Microsoft voi olla nyt hyvä julkaisija myös muillekin konsoleille, toteaa toimitusjohtaja Kommentit pois päältä artikkelissa Microsoft voi olla nyt hyvä julkaisija myös muillekin konsoleille, toteaa toimitusjohtaja

Xbox 2042


pomo täräytti haastateltuna Bloombergille, että Activision Blizzardin hankinta antaa Microsoftille nyt mahdollisuuden julkaista pelejään laajemmilla alustoilla, mukaan lukien Sonyn ja Nintendon konsolit.


Microsoftin toimitusjohtaja Satya Nadella totesi: ”Rakastamme pelaamista. Itse asiassa Flight Simulator luotiin ennen kuin Windows oli edes olemassa. Mutta olimme sijoilla kolme tai neljä. Nyt Activisionin kanssa uskomme olevamme hyvä julkaisija – rehellisesti sanottuna – Sonyn, Nintendon, PC:n ja Xboxin parissa. Olemme innoissamme siitä, että hankinta on lähellä päätöstä, ja olen iloinen, että olemme sen läpiviemisessä.”

On huomionarvoista, että Microsoft on sitoutunut julkaisemaan Call of Dutyn PlayStation-konsoleille osana kymmenen vuoden sopimusta. On kuitenkin epäselvää, julkaistaanko muita Activision Blizzardin pelejä PlayStation- tai Nintendon konsoleille.

Xbox-pomo Phil Spencer antaa päivityksen Rare-studion mystisestä Everwildista Kommentit pois päältä artikkelissa Xbox-pomo Phil Spencer antaa päivityksen Rare-studion mystisestä Everwildista

Rare-studion on ollut yksi Xboxin suurimmista mysteereistä. Peli julkistettiin jo vuonna 2019, mutta sen kehitys on ollut täynnä hiljaisuutta, huhuja uudelleenkäynnistyksestä ja toistuvia poissaoloja Xboxin esittelytapahtumista. Nyt -pomo Phil Spencer on vahvistanut, että peli on yhä kehityksessä ja etenee.

Oli hienoa nähdä Everwildin kehitys

Spencer kertoi vierailleensa Rare-studiolla Iso-Britanniassa ja olevansa innoissaan siitä, miten peli etenee.

Oli hienoa nähdä tiimi ja Everwildin kehitys. Voimme antaa näille tiimeille aikaa viimeistellä pelinsä. – Spercer kertoi XboxEra haastattelussa.

Spencer viittasi myös siihen, että pystyy tukemaan pitkäaikaisia kehitysprojekteja, koska sen pelijulkaisujen tahti on kiihtynyt Bethesdan ja Activision Blizzardin hankintojen myötä.

Everwildin kehitys: uudelleenkäynnistys vai luonnollinen muutos?

Everwildin kehitys on ollut täynnä epävarmuutta, erityisesti kun pelin luova johtaja Simon Woodroffe lähti studiolta vuonna 2020. Rare nimitti hänen tilalleen kokeneen pelisuunnittelijan Gregg Maylesin, joka on ollut mukana kehittämässä Donkey Kong Countrya, Banjo-Kazooieta, Viva Piñataa ja Sea of Thievesia.

Vaikka huhut pelin täydellisestä uudelleenkäynnistyksestä ovat kiertäneet, Microsoft on kiistänyt ne ja korostanut, että kehitys jatkuu. Tällä hetkellä tiedetään vain, että Everwild on kolmannen persoonan seikkailupeli, jossa voi olla myös “jumalapeli”-elementtejä, mutta konsepti saattaa olla muuttunut kehityksen aikana.

Viimeisin Everwild-traileri julkaistiin jo heinäkuussa 2020.

Everwild on Raren täysin uusi IP. Unohtumaton kokemus odottaa pelaajia luonnollisessa ja maagisessa maailmassa. – Peliä kuvailtiin silloin näin.

Xboxin tulevaisuus: mitä seuraavaksi?

Everwild ei ole ainoa pitkään kehityksessä ollut Xbox-peli. Microsoftilla on työn alla muun muassa Perfect Darkin reboot, uusi , seuraava sekä Bethesdan . Lähitulevaisuudessa odotettavissa on myös , joka julkaistaan toukokuussa.

Everwildin ilmestymisaikataulusta ei ole vielä tietoa, mutta Spencerin kommentit antavat toivoa siitä, että projekti on edelleen elossa – ja ehkä jopa lähestymässä valmistumistaan.

Mass Effect -säveltäjä Jack Wall paljastaa syyn poissaololleen kolmannessa osassa Kommentit pois päältä artikkelissa Mass Effect -säveltäjä Jack Wall paljastaa syyn poissaololleen kolmannessa osassa

Mass Effect 3

-pelisarjan ikonisen musiikin säveltänyt Jack Wall on viimein kertonut, miksi hän ei palannut tekemään :n musiikkia. Wall sävelsi ensimmäisten kahden pelin rakastetut ääniraidat, joista erityisesti :n ”Suicide Mission” on noussut fanien suosikiksi.

Vuonna 2012 julkaistussa Mass Effect 3:ssa Wall ei kuitenkaan ollut mukana, mikä yllätti monet. Nyt hän on paljastanut The Guardianin haastattelussa, että syynä oli ristiriita pelin kehityspäällikön Casey Hudsonin kanssa.

Casey ei ollut erityisen tyytyväinen minuun lopussa. Mutta olen silti todella ylpeä siitä musiikista. Se sai BAFTA-ehdokkuuden ja menestyi hyvin… vaikka se ei sujunutkaan niin kuin Casey olisi halunnut. – Jack Wall kertoi.

Mass Effect 2:n vaikea kehitys

Vaikka Wall ei kertonut tarkkoja syitä välirikkoon, hän mainitsi Mass Effect 2:n olleen yksi hänen uransa haastavimmista projekteista.

Se oli henkisesti kuormittavin asia, mitä olen koskaan tehnyt. Kaikki BioWaressa panikoivat yrittäessään saada pelin valmiiksi, eikä kukaan voinut auttaa minua. – Wall kertoi.

Vaikka prosessi oli kaoottinen, lopputulos oli sen arvoinen, sillä Mass Effect 2:n loppukohtaus ja sen musiikki ovat jääneet elämään yhtenä pelihistorian suurimmista huipentumista.

Mitä seuraavaksi?

Wall on sittemmin työskennellyt -sarjan parissa ja säveltänyt musiikin uusimpaan -peliin. puolestaan kehittää seuraavaa Mass Effect -peliä, mutta sen säveltäjästä ei ole vielä tietoa.

Jää nähtäväksi, palaako Wall vielä joskus Mass Effectin pariin – vai kuullaanko seuraavassa osassa täysin uusi ääni.