Miksi jotkut pelit toimivat PS5:llä paremmin kuin Xbox Series X:llä? – tekniset asiantuntijat selittävät Kommentit pois päältä artikkelissa Miksi jotkut pelit toimivat PS5:llä paremmin kuin Xbox Series X:llä? – tekniset asiantuntijat selittävät

Ikiaikainen kysymys: miksi jotkut pelit toimivat sujuvammin väitetysti heikommalla :llä verrattuna mahtavaan :ään? Digital Foundry, pelaajien luotettava tekninen asiantuntija, on vihdoin valottanut tätä mysteeriä.

Vaikka molemmat konsolit julkaistiin marraskuussa 2020, Xbox Series X ylpeilee kiistattoman etulyönnin – 12 teraflopia GPU-tehoa verrattuna PS5:n 10,28 teraflopiin. , edelliseen sukupolveen kuuluneen Xbox Onen suorituskyvyn heikkoudesta traumatisoituneena, pyrki raakaan tehon ylivoimaan. He markkinoivat ylpeästi Series X:ää maailman tehokkaimmaksi konsoliksi.

Mutta pelikenttä on muuttumassa. Huolimatta Xbox Series X:n ilmeisestä lihasvoimasta, jotkut pelit toimivat todistetusti sujuvammin PS5:llä. Mistä siis oikein on kyse?

Digital Foundryn kehittäjien kanssa käymien keskustelujen mukaan PS5:n salainen ase on kolmiosainen strategia: tehokkaampi GPU-kääntäjä, alemman tason ohjelmointirajapinnat (API) ja korkeammat kellotaajuudet. Tämä yhdistelmä mahdollistaa PS5:n pysymisen ei vain Xbox Series X:n rinnalla vaan jopa ylittää sen tietyissä tilanteissa.

Otetaan esimerkiksi . Digital Foundryn analyysi äskettäisestä Shadow of the Erdtree -lisäosasta paljasti yllättävän kuvataajuusetsun PS5:lle. Mutta tässä se kinkkinen kohta on: se on väitetysti heikompi konsoli, joka tarjoaa sujuvamman suorituskyvyn.

Digital Foundry kuitenkin korostaa, että Microsoftin lähestymistavalla on myös puolensa. Xbox Series X:n arkkitehtuuri jakaa yhtäläisyyksiä PC-kehityksen kanssa, mikä tarjoaa etuja pelinkehittäjille. He selittivät että on tilanteita, joissa Xboxin ekosysteemi ja ominaisuusjoukko tuottavat etuja. Vaikka Elden Ring saattaisi toimia nopeammin PS5:llä, Xbox Series X:n parempi muuttuvan virkistystaajuuden (VRR) toteutus luo kokonaisuutena sujuvamman ja johdonmukaisemman pelikokemuksen.

Tulevaisuutta ajatellen huhut vellovat PS5 Pro -julkaisusta myöhemmin tänä vuonna. Se voisi hyödyntää samoja vahvuuksia, jotka tekevät PS5:stä kilpailukykyisen nyt. Kuvittele parempaa GPU-suorituskykyä yhdistettynä koneoppimiseen perustuvaan skaalaukseen – tehokas yhdistelmä.

Tämä konsolien tehokilpailu tulee epäilemättä jatkumaan. Microsoftin huhuttu käsikonsoli ja väistämätön seuraavan sukupolven Xbox todennäköisesti synnyttävät uuden kierroksen vertailuja ja keskusteluja. Yksi asia on varma: pelaajat hyötyvät lopulta tästä terveestä kilpailusta, joka pakottaa sekä Sonyn että Microsoftin innovoimaan ja tarjoamaan parhaan mahdollisen pelikokemuksen.

Thrustmasterin uuden sukupolven T598 rattiohjain tuo huipputeknologian simulaattoripelaamiseen Kommentit pois päältä artikkelissa Thrustmasterin uuden sukupolven T598 rattiohjain tuo huipputeknologian simulaattoripelaamiseen

Thrustmaster T598

on julkaissut uuden T598-racing-ohjaimen, joka tuo mukanaan innovatiivisia ominaisuuksia ja parannuksia simulaattoripelaamiseen. Tämä uusi ohjain käyttää suoraa aksiaalista voimaa, mikä erottuu merkittävästi aikaisemmista malleista kuten.

Uuden sukupolven moottori

T598:ssa on käytössä aksiaaliflux-moottori, joka mahdollistaa tasaisen ja tarkasti reagoivan ohjausliikkeen ilman ”cogging”-ilmiötä, joka voi häiritä pelaamista. Tämä moottorityyppi on tuttu korkeatehoisista hybridi- sekä sähköautoista ja se tarjoaa huomattavasti enemmän voimaa kuin perinteiset radiaali-tyyppiset moottorit.

Tehokkuus ja tuntuma

Ohjaimessa on 5 Nm jatkuvaa vääntöä, mutta sen ylivertainen kyky nostaa tehoa jopa +100% mahdollistaa äärimmäisen nopean reagoinnin ja realistisemman tuntuman pelissä. Thrustmasterin uudet teknologiat, kuten Harmony ja Gear Jolt tuovat lisää syvyyttä pelikokemukseen tarjoamalla korkeataajuista värähtelyä ja vaihteiden vaihtamisen tuntemuksia ohjauspyörässä.

Varustelu ja mukautettavuus

T598:n mukana tulee vaihdettava Sportcar-ohjauspyörä, jonka halkaisija on 30 cm. Ohjauspyörässä on magneettiset vaihdevivut sekä monitoiminen kooderi, joka mahdollistaa jopa 12 erilaista toimintoa. Pedaliboxi sisältää kaksi säädettävää poljinta, ja kolmas poljin voidaan hankkia erikseen.

Näyttö ja käyttöliittymä

Ohjaimessa on digitaalinen Race Dash -näyttö joka voi näyttää yli kymmenen eri kilpailutietoa, kuten nopeuden ja parhaan kierrosajan. Tämä käyttöliittymä helpottaa asetusten säätämistä ja profiilien tallentamista suoraan ohjaimesta.

Saatavuus

Thrustmaster T598 on nyt ennakkotilattavissa hintaan 499,99 €. Toimitusten odotetaan alkavan marraskuussa 2024, mikä tekee tästä ohjaimesta houkuttelevan vaihtoehdon kaikille simulaattoripelaajille, erityisesti PlayStation-käyttäjille.

Sony Xperia 1 VI on nyt saatavilla myös astetta räikeämmällä värityksellä Kommentit pois päältä artikkelissa Sony Xperia 1 VI on nyt saatavilla myös astetta räikeämmällä värityksellä

on julkaissut lippulaivaälypuhelimensa Xperia 1 VIuudessa, tyylikkäässä ”Scarlet”-värissä. Tämä melko silmiinpistävä punainen sävy tuo puhelimen designin ja teknologian entistä näyttävämmin esille.

Scarlet-malli yhdistää voimakkaan, kylläisen värin sekä mattapintaisen takalasipinnan, joka heijastaa eri sävyjä ympäristön ja katselukulman mukaan, luoden sekä visuaalisesti että teknisesti ainutlaatuisen kokemuksen.

Xperia 1 VI Scarlet sisältää kaikki tutut huippuominaisuudet, kuten Exmor T for mobile -kennon tinkimättömään kuvanlaatuun ja innovatiivisen 3,5x–7,1x optisen telezoomin, joka tarjoaa ennennäkemätöntä luovuutta telemakrokuvaukseen. Lisäksi Sonyn BRAVIA-teknologialla varustettu näyttö takaa eloisan ja korkean kontrastin katseluelämyksen, ja Sunlight Vision AI -teknologia parantaa näytön näkyvyyttä kirkkaissa olosuhteissa.

Xperia 1 VI tarjoaa kahden päivän akkukeston, 512 Gt sisäisen muistin ja tyylikkään muotoilun, joka parantaa otetta ja jäljittelee aidon kameran tuntumaa. Scarlet-värin lisäksi puhelin on saatavilla myös mustana, platinanhopeana ja khakinvihreänä, hintaan 1 499 €.

Uusi Scarlet-malli on saatavilla 14. lokakuuta alkaen valituilla alueilla.