Näytönohjainten muistimodit eivät ole nykyään mitään uutta. Modaajat ja teknikot ovat tehneet tätä jo vuosia, ja muistin vaihtaminen on yksi yleisimmistä viallisiin näytönohjaimiin tehtävistä korjaustöistä. Vaihtamalla muistin ja maadoittamalla joitakin vastuksia piirilevyllä on kuitenkin mahdollista huijata kortti tukemaan kokonaan toista muistia. Tässä tapauksessa kaksi kertaa suuremmalla kapasiteetilla.
Ainoa haittapuoli tämän modin käytössä on tarve muuttaa näytönohjaimen asetuksia NVIDIAn ohjauspaneelissa. Kuten kävi ilmi, tällä tavoin modatut näytönohjaimet näyttävät yleensä virheitä (välkkyviä tai mustia ruutuja), ellei niitä ole asetettu korkean suorituskyvyn 3D-tilaan. Kun tämä on kuitenkin tehty ja näytönohjain voi tukea tämäntyyppistä muistia, siitä ei pitäisi olla suurempia haittoja.
Koska itse näytönohjaimeen ei ole tehty muutoksia, sillä on edelleen sama PCI-tunniste, joten kaikkien ajureiden pitäisi toimia ja päivittyä ongelmitta. Päivitys vaatii erikoislaitteistoa ja epäilemättä myös laajaa tietämystä. Etenkin, kun kyseessä on mukautettu näytönohjain, kuten tässä tapauksessa (modi tehtiin MSI:n kortille).
Videolla Paulo päätti testata korttia hiljattain julkaistulla Resident Evil 4 uusioversiolla, käyttäen erittäin korkeilla asetuksilla, joka kamppaili aiemmin 8 gigatavun VRAM-rajan kanssa. Modin kanssa muistinjako voi nyt ylittää 8GB:n rajan ja ruudunpäivitysnopeus, erityisesti 1% ja 0,1% matalilla, on noussut huomattavasti. Olisikin mielenkiintoista, jos modilla ajettaisiin kunnolliset testit, sillä Steamin laitteistokyselyn mukaan 8 gigatavun näyttömuisti on tyypillisin konfiguraatio ja esimerkiksi tuleva RTX 4060ti olisi vuotajan kopite7kimiin mukaan varustettu juurikin 8 gigatavun VRAM muistilla. Mikä on tavallaan huolestuttavaa, jos pelien muistinälkä jatkaa kasvuaan.
Lähteet: Paulo Gomes (@PauloGomesVGA) ja videocardz.com