRO A50 X -pelikuulokkeissa kierrätysmuovin osuus on vähintään 35 prosenttia. Tuotepaketeissa käytetty paperi tulee FSC-sertifioiduista metsistä ja muista valvotuista lähteistä. A50 X on sertifioidusti hiilineutraali tuote, mikä tarkoittaa, että Logitech hyvittää tuotteen valmistuksesta aiheutuvan hiilijalanjäljen. Logitechin PCR-ohjelma kertoo yrityksen omistautumisesta kestävään kehitykseen ja materiaalien uusiokäytöstä, joka osaltaan auttaa pienentämään alan hiilijalanjälkeä ja tukemaan kierrätysmateriaalien käyttöä.

Hinta ja saatavuus

Logitech G ASTRO A50 X -pelikuulokkeet lataustelakan kanssa tulee myyntiin 399 euron kuluttajahintaan. Värivaihtoehtoina ovat valkoinen ja musta.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, /S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .