Moderni lännenelokuva, perinteisillä aineksilla – arvostelussa News of the World Kommentit pois päältä artikkelissa Moderni lännenelokuva, perinteisillä aineksilla – arvostelussa News of the World

News of the World

8 / 10
Hyvää: - Vanhan aiheen uudenaikainen käsittely - Näyttelijäsuoritukset Huonoa: - Pituus - Paikoin laahaava kerronta

Elokuvan Captain Philips ohjaajan Paul Greengrassin moderni lännenelokuva kertoo entisestä sotilaasta Kapteeni Kiddistä (Tom Hanks), joka kiertää kaupungista kaupunkiin lukemassa uutisia lukutaidottomalle kansalle, Amerikan sisällissodan jälkeisessä Lännessä. Kidd päätyy kuljettamaan Kiowien kaappaamaan valkoisen Johannan (Helena Zengel) takaisin sukulaistensa luo halki vaarallisen rajaseudun. Lapsena intiaanien kaappaama Johanna on unohtanut englannin kielen ja omaksunut Kiowien tavat, mikä tuottaa niin jännitettä että kommelluksia kaksikon tehdessä matkaa päämääräänsä.

Alkuperäisasukkaiden kynsistä pelastettujen kalpeanaamojen lasten ja heidän perheidensä yhdistämistä on käsitelty useita kertoja varsinkin 1960-luvulta eteenpäin. Kuitenkin realistiseen tapaan, jolla News of the World teemaa käsittelee, on yltänyt lähestulkoon vain John Fordin klassikko He ratsastivat yhdessä (Two Rode Together 1961). Fordin leffan tavoin News of the World kuvaa raadollisesti traumatisoituneita lapsia, jotka ovat kokeneet valtavan menetyksen jouduttuaan kaapatuksi ja pelastuttuaan. Todellisuudessakin tämänkaltaiset kohtalot olivat yleisiä, kuten kuuluisa Olive Oatman, joka ei koskaan sopeutunut takaisin valkoisten yhteiskuntaan.

Elokuvan parasta antia ovat näyttelijäsuoritukset, joista Kapteeni Kidd ja Johannan nousevat ylitse muiden. Tom Hanks on takuuvarma väkivaltaisen menneisyyden varjostamana, mutta sympaattisena ukkona. Hanks vetää melko samanlaista kaavaa kuin muissakin rooleissaan, mutta hän on kypsän iän tuoman pehmeyden johdosta oivallinen Kapteenin rooliin. Nuoresta iästään huolimatta Helena Zengel tuo traumatisoituneen Johannan rooliin syvyyttä ja raadollisuutta. Kahden hahmon välinen dynamiikka on myös ensiluokkaista, ja on kiinnostavaa seurata heidän suhteensa kehittymistä alkukankeudesta yhteisen kielen löytämiseen.

News of the World pyrkii realistiseen esitystapaan 1960-1970-luvun revisualistisen lännenelokuvan tavoin ja sitä voi kutsua moderniksi westerniksi. Kaunistelematon tyyli laittaa vain miettimään, pyrkiikö elokuva niin sanotusti miellyttämään kaikkia teeman sympaattisella esitystavalla. Realismiin pyrkiminen tosin onnistuu kohtalaisen hyvin, koska elokuva ei pyri kaunistelemaan joidenkin Amerikan intiaanien hirmutekoja, vaan korostaa kahden kulttuurin yhteentörmäystä.

Tarinavetoisessa elokuvassa ei ole paljoa toimintaa, mutta niissä harvoissa toimintakohtauksissa ei säästellä ruutia. Yksi mieleenpainuvimpia toimintakohtauksia on Kapteeni Kiddin ja tyttöä tavoittelevien lainsuojattomien kohtaaminen autiomaassa. Kapteenin kuudestilaukeavasta loppuu luodit ja Johanna keksii korvata lintujen metsästykseen tarkoitetut pienet haulit viiden sentin kolikoilla. Kohtaus tuo hieman mieleen elokuvan Pat Garrett ja Billy the Kidin (Pat Garrett and Billy the Kid, ohjannut Sam Peckinpah 1973) kuuluisan vankilapakokohtauksen, ja veri lentääkin kuin Peckinpahilla konsanaan.

Hieman runsaammat toimintakohtaukset  olisivat tuoneet leffaan lisäpontta, koska ensimmäisen puoliskon jälkeen jarrutellaan. Jaksossa käsitellään hieman liian perusteellisesti tapahtumien jälkimaininkeja, kun Johanna ei viihdykään ”uusien” sukulaistensa luona. Parituntinen elokuva on pituudeltaan siedettävä, vaikka keskeisimmän olisi saanut kerrottua lyhyemmässäkin ajassa.

Elokuva News of the World on moderni western, mikä tuo vanhan teeman uuteen valoon ennennäkemättömällä realismilla. Kaiken kaikkiaan onnistuneesti perinteistä kerrontaa ja modernia estetiikkaa yhdistävä News of the World on kelpo viihdettä, mikä erottuu edukseen yltäkylläisestä Netflixin tarjonnasta. Vaikka uusi lännenelokuva on itsessäänkin piristävää 2020-luvulla, on hienoa nähdä nykywestern, mikä ei ole suttuinen indie-halpis, vaan kunnon budjetin, vanhan ajan seikkailu.

Christopher Nolan palaa Universalin kanssa kimppaan työstämään seuraavaa elokuvaansa Kommentit pois päältä artikkelissa Christopher Nolan palaa Universalin kanssa kimppaan työstämään seuraavaa elokuvaansa

jää Oppenheimerin jakelijan Universal Picturesin kanssa suunnittelemaan seuraavaa elokuvaansa, jossa neuvottelee roolista, Deadline kertoo.

Deadlinen raportin mukaan Nolanin seuraava elokuva on suunniteltu saapumaan IMAXiin 17. heinäkuuta 2026. Muita yksityiskohtia projektista ei tällä hetkellä tiedetä.

Nolan erosi -yhtiöstä Tenetin jälkeen, kun Warner Bros. päätti siirtää koko vuoden 2021 elokuvaohjelmistonsa HBO Maxiin. Ohjaaja sanoi, että ”jotkut alan suurimmista elokuvantekijöistä ja tärkeimmistä elokuvatähdistä menivät nukkumaan edellisenä iltana ajatellen työskentelevänsä suurimman elokuvastudion kanssa ja heräsivät huomatakseen työskentelevänsä huonoimman suoratoistopalvelun kanssa”. Sen sijaan hän työskenteli Universalin kanssa vuoden 2023 Oppenheimerissa. Hänen ensimmäinen elokuvansa, jota ei jakanut Warner Bros. vuodesta 2000 Mementoon lähtien, sai seitsemän Oscar-palkintoa (mukaan lukien parhaan elokuvan ja parhaan ohjaajan) ja yli 975 miljoonaa dollaria maailmanlaajuisesti. Se on kaikkien aikojen korkeimman tuoton tuottanut elämänkertaelokuva.

Warner Bros. on puolestaan aiemmin ilmaissut halunsa saada Nolanin takaisin tulevaisuudessa.

Jos Damonin osallistuminen vahvistetaan, elokuva olisi kolmas yhteistyö näyttelijän ja Nolanin välillä Oppenheimerin ja vuoden 2014 Interstellarin jälkeen.

The Witcher: Sirens of the Deep on viivästynyt helmikuulle 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa The Witcher: Sirens of the Deep on viivästynyt helmikuulle 2025

on ilmoittanut, että sen animaatioelokuva on viivästynyt vuoden 2024 lopusta helmikuulle 11. päivään 2025.

Uutinen tuli osana Netflixin Geeked Weekiä, jossa suoratoistopalvelu jakoi myös lyhyen promootiovideon ja leikkeen tulevasta elokuvasta. Doug Cockle, Geralt of Rivia -ääni -videopelissä ja nyt myös Sirens of the Deepissä, esittelee kohtausta, jossa hänen hahmonsa ja bard Jaskier (äänenä Joey Batey Netflix-sarjasta) keskustelevat leiritulilta.

Sirens of the Deep perustuu novelliin A Little Sacrifice. Tämä tapahtuu suunnilleen vuonna 1244 Witcher-maailmassa, pian sen jälkeen kun Geralt ja Yennefer tapaavat ensimmäisen kerran Netflix-sarjan kauden 1 jaksossa 5, mutta yli 20 vuotta ennen pääsaagaa, joka alkaa kaudella 2.

Sydänsärkynyt ensimmäisestä erostaan ​​Yenneferin kanssa, Geralt matkustaa mantereen halki Dandelionin kanssa ennen kuin pari törmää kilpailevaan trubaduur Essiin. Kolme sitten välittää rakastajien riidan prinssin ja merenneidon välillä, joka näyttää kasvavan paljon intensiivisemmäksi Netflix-sovitus.

Yenneferia ei mainita suoraan trailerissa, mutta Jaskier kutsuu häntä ”korppipäiseksi, uponneeksi, käärmekieliseksi, hän demoniksi”, joka rohkaisee Geraltia tutkimaan romanttista suhdetta Essin kanssa.

Sirens of the Deep on ollut huhuttu pitkään, ja äärimmäisen hienovarainen vihje elokuvalle oli jopa piilotettu The Witcher Season 3:een. Se sisälsi myös laulun nimeltä A Little Sacrifice, jonka lauloi Ciri (Freya Allen), joka kertoi novellin tarinan, vaikka sillä ei olisi mitään tekemistä show'n päätapahtumien kanssa.

Cockle kertoi viime vuoden joulukuussa, että hän oli melko mukava siirtymään videopeleistä Netflix-elokuvaan, vaikka hänellä oli hieman vaikeuksia puhua Merfolkien kieltä.

Se on vaikeaa, koska Merfolk puhuvat… Heitä kuvataan kirjoissa laulavan laulumaisen laulun tavoin, ja Geralt on kaikkea muuta. Joten se oli se, mitä todella kamppailin, oli saada tämä laulava laulumainen laatu Geraltin karkeassa, jonkin verran monotonisessa esityksessä. Se oli todellinen haaste.

Cocke sanoi.