Lukuisista hittipeleistä tunnettu Naughty Dog on vaarassa jäädä kärryiltä PS5:n kanssa Kommentit pois päältä artikkelissa Lukuisista hittipeleistä tunnettu Naughty Dog on vaarassa jäädä kärryiltä PS5:n kanssa

Sony Interactive Entertainmentin tytäryhtiö tunnetaan kriitikoiden ylistämistä ja kaupallisesti menestyneistä videopelisarjoistaan, kuten Unchartedista ja The Last of Usista. Studio ei kuitenkaan ole vielä toimittanut todella uraauurtavaa peliä :lle, joka on ollut markkinoilla jo yli kaksi vuotta.

Edellisissä konsolisukupolvissa Naughty Dog on jatkuvasti työntänyt pelaamisen rajoja innovatiivisilla pelimekaniikoillaan, upealla grafiikalla ja kiehtovalla tarinankerronnalla. Studion PS2-pelit, ja , mullistivat alustagenren, kun taas PS3-pelit, 2 ja 3, asettivat uudet standardit elokuvamaisille toimintaseikkailupeleille. PS3:n ja sen jatko-osa PS4:llä määrittelivät uudelleen tarinankerronnan videopeleissä ja keräsivät kriitikoiden ylistystä ja lukuisia palkintoja.

PS5:n julkaisun jälkeen Naughty Dog on kuitenkin keskittynyt ensisijaisesti aiempien peliensä uudelleenmasterointiin ja uudelleenkäsittelyyn uutta konsolia varten. Uncharted: Legacy of Thieves Collection ja The Last of Us Part 1 -remake ovat molemmat erinomaisia pelejä, mutta ne eivät ole täysin uusia kokemuksia. Pelaajat, jotka ovat jo pelanneet näitä pelejä PS4:llä, eivät löydä näistä remasteroinneista juuri mitään uutta tai innovatiivista.

Kun muut studiot, kuten Santa ja , ovat jatkaneet pelien rajojen pidentämistä PS5-peleillään, kuten God of War Ragnarokilla ja Spider-Man 2:lla, Naughty Dog näyttää menettäneen vauhtinsa. Studion viimeaikainen tuotanto on ollut alitehokasta, eikä mikään viittaa siihen, että todella mullistava nimike olisi tulossa.

On epäselvää, mikä on aiheuttanut Naughty Dogin alamäen viime vuosina. Ehkä studio kamppailee sopeutuessaan PS5-ajan uusiin haasteisiin ja odotuksiin. Tai ehkä tiimi on yksinkertaisesti ottanut varovaisemman lähestymistavan kehitystyöhönsä ja keskittynyt remasterointeihin ja uusintaversioihin samalla, kun se työstää uutta IP:tä tai todella kunnianhimoista uutta projektia.

Oli syy mikä tahansa, on pettymys nähdä, että Naughty Dog, joka on aikoinaan ollut yksi alan innovatiivisimmista ja menestyksekkäimmistä studioista, kamppailee löytääkseen jalansijaa PS5:llä. Toivottavasti studio pystyy löytämään uudelleen mojonsa ja toimittamaan todella uraauurtavan pelin, joka jälleen kerran vahvistaa sen paikan pelialan johtavana tekijänä.

Turtle Beach julkisti uuden taistelupeliohjaimensa Kommentit pois päältä artikkelissa Turtle Beach julkisti uuden taistelupeliohjaimensa

Victrix Pro KO

on julkistanut uuden Victrix Pro KO Leverless Fight Stick -peliohjaimensa. Uutuusohjain on suunniteltu kilpailuhenkisille taistelijapelien pelaajille ja se on saanut viralliset lisenssit sekä Sonylta että Microsoftilta.

Ohjaimessa on käytetty Cherry MX Speed Silver RGB -kytkimiä ja siinä on mukautettava RGB-valaistus sekä irrotettava alumiininen päällyskuori. Pelaajat voivat hyödyntää 16 siirrettävää ja muokattavaa painiketta pelikokemuksensa räätälöimiseen.

Victrix-brändi on tehnyt yhteistyötä ammattilaisten, kuten kaksinkertaisen EVO-mestarin Momochin kanssa. Turtle Beach osti PDP:n ja Victrix-tuotemerkin vuonna 2024.

Ohjaimessa on Tournament Lock -kytkin järjestelmäpainikkeiden sammuttamiseen kilpailutilanteissa, sekä lukittava USB-kaapeli. Laitteessa on myös sisäänrakennettu säilytystila kytkimille ja muille tarvikkeille.

PlayStation-versio on yhteensopiva PS5- ja PS4-konsolien sekä Windows 10/11 -tietokoneiden kanssa. Xbox-versio toimii |S:n, Xbox Onen ja Windows 10/11 -tietokoneiden kanssa.

Victrix Pro KO Leverless Fight Stick tulee ennakkotilattavaksi valmistajan verkkosivuilta, sekä osallistuvilta jälleenmyyjiltä Suomessa. Ohjain ilmestyy 13. joulukuuta 2024.

Suosittu Just Dance -tanssipelisarja juhlii 15-vuotispäiväänsä Kommentit pois päältä artikkelissa Suosittu Just Dance -tanssipelisarja juhlii 15-vuotispäiväänsä

Just Dance 2025 Edition

Maailman myydyin musiikkipelisarja Just Dance on täyttänyt 15 vuotta. Ensimmäinen Just Dance julkaistiin marraskuussa 2009 ja sen jälkeen on ilmestynyt yli 30 peliä. Pelisarja on myynyt yhteensä yli 90 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti.

Just Dance -pelin alkuperäinen idea syntyi Raving Rabbids TV Party -pelin minipelistä, joka julkaistiin vuonna 2008 Nintendo Wii -pelikonsolille. Pelissä pelaajat matkivat Rabbid-hahmojen tanssiliikkeitä käyttäen Wii Remote- ja Nunchuk-peliohjaimia.

Vuosien varrella Just Dance on kehittynyt visuaalisesti kaksiulotteisesta tyylistä kolmiulotteiseksi. Musiikkikappaleiden liikkeet ovat muuttuneet monimutkaisemmiksi ja koreografia on mukautunut eri tasoisille pelaajille. Pelisarja on pyrkinyt monipuolistamaan tanssijoiden kehotyyppejä ja puvustusta.
Uusin osa, , sisältää 40 uutta musiikkikappaletta. Pelissä on erilaisia pelitiloja, kuten soittolistahittien tanssiminen, kuntoilutavoitteet ja moninpelitilat. Lisää kappaleita on saatavilla Just Dance+ -tilauspalvelusta.

Just Dance 2025 Edition on julkaistu Nintendo , ja sekä S -pelikonsoleille. Pelin ikäraja on PEGI 3.