Lohikäärmeen väkevä paluu – arvostelussa Dragons Dogma 2 Kommentit pois päältä artikkelissa Lohikäärmeen väkevä paluu – arvostelussa Dragons Dogma 2

Dragon's Dogma 2 (Xbox Series X / PC)

8.2 / 10
Hyvää Monipuolinen hahmoluonti. Isot viholliset. Piilotetut aarteet. Mukana seuraavat apurit. Huonoa Mikromaksut. Huono optimointi PC:llä.

Dragon's Dogma 2 on Capcomin tuottama ja julkaisema yksinpelattava, tarinankerrontaan painottuva fantasiatoimintaroolipeli, joka haastaa pelaajat valitsemaan tarinansa itse.

Voit luoda haluamasi näköisen hahmon, valita haluamasi kutsumuksen ja luoda itsellesi uniikin kumppanin. Tilanteita voi ratkaista monella eri tavalla, hyödyntäen maailmasta löytyviä esineitä ja omia taitojasi.

Matkan aikana saat seuraasi Pawneja, jotka ovat ylimaallisia olentoja. Näiden apureiden kanssa matka fantasiamaailmassa ei tunnu tylsältä. Ajoittain tuntuu kuin pelaisit muiden pelaajien kanssa.. 

Rosoinen startti

Julkaisun ensihetkillä peli sai runsain mitoin kritiikkiä huonosta optimoinnista: pelaajat eivät olleet tyytyväisiä siihen, kuinka paremmilla koneilla ruudunpäivitysnopeus laski toiminnan tai suuremman hahmomäärän näyttämisessä. Lisäksi pelaajia närkästytti mikromaksut, joilla voi ostaa pelin esineitä. Lisäksi pelaajia hämmensi Capcomin päätös rajoittaa pelikokemus vain yhteen tallennukseen ilman mahdollisuutta aloittaa uutta.

Ensikosketus peliin tuntuu hienolta. Graafisesti peli näyttää komealta ja kontrollit ovat helposti ymmärrettävissä. Tarina alkaa pelaajan, Arisenin, salamurha yrityksestä jonka avulla pelaaja kirotaan ja menettää muistinsa. Tästä alkaa salaisuuksien vyyhdin purkaminen ja taustalla toimivien tahojen paljastaminen. 

Pelin alussa voit valita neljästä eri ”aloituskutsumuksesta”: taistelija (fighter), jousiampuja (archer), maagi (mage) ja varas (thief). Jokaisella näistä on omanlaisensa taistelutyyli ja käytettävät aseet. Taitoja jokaisella kutsumuksella on riittävästi omanlaisensa hahmon ja taistelutyylin luomiseen.

Sankari tekee mitä vaaditaan

Tehtäviä pelissä löytyy laidasta laitaan, aina helpoista ”auta hahmoa keräämään kasveja” -tehtävistä aina haastavampiin ”mene tämän pedon pesimäalueelle ja tee niistä loppu” -tehtäviin. Esineitä ja raaka-aineita yhdistelemällä voi luoda uusia. Voit esimerkiksi tehdä parantavia rohtoja tai räjähtäviä nuolia.


Kontrollit ovat hyvin nopeasti opittavissa ja ne tuntuvat taistelun tiimellyksessä luontevilta. Haasteita on aluksi lähinnä siinä, että vasta alkaneella pelaajalla ei ole kovin monia taitoja avattuna perushyökkäystä lukuun ottamatta.

Pienet viholliset kaatuvat suhteellisen helposti, erityisesti taikaa sisältävillä hyökkäyksillä, mutta isompia vihollisia vastaan taistellessa tarvitaan jo hieman tilannetajua ja taktiikkaa. Erityisesti maaston käyttö omaksi hyödyksi on tarpeellista.

Peli näyttää upealta ja taistelut tuntuvat luonnollisilta hahmon kutsumuksesta riippumatta. Liikkeet ja taitojen animaatiot ovat johdonmukaisia ja näyttävät hienoilta. Pelin äänimaailma toimii. Taikojen ja fyysisten hyökkäysten äänet ovat sellaisia kuin kuvittelisit niiden olevan.

Musiikki ja maailman “taustamelu” sekä vihollisten äänet ovat omasta mielestäni hyvin toteutettu. 
Myös palkattavien apureiden kommentit ja keskustelut ovat mielenkiintoisia ja hauskoja.

Kaiken kaikkiaan…?

Kaikkineensa Dragon's Dogma 2 on toimiva paketti mielenkiintoisine hahmoineen ja vihollisineen. Mukana kulkevat pawnit pitävät seuraa pelaajalle ja johdattavat pelaajan aarteiden äärelle silloin tällöin.

Perusversio pelistä lähtee matkaan 65 euron hintaan, joka monelle voi olla hieman liian kallis pelin tämänhetkisen toimivuuden takia, erityisesti :llä. Konsolilla peli toimii kuitenkin vallan mainiosti.

Peli sopii varmasti jokaiselle roolipeleistä kiinnostuneelle ja erityisesti Dragon's Dogma -faneille. Kaikki eivät välttämättä ole tyytyväisiä peliin, mutta pelin ”puutteet” eivät kuitenkaan kauheasti vaikuta pelistä saatavaan kokonaiskokemukseen.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, Series X/S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .