Logitechin kannettava pilvipelikonsoli saapui Eurooppaan Kommentit pois päältä artikkelissa Logitechin kannettava pilvipelikonsoli saapui Eurooppaan

Logitech G Cloud

yhdistää pilvipalveluiden tehoa hyödyntävän pelaamisen osaksi kannettavaa pelikonsoliteknologiaa uuden G Cloud -pelikonsolin myötä.

Yhdysvalloissa aiemmin julkaistu Logitech G Cloud -pelikonsoli on nyt saatavilla myös Suomessa. Pelikonsolin Euroopan-julkaisua juhlistetaan avajaistarjouksella, johon sisältyy pelilaitteen lisäksi pilvipelaamisen mahdollistavan Xbox Game Pass Ultimate -pelipalvelun kuuden kuukauden tilauksen. Tarjous sisältää myös kuukauden tilaukset Priority- ja -palveluissa. Tarjous on voimassa 22. toukokuuta ja 22. kesäkuuta välisen ajan tai niin kauan, kun tuotteita riittää.

”Olemme innoissamme tuodessamme Logitech G Cloud -pelikonsolin Eurooppaan ja voidessamme tehdä yhteistyötä alan johtavien kumppaneiden kanssa. Logitech G Cloud mahdollistaa uudenlaisen tavan nauttia pelaamisen iloista satojen eri pelien parissa. Toivommekin pelikonsolin päätyvän mahdollisimman monien pelaajien käsiin.”

kommentoi Logitech G:n toimitusjohtaja Ujesh Desai

Tencent Gamesin kanssa yhteistyössä suunniteltu laite kykenee suorituskykyiseen pelaamiseen langatonta lähiverkkoa hyödyntäen. Kevytrakenteinen ja kannettava pelikonsoli on suunniteltu pelattavuus etusijalla. Huippuluokan ohjaus- ja hallintapainikkeet, tarkka ja värikylläinen täysteräväpiirtoinen näyttö ja tehokas akku mahdollistavat pelaamisen uudella tavalla. Konsolilla voi pelata suoratoistamalla pelejä Xbox Games Pass -tilauksella Xbox-pilvipalvelusta tai vaihtoehtoisesti käyttämällä pc-pelaamisen mahdollistavia pilvipalveluita, kuten NVIDIA GeForce NOW tai oman tietokoneen pilveen tuovaa Shadow PC -palvelua.

”Shadow pyrkii tekemään parasta mahdollista teknologiaa, joka olisi kaikkien saatavilla ja kaikilla mahdollisilla laitteilla. Yhteistyömme Logitechin kanssa on strategisesti tärkeä päätös meille. Shadow PC ja Logitech G Cloud yhdessä mahdollistavat tehokkaan pelitietokoneen käytön kannettavassa muodossa. Pelaajan käytössä on valtavasti pelejä ja näiden modeja sekä muita sovelluksia. Olemme innoissamme Logitechin nostaessa pelaamisen uudelle tasolle ja odotamme malttamattomina, mitä kaikkea peliyhteisö keksiikään laitteella tehdä luovuuden herätessä loistoonsa.”

kommentoi Shadowin myynti- ja markkinointijohtaja Jérôme Arnac.

Lisäksi Logitech G Cloudilla voidaan striimata pelejä myös omalta Xbox-pelikonsolilta Xbox-sovelluksella tai Steam-palvelun pelejä SteamLink-toiminnolla. Pelejä voi myös ladata konsolille Google Play -kauppapaikasta. Lisäksi pelikonsoli soveltuu videostriimien katseluun.

Monipuolisen säädettävyyden ansiosta pelikonsolia voidaan räätälöidä käyttäjänsä tarpeiden mukaan. Esimerkiksi kaikki pelikonsolin fyysiset painikkeet voidaan määritellä toimimaan sen näytöllä tietyissä kohdissa. Tällöin painikkeet emuloivat kosketusnäytön toimintaa peleissä, joissa perinteistä ohjainta ei käytetä. Myös suuntaohjainten eli tattien herkkyyttä voi säätää. Tämä mahdollistaa tarkemman tai herkemmän hallittavuuden tilanteen mukaan. Näiden ohella liipaisinten herkkyyttä voidaan määrittää asettamalla näille niin sanotut kuolleet alueet.

Täysteräväpiirtoinen 1080p-kosketusnäyttö 60 hertsin ruudunpäivityksellä ja 16:9 kuvasuhteella takaa upean kuvan kaikenlaisissa peleissä. Peräti 12 tunnin akunkeston ansiosta pelikonsolista riittää virtaa jopa koko päivän käyttöön. Painoa pelikonsolilla on vain 463 grammaa. Logitech G CLOUD on yhteensopiva satojen eri konsoli- ja älypuhelinpelien kanssa, joten valikoimaa riittää sekä kevyempään satunnaispelailuun että vaativiinkin peleihin. Esimerkkejä yhteensopivista huippunimistä ovat Fortnite, League of Legends ja Genshin Impact NVIDIA GeForce NOW -palvelussa sekä Minecraft Legends, Forza Horizon 5 ja Halo Infinite Xbox Cloud Gaming -palvelussa.

Kaikki Logitech G -tuotteet ovat hiilineutraaleja eli niiden hiilijalanjälki on hyvitetty kestävän kehityksen toimenpiteillä ja luontoystävällisillä materiaalivalinnoilla, kuten käyttämällä paperia FSC-sertifioiduista metsistä.

Hinta ja saatavuus

Logitech G CLOUD -pelikonsoli on saatavilla parhaillaan 359 euron hintaan.

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.

Virtua Fighter 6: Konseptivideo herättää fanien toiveet uuteen nousuun Kommentit pois päältä artikkelissa Virtua Fighter 6: Konseptivideo herättää fanien toiveet uuteen nousuun

on julkaissut odotetun “esikehityksen konseptivideon” tulevasta Virtua Fighter 6 -pelistä, mutta yhtiö painottaa, ettei video edusta lopullisen pelin ulkoasua tai pelattavuutta. Video esiteltiin CES 2025 -tapahtumassa Nvidian toimitusjohtajan Jensen Huangin puheenvuoron aikana.

Videolla nähdään Akira Yuki -hahmon peilitaistelu, joka muistuttaa vaikuttavaa kamppailuelokuvaa. Animaatiot ovat uskomattoman realistisia ja liikkeet poikkeuksellisen sulavia, ylittäen tason, johon taistelupeleissä on totuttu.

Tämä video on luotu ennen varsinaisen kehityksen alkua, ja pelin lopullinen ulkoasu sekä hahmot voivat poiketa tästä. – Sega kuitenkin korostaa, että kyseessä on vain konsepti.

Fanien reaktiot ovat olleet innostuneita. Moni odottaa peliltä visuaalista loistoa ja toivoo, että pelin animaatiot pääsevät lähelle konseptivideon tasoa.

Jos lopullinen peli näyttää edes etäisesti tältä, se olisi uskomatonta. – eräs fani kommentoi

Virtua Fighter 6 on parhaillaan kehitteillä Ryo Ga Gotoku -studiossa, joka tunnetaan myös -sarjan luojana. Julkaisupäivä ja alustat ovat toistaiseksi hämärän peitossa. Sarjan edellinen pääosa, Virtua Fighter 5, julkaistiin vuonna 2006 ja se on yhä taistelupelien klassikko. Fanit ovat tähän asti joutuneet tyytymään pelisarjan cameo-esiintymisiin Yakuza-peleissä ja vuonna 2021 julkaistuun Virtua Fighter 5 Ultimate Showdown -versioon.

Virtua Fighter on tunnettu tarkkaan hiotusta pelimekaniikastaan ja hitaammasta temposta, joka haastaa pelaajat syventymään pelin hienouksiin. Uuden osan julkistus antaa toivoa siitä, että tämä legendaarinen pelisarja palaa vielä näyttävästi valokeilaan.