Moottorisahailu voi olla myös mukavaakin! – arvostelussa Warhammer 40 000: Space Marine 2 Kommentit pois päältä artikkelissa Moottorisahailu voi olla myös mukavaakin! – arvostelussa Warhammer 40 000: Space Marine 2

Käytä panssaria, taistele läpi h*lvetinmoisen kaaoksen, mutta älä vaan unohda moottorisahaasi, ystävä hyvä! Warhammer 40,000: Space Marine 2 lennättää meidät jälleen kerran keskelle sodan runtelemaa 41. vuosituhatta, missä ihminen ja Tyranid-hyökkäykset kohtaavat väistämättömässä, verta roiskivassa taistelussa. Kuten aina, lopputulos on raivokas räiskintä, joka ei jätä ketään kylmäksi, paitsi tokikin heidät, jotka sattuvat moottorisahasi eteen kävelemään huonolla hetkellä.

Space Marine 2 ei säästele visuaalisessa loistossaan. Xbox Series X:llä ainakin se näyttää todelliset kyntensä, kun Space Marine 2 vyöryttää esiin vaikuttavia ympäristöjä: goottilaisia linnoituksia, laavamaisia tulikenttiä ja kammottavia, alieneiden koteloimia Tyranidien tukikohtia.

Grafiikoiden kauneus kuitenkin tuntuu hiukan oudolta, kun peität ne välittömästi visvaisella xeno-verellä ja räjähtävillä raajoilla. Mutta sepä se juuri onkin osa Space Marinen viehätystä. Esteettisyys ja eräänlainen ”sotahulluus” lyövät kättä yhteen, ja jälki onkin sitten sen mukaista.

Warhammer 40 000: Space Marine 2

Taivas varjele, millaista äänityötä Space Marineen onkaan onnistuttu luomaan. Oletko nimittäin koskaan miettinyt, miltä kuulostaa täydellinen symbioosi moottorisahan ja orkesterin välillä? No en ole kyllä minäkään, mutta tämäkin asia selvisi. Tällaista se on: Jokainen laukaus ja plasmakanuunan pamahdus iskee niin syvälle sieluun, että melkein tunnet itse olevasi keskellä taistelutannerta.

Kun puhuminen ei auta

Unohda strateginen kikkailu ja diplomaattiset sovittelu, sillä tämä peli on sinulle, jos nautit siitä, että vihollisesi hajoavat silmiesi edessä pieniksi paloiksi. Taistelut ovat nopeita ja raivokkaita, ja Tyranidit vyöryvät päälle joukoittain kuin lapin hyttyset konsanaan . Aseita on laajalla skaalalla: boltereista moottorisahoihin, ja lähitaisteluissa Fury-tila pistää hommat aivan uusiin ”sfääreihin.”

Vaikka kampanjan taistelut saattavatkin toistaa tiettyjä kaavoja, on vaikea kyllästyä, kun jokainen yhteenotto tuntuu eloonjäämistaistelulta.

Tarina, joka ei ole pienten lasten kuultavaa

Kuten asiaan kuuluu, pelin tarina ei ole mitään kovinkaan salonkikelpoista materiaalia. Vaikka juoni ei ehkä sukeltele emotionaalisissa syövereissä, se kuljettaa pelaajan suoraan Warhammer-universumin syvyyksiin. Juonessa riittää vääntöä ja käänteitä, ja samalla saat annoksen sitä puhdasta sotahulluutta, jota vain galaksin kovimmat ”jätkät” voivat tarjota. Kapteeni Titus ja hänen veljensä ovat sopivan jylhiä, ja vastoinkäymiset tuntuvat eeppisiltä. Toki välillä voi tulla tunne, että onhan se tämäkin jo niiiin nähty, mutta hei – kun vastassa on vihollismassan vyöry, et kaipaa liikaa (keittiö)psykologista analyysiä.

Warhammer 40 000: Space Marine 2

Suorituskykyä, kuin vasta teroitetussa moottorisahan terässä

Xbox Series X:llä peli pyörii kuin hyvin öljytty Trekin maastopyörä keskellä Pohjois-Pohjanmaan peltoja: nopeasti ja saumattomasti. Kuvataajuus pysyy korkealla, eikä lagaavia kohtauksia ole hidastamassa armotonta sotimista. Latausajat ovat kohtuulliset, joten pääset suoraan asiaan, ja tässä kohtaa kyllä tiedättekin mitä se on. Ainoa valituksen aihe voisi olla HDR-tuen puute, mutta voiko synkässä ja ahdistavassa tulevaisuudessa edes toivoa kauniita värejä?

Tyranidit on ikuisia

Warhammer 40,000: Space Marine 2 on pelisarjan tyylikäs paluu sen veren tahrimalle kentälle. Se tarjoaa mahtavia räiskintähetkiä ja massiivisia vihollislaumoja, jotka tekevät jokaisesta taistelusta kuin pienen sodan. Visuaalisesti peli on huippuluokkaa, ja taistelumekaniikat ovat tyydyttävämpiä kuin Imperiumin voitonparaatit. Vaikka kampanja voi välillä toistaa itseään, se ei vähennä pelin intensiteettiä.

Warhammer 40,000: Space Marine 2 on voitokas paluu sarjan ytimeen. Jos olet Warhammer-fani tai rakastat toimintaa täynnä olevaa kolmannen persoonan räiskintää, Space Marine 2 on peli, jota ei kannata ohittaa.

Warhammer 40 000: Space Marine 2 (Xbox Series X)

9 / 10
Hyvää Visuaalisesti upea. Äänimaisema on huikea. Viihdyttävää mättöä hyvällä tarinalla. Sopii mainiosti myös muillekin, kuin Warhammer-faneille. Huonoa Kampanja toistaa liikaa itseään. HDR-tuen puuttuminen Yhteenveto Warhammer 40,000: Space Marine 2 on voitokas paluu sarjan ytimeen. Jos olet Warhammer-fani tai rakastat toimintaa täynnä olevaa kolmannen persoonan räiskintää, Space Marine 2 on peli, jota ei kannata ohittaa.

Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka Kommentit pois päältä artikkelissa Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka

Vaikka pelejä julkaistaan ennätysmäärät joka päivä, pelaajakunta ei kasva samaa tahtia. Ex-PlayStation-johtaja Shawn Layden on huolissaan. Hänen mielestä ongelmaa ei ratkaista pelkästään isoilla budjeteilla tehtyillä jatko-osilla ja aina vain tehokkaammalla hardwarella.

”Jos luotamme vain jättihitteihin päästäksemme läpi, se on mielestäni kuolemantuomio”, Layden toteaa Gordon Van Dyken, indie-julkaisija Raw Furyn perustajan, haastattelussa Gamescom Asiassa.

Ongelmana ovat Laydenin mukaan yhdeksännumeroiset kehityskustannukset, jotka karkottavat suuret julkaisijat ottamasta riskejä. Lopputuloksena on pelejä, joiden rahoitus perustuu myyntiennustuksille, ei niinkään pelin hauskuudelle tai innovatiivisuudelle.

”Saamme jatko-osia ja kopioita, koska rahat jakelevat sanovat 'No niin, jos tienasi näin paljon näin lyhyessä ajassa, niin minun Fortnite-kloonini voi tienata saman ajanjaksossa'”, Layden kuvailee. ”Pelimaailmassa vallitsee luovan voiman hiipuminen studioiden yhdistymisen ja korkeiden kehityskustannusten takia.”

Layden kommentoi VGC:lle myös hiljattain esiteltyä, kohua herättänyttä 700 dollarin Prota ja sen tarjoamia minimaalisia parannuksia. ”Olemme kehityksen tasanteella”, Layden totesi VGC:lle.

”Olemme hardwaren kehityksessä vaiheessa, jota itse kutsun 'vain koirat kuulevat eron'. Jos pelaat ja auringonvalo osuu ikkunasta televisioon, et näe mitään ray tracing -efektejä. Kaiken pitää olla optimoitua ja sinulla pitää olla 8K-näyttö pimeässä huoneessa nähdäksesi mitään.”

Laydenin mielestä konsolikilpailu on saavuttanut katon ja peliyhtiöiden tulisi kilpailla sisällöllä, ei teknisillä spekseillä. ”On aika tehdä todellinen resetti liiketoimintamallille, pelialan perusteille”, hän toteaa VGC:lle.

Layden ei ole ensimmäistä kertaa huolissaan alan tulevaisuudesta. Hän varoitti jo 2019 PlayStationilta lähtiessään isojen budjettien pelejä ja laitteiden jatkuvaa kallistumista kestämättömäksi kiertokuluksi. Hän painottaa myös, että ala tuottaa koko ajan enemmän rahaa ilman, että pelaajakunta kasvaa.

”Kyseessä on 250 miljardin dollarin globaali bisnes, mutta pelaajien määrä ei kasva samaa tahtia”, Layden toteaa Van Dyken haastattelussa. ”Saamme siis enemmän rahaa samoilta ihmisiltä. Tarvitsemme lisää pelaajia. Miten se onnistuu? Tarvitsemme enemmän pelientekijöitä.”

Layden ehdottaa yritysten tukevan nousevia kehittäjiä esimerkiksi Indonesiassa ja Intiassa. Vaikka monet murehtivat AA-pelien, indie-pelien ja jättibudjettien välimaaston, kuolemasta, osoittavat jotkin studiot edelleen menestystä tällä kilpailullisella alueella. Viime vuonna esimerkiksi , Dark Souls -vaikutteinen loot shooter, löysi yleisönsä. Tänä vuonna on vuorossa 40,000: , joka on onnistunut luomaan upean näköisen pelin alle puolellla Doom Eternalin budjetista.

Warhammer 40,000: Space Marine 2 on myynyt uskomattoman määrän lyhyessä ajassa Kommentit pois päältä artikkelissa Warhammer 40,000: Space Marine 2 on myynyt uskomattoman määrän lyhyessä ajassa

Warhammer 40,000: Space Marine 2 on myynyt yli 4,5 miljoonaa kappaletta hieman yli kuukaudessa, julkaisija kertoi viimeisimmässä tiedotteessaan. Saber Interactiven kehittämä toimintapeli, joka sijoittuu Games Workshopin synkkään tieteisuniversumiin, rikkoi ennätyksiä julkaisussaan 9. syyskuuta. Pelistä tuli Steamin pelatuin -videopeli.

Saberin luova johtaja kertoi IGN:lle, että peli on nopeimmin myynyt peli, jossa hän on ollut mukana, mukaan lukien hänen työnsä Doom- ja Quake-peleissä. budjetti oli alle puolet Doom Eternalin budjetista, ja peli on jo erittäin kannattava.

Lähitulevaisuudessa peli saa uusia päivityksiä, kuten Tyranid Hierophant Bio-Titan -vihollistyypin ja Dark Angels -kosmeettisen paketin. Toinen kausi alkaa lokakuun loppuun mennessä.