Microsoftin Project xCloud iOS:n julkinen beta-testaus alkoi Kommentit pois päältä artikkelissa Microsoftin Project xCloud iOS:n julkinen beta-testaus alkoi

Project xCloud

Microsoft on juuri aloittanut kunnianhimoisen pelien striimauspalvelunsa testauksen seuraavan vaiheen. Viime vuoden puolella Android-käyttäjät pääsivät testaamaan palvelua ja nyt on iOS-käyttäjien vuoro. Project xCloudin tavoitteena on tuoda pelit pelattavaksi lähes kaikilla laitteilla eli konsoleilla, mobiililaitteilla ja PC:llä. Tarkoituksena on luoda hyvin käyttäjälähtöinen palvelu, jossa suunnittelu tehdään pelaajien mieltymyksiä ja tarpeita kunnioittaen.

Uutta palvelua iOS-käyttäjät pääsevät testaamaan ainakin aluksi vain Halo: The Master Chief Collection-pelillä, kun taas Android-käyttäjille on tarjolla yli 50 peliä. Syyksi tähän Microsoft mainitsee App Storen käytännöt ilman sen tarkempaa selvitystä taustoista. Laitteina iOS-testauksessa käytetään iPhonea tai iPadia joiden ohjelmistoversio on 13.0 tai suurempi.

Virallista julkaisupäivää palvelulle ei ole saatavilla, mutta mm. Digitaltrends arvelee näiden testijaksojen myötä sen olevan vielä vuoden 2020 aikana.

Valven Steam Machine tähtää 4K-pelaamiseen, mutta löytää tasapainon 1440p-resoluutiosta Kommentit pois päältä artikkelissa Valven Steam Machine tähtää 4K-pelaamiseen, mutta löytää tasapainon 1440p-resoluutiosta

Corporation on vihdoin julkaissut odotetun -laitteensa, ja yhtiö on avannut tarkemmin sen hintaa, suorituskykyä sekä sitä, kuinka helposti pelaajat pääsevät käsiksi uuteen mini-:n ja konsolin välimuotoon. Hintalapuksi muodostui noin 1 049 euroa, mikä on enemmän kuin alun perin odotettiin, mutta Valven mukaan kyseessä on silti kilpailukykyinen hinta vastaavaan pelitietokoneeseen verrattuna.

Valven insinöörit Pierre-Loup Griffais ja Yazan Aldehayyat kertovat, että laitteen koon, hiljaisuuden ja hinnan tasapainottaminen vaati paljon suunnittelua. Yhtiö pystyi pitämään kulut kurissa tekemällä itse muun muassa emolevyn, virtalähteen ja jäähdytysratkaisut. Pieni laatikko ei siis ole vain kutistettu tietokone, vaan sen sisällä on tehty paljon kompromissien metsästystä.

Suurin kysymys monille pelaajille on kuitenkin saatavuus. Valven mukaan ensimmäisten erien kysyntää on vaikea ennustaa, ja aivan kuten aiempien laitejulkaisujen kohdalla, alkuerät voivat loppua nopeasti. Yhtiö hyödyntää Steam Deckistä tuttua varausjärjestelmää, jotta ostajat eivät joudu jatkuvasti päivittämään verkkosivuaan kuin yrittäisivät napata konserttilippuja viimeisellä sekunnilla.

Suorituskyvyn osalta Valve korostaa 4K-pelaamista, mutta myöntää samalla, että 1440p voi olla monille peleille se paras tasapaino kuvanlaadun ja suorituskyvyn välillä. Tulevat päivitykset, ajurit ja AMD:n FSR-teknologia voivat myös parantaa laitteen suorituskykyä ajan myötä.

Valve ei vielä lupaa tehokkaampaa -mallia, mutta yhtiö vihjaa, että tulevaisuudessa vaihtoehtoja voidaan arvioida markkinoiden ja teknologian kehittymisen mukaan. Samalla :n tavoitteena on tehdä PC-pelaamisesta helpompaa: käynnistä laite, lataa peli ja pelaa, kaikki tämä ilman perinteistä -PC:n ajuri- ja asetussäätörumbaa. Eli pieni laatikko olohuoneessa yrittää tehdä PC-pelaamisesta vähän vähemmän “insinööriprojektin” ja enemmän sohvalta alkavan peli-illan.

Peruttu The Last of Us -moninpeli herää eloon PC-version jättimäisenä moninpelimodina Kommentit pois päältä artikkelissa Peruttu The Last of Us -moninpeli herää eloon PC-version jättimäisenä moninpelimodina

:n moninpelihistoria ei ehkä koskaan saanut virallista jatkoa, mutta nyt sarjan fanit saavat siihen uudenlaisen “lohdutuspalan”. Pelin alun perin peruttu moninpeliprojekti elää nimittäin uudelleen :lle kehitteillä olevan PvP-modin muodossa.

Modia kehittää modderi Speclizer, joka on julkaissut jo varhaista pelikuvaa projektista. Suunnitelmana on tuoda pelaajien väliset ottelut, joissa ikoniset hahmot kuten Ellie ja Abby voivat kohdata toisensa taistelukentällä. Julkaisua tavoitellaan tälle syksylle, joten aivan vielä ei tarvitse lähteä kilpailemaan selviytymisestä, mutta suunta on selvä.

Ensimmäiset videot paljastavat, että mukana on yllättävän paljon rakenteita, kuten matchmaking-järjestelmä, karttoja ja varustelun valintaa ennen ottelua. Vaikka kokonaisuus on vielä keskeneräinen, se näyttää jo nyt kunnianhimoiselta yritykseltä herättää henkiin idea, joka jäi virallisesti toteutumatta.

Taustalla on Sonyn ja Naughty Dogn vuonna 2023 peruttu -projekti. Studio päätti keskittyä jatkossa yksinpelikokemuksiin, vaikka moninpelille oli suunniteltu pitkä elinkaari ja laaja sisältötuki. Kehittäjien mukaan kunnianhimo kasvoi lopulta liian suureksi yhdelle projektille.

Vaikka virallinen moninpeli jäi historiaan, faniprojekti osoittaa, että kiinnostus sarjan PvP-puoleen ei ole kadonnut mihinkään. Nyt jää nähtäväksi, kuinka pitkälle modderin visio etenee ja pystyykö se täyttämään sen aukon, jonka peruttu moninpeli jätti pelaajien mieliin.