Melkoinen ”pääsiäismuna?” – AMD Athlon K7 prosessorista löytyi piilotettu kuvaKommentit pois päältä artikkelissa Melkoinen ”pääsiäismuna?” – AMD Athlon K7 prosessorista löytyi piilotettu kuva
Laitteistokuvaaja Fritzchens Fritz on löytänyt jälleen kiehtovan yllätyksen, tällä kertaa 90-luvun lopun AMD Athlon K7 -prosessorista. Tarkemman tutkimuksen myötä Fritz löysi kuvan, joka oli upotettu sirulle: Texasin osavaltion siluetti ja ampuva revolveri. Nokkelaa kerrassaan?
Tämä piilotettu aarre todennäköisesti kunnioittaa AMD:n Austinin, Texasin tiloja, kun taas aseen merkitys jää avoimeksi tulkinnalle. Jotkut spekuloivat, että se symboloi AMD:n ”laukausta” kilpailijaa Intelia kohtaan, joka hallitsi markkinoita tuolloin.
AMD Athlon K7 Pluto Top Metal Layer
A revolver and Texas Map can be found in one of the four corners!
And some explanations about the stone relief. The relief contains the AMD Athlon K7 Series from:
Fritzen Fritz on julkaissut myös videon jossa on kuvattu prosessoria laajemmin.
Vuonna 1999 julkaistu Athlon K7 oli melkoinen rimanasettaja, asettaen AMD:n samalle viivalle Intelin kanssa. 250 nm siru ylpeili 512 KB L2-välimuistilla ja 22 miljoonalla transistorilla, ja sen ylikellotettavuus teki siitä suositun harrastelijoiden keskuudessa.
Tämä piilotettu aarre liittyy muiden kiehtovien sirutaiteiden joukkoon, kuten Microsoftin Master Chief, joka ratsastaa skorpionilla Xbox Onen piirilevyllä (viittaus sen projektinimeen). Nokkeluutta on siis monenlaista maailmassa?
Microsoftin markkinointikampanja jatkuu täydellä höyryllä. Deadpoolin peräpään muotoisen ohjaimen jälkeen on nyt vuorossa Wolverine. Kyllä, luit oikein. Xbox on paljastanut uuden, Wolverine-teemaisen ohjaimen, jossa on tietynlainen takapuoli.
Sininen ja keltainen värimaailma sekä pienet taskut takaosassa viittaavat vahvasti Hugh Jackmanin esittämään hahmoon tämän viikon Marvel-elokuvasta Deadpool ja Wolverine. Deadpool-ohjaimen sileä takapuoli on vaihtunut Wolverinein karvaisemmaksi versioksi, joka sisältää myös pienet taskut.
Microsoft on jopa vuokrannut valtavan mainostaulun Kanadaan, jossa komeilee Wolverine-ohjain. Yritys itse kuvailee sitä ”super sankarin rannekoruksi, mutta paljon julkisemmaksi”.
Valitettavasti tämä erikoinen ohjain ei ole myynnissä. Sen sijaan Microsoft järjestää arpajaisen, jossa on mahdollisuus voittaa Wolverine-ohjain.
Monet fanit olisivat mieluummin ostaneet ohjaimen kuin osallistuneet arpajaiseen, mutta Microsoft on järjestänyt vastaavia kampanjoita aiemminkin. Esimerkiksi pizza-tuoksuinen ohjain on ollut yksi palkinnoista aiemmassa arpajaisessa.
Deadpool ja Wolverine -elokuva saa ensi-iltansa 26. heinäkuuta.
Ikiaikainen kysymys: miksi jotkut pelit toimivat sujuvammin väitetysti heikommalla PlayStation 5:llä verrattuna mahtavaan Xbox Series X:ään? Digital Foundry, pelaajien luotettava tekninen asiantuntija, on vihdoin valottanut tätä mysteeriä.
Vaikka molemmat konsolit julkaistiin marraskuussa 2020, Xbox Series X ylpeilee kiistattoman etulyönnin – 12 teraflopia GPU-tehoa verrattuna PS5:n 10,28 teraflopiin. Microsoft, edelliseen sukupolveen kuuluneen Xbox Onen suorituskyvyn heikkoudesta traumatisoituneena, pyrki raakaan tehon ylivoimaan. He markkinoivat ylpeästi Series X:ää maailman tehokkaimmaksi konsoliksi.
Mutta pelikenttä on muuttumassa. Huolimatta Xbox Series X:n ilmeisestä lihasvoimasta, jotkut pelit toimivat todistetusti sujuvammin PS5:llä. Mistä siis oikein on kyse?
Digital Foundryn kehittäjien kanssa käymien keskustelujen mukaan PS5:n salainen ase on kolmiosainen strategia: tehokkaampi GPU-kääntäjä, alemman tason ohjelmointirajapinnat (API) ja korkeammat kellotaajuudet. Tämä yhdistelmä mahdollistaa PS5:n pysymisen ei vain Xbox Series X:n rinnalla vaan jopa ylittää sen tietyissä tilanteissa.
Otetaan esimerkiksi Elden Ring. Digital Foundryn analyysi äskettäisestä Shadow of the Erdtree -lisäosasta paljasti yllättävän kuvataajuusetsun PS5:lle. Mutta tässä se kinkkinen kohta on: se on väitetysti heikompi konsoli, joka tarjoaa sujuvamman suorituskyvyn.
Digital Foundry kuitenkin korostaa, että Microsoftin lähestymistavalla on myös puolensa. Xbox Series X:n arkkitehtuuri jakaa yhtäläisyyksiä PC-kehityksen kanssa, mikä tarjoaa etuja pelinkehittäjille. He selittivät että on tilanteita, joissa Xboxin ekosysteemi ja ominaisuusjoukko tuottavat etuja. Vaikka Elden Ring saattaisi toimia nopeammin PS5:llä, Xbox Series X:n parempi muuttuvan virkistystaajuuden (VRR) toteutus luo kokonaisuutena sujuvamman ja johdonmukaisemman pelikokemuksen.
Tulevaisuutta ajatellen huhut vellovat PS5 Pro -julkaisusta myöhemmin tänä vuonna. Se voisi hyödyntää samoja vahvuuksia, jotka tekevät PS5:stä kilpailukykyisen nyt. Kuvittele parempaa GPU-suorituskykyä yhdistettynä koneoppimiseen perustuvaan skaalaukseen – tehokas yhdistelmä.
Tämä konsolien tehokilpailu tulee epäilemättä jatkumaan. Microsoftin huhuttu käsikonsoli ja väistämätön seuraavan sukupolven Xbox todennäköisesti synnyttävät uuden kierroksen vertailuja ja keskusteluja. Yksi asia on varma: pelaajat hyötyvät lopulta tästä terveestä kilpailusta, joka pakottaa sekä Sonyn että Microsoftin innovoimaan ja tarjoamaan parhaan mahdollisen pelikokemuksen.