Microsoftin pilvipelipalvelu sai oman ohjaimensa Android -laitteille Kommentit pois päältä artikkelissa Microsoftin pilvipelipalvelu sai oman ohjaimensa Android -laitteille

8Bitdo Sn30 Pro for Xbox cloud gaming

on julkaisemassa omaa -pilvipelipalveluaan myöhemmin tänä vuonna osana -tilausta. Nyt oheislaitevalmistaja on lanseerannut palvelulle omistetun oman ohjaimensa.

Ohjaina lainaa muotonsa Super Nintendolta, mutta ohjain on yhteensopiva kaikkien älypuhelimien ja tablettien kanssa. Laitteen voi kiinnittää ohjaimen mukana tulevalla kiinnikkeellä. Ohjaimessa on sisäänrakennettu akku, joka latautuu USB-C liittimen avulla. Akun kestoksi luvataan 18 tuntia.

Laite on työstetty yhdessä Microsoftin kanssa ja se on virallisesti yhteensopiva xCloud -palvelun kanssa.

8Bitdo Sn30 Pro for Xbox Cloud Gaming -ohjain tulee myyntiin syyskuun 21. päivä ja se on jo ennakkotilattavissa Amazonista.

Game of Thrones: Kingsroad saa uuden pelitrailerin ja suljetun betatestauksen tiedot Kommentit pois päältä artikkelissa Game of Thrones: Kingsroad saa uuden pelitrailerin ja suljetun betatestauksen tiedot

on julkaissut uuden pelitrailerin odotetusta -pelistä, joka on tulossa -, - ja -alustoille. Pelistä on tulossa toimintaroolipeli, jossa pelaajat pääsevät kokemaan täysin uuden tarinan, jossa he astuvat uuden hahmon saappaisiin. Tämä hahmo on sattuman kautta House Tyren perijä Pohjoisessa.

Kingsroad tarjoaa pelaajille mahdollisuuden valita roolihahmonsa erilaisista luokista: pelaa voit esimerkiksi miekkaa käyttävänä ritarina, raakana ja tuhoisana myrskysoturina tai kaksiteräistä tikaria hallitsevana salamurhaajana, joka on saanut vaikutteita kasvottomista miehistä. Pelissä on ”täysin manuaaliset” ohjaukset, mikä viittaa pelin mobiilijuurille.

Pelin suljettu beta-testiversio käynnistyy 16. tammikuuta ja kestää 22. tammikuuta saakka Yhdysvalloissa, Kanadassa ja valituilla alueilla Euroopassa. Beta-testaus on avoinna Android-laitteilla ja Windows Launcherilla PC:llä. Pelin virallinen julkaisu on suunniteltu myöhemmin tänä vuonna.

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.