Max Payne uusioversiot etenevät Kommentit pois päältä artikkelissa Max Payne uusioversiot etenevät

Max Payne

Entertainment ja Rockstar Games ovat julkaisemassa uusintoja ikonisista 1 ja 2 -peleistä.

Remedy Entertainmentin toimitusjohtaja Tero Virtala kertoi äskettäin liiketoimintakatsauksessaan , että yhtiön uusintaversiot peleistä Max Payne ja : The Fall of Max Payne ovat nyt siirtyneet todistuskonsepti-vaiheeseen.

”Max Payne 1&2 -uusintaversioiden kehitys on edistynyt hyvin, ja ensimmäisellä vuosineljänneksellä projekti siirtyi ”todistuskonsepti”-vaiheeseen. Kehitystiimi on tehnyt tehokasta työtä osoittaakseen Max Paynen keskeiset elementit ja tuodakseen pelin korkealaatuisena tämän päivän konsoleille ja tietokoneille. Odotamme projektin jatkavan hyvää edistystä, ja sen myötä tiimin koko kasvaa vähitellen kohti vuoden loppua.”

Alunperin vuonna 2001 ja 2003 ilmestyneet pelit ovat saamassa modernit versioinnit ja sekä S -konsoleille, että :lle Remedyn oman Northlight -pelimoottorin avulla. Samainen moottori on käytössä myös Control, CrossFire X Story Mode ja Quantum Break -peleissä.

Max Payne pelit niittivät mainetta neo-noir tunnelmallaan, uudenlaisella kerronnalla sekä bullet-time efekteillään.

Seuraava Doom -peli vie pelaajat keskiajalle Kommentit pois päältä artikkelissa Seuraava Doom -peli vie pelaajat keskiajalle

Doom Eternal

Näyttäisi siltä, että seuraava -peli vie pelaajat aiemmin tutusta scifimaailmasta suoraan keskiajalle. Nimittäin huhujen mukaan seuraava peli kantaisi nimeä .

Aiemmin Year Zero -koodinimellä tunnettu projekti on ollut työn alla jo neljä vuotta ja sen kerrotaan olevan ”keskiaikaishenkinen Doom-maailma”.

Pelistä ei vielä sen tarkemmin tiedetä mitään, mutta alustavien tietojen mukaan peli saatetaan paljastaa kesäkuun 9. päivä järjestettävässä Games Showcase -tapahtumassa. Pelin on määrä ilmestyä :lle sekä , että Xbox -konsoleille.

Tarinallinen taideteos – arvostelussa Senua’s Saga: Hellblade II Kommentit pois päältä artikkelissa Tarinallinen taideteos – arvostelussa Senua’s Saga: Hellblade II

Senua's Saga: Hellblade II

Senua's Saga: Hellblade II (PC)

7 / 10
Hyvää Grafiikat. Äänimaailma ja -näyttely. Senuan ilmeet. Huonoa Erittäin suoraviivainen. Ei juurikaan haasteita. Vaisut taistelukohtaukset. Oudot fps romahtamiset.

Palkitun Hellblade: Senua's Sacrificen jatko-osassa, Seanua's Saga: Hellblade II, palaa raa'alle selviytymismatkalle läpi viikinkiajan Islannin myyttien ja kärsimysten. Senuan aikomuksena on pelastaa tyrannian kauhujen uhreiksi joutuneet, ja hänen edessään on taistelu sekä sisäisen että ulkoisen pimeyden kukistamiseksi.

Aiempaa peliä arvostelija ei ole pelannut, joten tämä peli on ensikosketus kyseiseen pelisarjaan. Elokuvamainen, tarinaan painottuva peli, joka kuvaa hyvin psykoosin oireita ja hallusinaatioita. Peli onkin tehty yhteistyössä ammattilaisten ja psykoosista kärsineiden ihmisten kanssa.

Pelin tarina sijoittuu 900-luvun Islantiin. Senua on jäänyt tahallaan ihmiskaappaajien vangiksi, löytääkseen näiden päällikön ja lopettaakseen ihmisten kaappaamiset. Miksi he kaappaavat ihmisiä? Kuka on kaiken takana ja mitä salaisuuksia saari ja sen asukkaat piilottelevat?

Senua

Jokaisella taistelulla on tarinansa

Senua's Saga: Hellblade II tarjoaa brutaaleja ja kiihkeitä taisteluja Senuan kamppaillessa selviytymisestä sekä ulkoisia, että sisäisiä vihollisia vastaan. Taistelusysteemi on melko simppeli: sinulla on kevyt ja raskas hyökkäys, sekä väistö ja blokkaus.

Haasteita pelissä ei valtavasti ole, pois lukien riimupuiden ja muiden piilotettujen salaisuuksien etsiminen.
Pulmia pelissä on muutamia, mutta nekään eivät ole mahdottoman hankalia. Käytännössä Senua on vuorovaikutuksissa erilaisten esineiden kanssa, jotka omalta osaltaan muuttavat maailmaa, avaten ja sulkien reittejä kohti pulmien ratkaisuja. Näitä vaihtelemalla pelaaja pääsee askel askeleelta pelissä ja pulmien ratkonnassa eteenpäin.

Kuten useimmissa nykypeleissä, grafiikat ovat tässäkin erinomaiset. Elokuvamainen laajakuva (mustat palkit ylhäällä ja alhaalla) oli välillä ärsyttävä, mutta teemallisesti sopiva. Senuan ilmeet olivat erinomaisesti tehty ja kauhun, paniikin sekä surun ja epäilyksen pystyi näkemään helposti kasvoilta.
Peli ei myöskään säästele raakuuden kanssa, vaan näyttää miten ihmiset toisiaan kohtelevat, kun se kaikista pahin tapahtuu.

Senua

Välillä pelissä oli selittämättömiä kuvataajuuden (fps) romahtamisia, jolloin ne tippuivat 70:stä alle 10:neen. Tällaisi romahduksia sattui muutamaan otteeseen ja ne tekivät pelistä lähes mahdottoman pelata, etenkin jos fps romahti ennen taistelua tai sen aikana. Tämä teki mahdottomaksi väistää tai blokata vihollisten hyökkäyksiä.

Vaikka Senua's Saga: Hellblade II on graafisesti ja tarinallisesti erinomainen peli, jotain jäi puuttumaan. Oliko se pelin pituus? Kenties erittäin suoraviivainen pelin eteneminen? Tai hieman tylsät taistelukohtaukset? Jotain pelistä jäi joka tapauksessa hieman kaipaamaan, jonka seurauksena voi Steamin 49.99€:n hintaa hieman kyseenalaistaa. Parempi kenties heittää toivelistalle ja odottaa alennuksia.

Arvosanaksi pelinä Senua's Saga: Hellblade II saa 7/10, juurikin edellä mainittujen puutteiden/ongelmien takia. Mutta jos siihen suhtautuu interaktiivisena elokuvana tai taiteena, voisi arvosana olla helposti 9/10. Kokemuksena erinomainen, pelinä vähän vaisu.