Peliteollisuus on muodostunut valtavaksi liiketoiminnaksi, jossa on mukana raudanlujia ammattilaisia. Suunnittelijat, käsikirjoittajat, koodaajat, graafikot ja muut vastaavat tulevat hyvin nopeasti mieleen, kun ajatellaan peli-alan ammattilaisia.
Kuinkas sitten pelimusiikki? Musiikin rooli voi olla pelin rytmittämistä, yleisen tunnelman luomista tai jonkin tietyn tilanteen korostamista. Olen usein huomannut esimerkiksi tiukan pomotaistelun aikana, että musiikki saattaa muuttua hektisemmäksi tai uhkaavammaksi, vastuksena olevan pomon vaarallisuutta korostaen.
Pelimusiikin säveltämisen tekee vielä vaativammaksi se seikka, että kappaleiden pitää tukea peliä oikein, eli liian vaisua taustalorinaa se ei saa olla. Se ei myöskään saa ryhtyä missään vaiheessa ärsyttämään, olettaen pelaajan pelaavan jotain tiettyä kohtaa tai kenttää satoja tai jopa tuhansia kertoja. Tästä hyvänä esimerkkinä on NES:n alkuperäinen Super Mario Bros, jonka ensimmäisen kentän iloinen musiikki on lähes jokaiselle pelaajalle tuttu. Enkä ole vielä tähän päivään mennessä kuullut, että kyseinen kappale olisi raastanut kenenkään korvia.
Olen kuunnellut koko ikäni valtavasti musiikkia, lähes sitä hengittäen. Pelien äänimaailma onkin aina erityishuomioni alla ja ajattelin nyt lähitulevaisuudessa laatia muutaman Top-5 listan eri pelisarjojen sävellyksistä. Musiikista yleisestikin nauttivat ihmiset voivat liittyä mukaan, kun käymme useiden pelisarjojen tarjontaa läpi.