Naughty Dogin toimintaa kritisoidaan verkossa: syytöksiä eriarvoisesta bonuksen maksamisesta The Last Of Us Part II -pelin tekijöille Kommentit pois päältä artikkelissa Naughty Dogin toimintaa kritisoidaan verkossa: syytöksiä eriarvoisesta bonuksen maksamisesta The Last Of Us Part II -pelin tekijöille

The Last of Us Part II

Naughty Dogin ja osan sen työntekijöiden välille on noussut rahaan liittyviä ongelmia, jotka ulkopuolisille ilmenevät hämmentävänä verkkokeskusteluna. Aluksi -pelistä ilmestyi oleellisia juonipaljastuksia, jotka oli selkeästi joku peliyhtiön työntekijä vuotanut laittomasti. Tämän jälkeen Naughty Dog vetosi pelifaneihin, että nämä jättäisivät vuodetut materiaalit huomioimatta ja malttaisivat odottaa virallisia julkistuksia. Virallisena tietona The Last of Us Part II ilmestyy Play Station 4 -konsolille kesäkuun 19. päivä. Ajankohtaa siirrettiin alkuperäisestä helmikuisesta päivästä kertaalleen toukokuulle. Koronavirus vaikeuttaa tämänkin pelin julkaisua, eikä peliyhtiön sisäiset ongelmat helpota tilannetta.

Nyt verkossa kerrotaan epäsuorasti miksi peliyhtiön työntekijä vuoti pelimateriaalia. Työntekijän kertomus on tullut tuntemattoman lähteen kautta julki Redditiin ja Twitteriin.

Sadat lomautetut työntekijät olivat lähteen mukaan pyytäneet Naughty Dogilta ennakkoon bonusta, joka heille on luvattu antaa aina pelin julkaisuista. Tavallisesti alalla maksetaan palkkaa tuotannon aikana, jonka lisäksi työntekijät saavat bonuksen kuuden kuukauden jälkeen, kun peli on ilmestynyt. Mitä paremmin peli menestyy, sen korkeampi on bonus. Tämän tiedostaen, osa Naughty Dogin työntekijöistä oli tehnyt suunnitelmia bonuksen käytöstä, kuten päättänyt sijoittaa sen häihin, talon ostoon tai lasten koulutukseen. Kun The Last of Us Part II -pelin ilmestyminen lykkääntyi, heidän omat suunnitelmansa viivästyivät siinä samassa.

Naught Dog ei suostunut antamaan bonuksia eikä osaa siitä ennakkoon. Närkästyneen työntekijän mukaan heille sanottiin, että bonus maksetaan kuuden kuukauden kuluttua pelin ilmestymisestä tai ei ollenkaan.  Lähteen mukaan työntekijää olisi uhattu irtisanomisella, kun hän teki bonukseen liittyvän pyynnön. Peliyhtiö huolestui, että muut työntekijät ottaisivat pyynnöstä esimerkkiä, mikäli se maksaisi bonuksen etukäteen. Suurempi pettymys kuitenkin syntyi, kun korkeamman aseman työntekijät pyysivät bonusta ja saivat sen etukäteen. Tämä oli se oleellinen syy, joka suututti Naughty Dogin työntekijät.

Pelivuodon tehnyt työntekijä halusi pakottaa Naughty Dogin julkaisemaan pelin aikomustaan aiemmin. Hän tietoisesti otti uraansa ja talouteensa liittyvän riskin. Hän halusi antaa työkavereillensa mahdollisuuden saada bonuksensa aiemmin, sillä ennen vuotoja Naughty Dogin sanotaan suunnitelleen pelin julkaisua vasta loppuvuodelle. Se olisi tarkoittanut, että työntekijät olisivat saaneet bonuksensa vasta toukokuussa 2021 .

Mitään näistä syytöksistä ei ole varmistettu virallisesta lähteestä, vaan asiaa puidaan epävirallisten kanavien kautta. Selvää kuitenkin on, että Naughty Dogin sisällä velloaa epäselvyyksiä ja käsittelemättömiä asioita, jotka ovat vaikuttaneet The Last Of US Part II -pelin ilmestymiseen ja yhtiön imagoon.

Reason Revealed Why Disgruntled Employee Leaked TLOU2 from r/TheLastOfUs2

Trailerivuoto paljasti peruutetun Spider-Man moninpelin The Great Web Kommentit pois päältä artikkelissa Trailerivuoto paljasti peruutetun Spider-Man moninpelin The Great Web

Insomniac Gamesilta peräisin oleva materiaali tarjoaa vilauksen moninpelikokemuksesta, jossa Miles Morales ja taistelevat ikonisia pahiksia, kuten Sinister Sixiä, vastaan.

Varhaiset tiedot viittaavat siihen, että oli viiden pelaajan moninpeli, jossa oli live service -malli, samankaltainen kuin Naughty Dogin hylätty The Last of Us -verkkotarjonta. Moniulotteisuus näyttää vaikuttaneen merkittävästi hahmojen mukauttamiseen.

Vaikka peliä ei koskaan virallisesti julkaistu, vuotanut traileri viittaa siihen, että The Great Web oli vielä konseptivaiheessa. Sen peruutus linjautuu 'n hiljattaiseen siirtymiseen pois live service -peleistä, vaikka menestystä :n kaltaisilla peleillä olisikin ollut.

Insomniacin syitä The Great Webin peruuttamiseen ei ole selvitetty. Kuitenkin heidän tiekarttansa osoittaa useita tulevia projekteja, mukaan lukien useita Marvel-pelejä. selitti aiemmin vastaavan päätöksensä The Last of Us Online -hankkeen kanssa, vedoten tarpeeseen priorisoida yksinpelitarinat live service -pelien resurssivaatimusten yli.

Lähde: IGN Nordic

Valmiiksi terävä miekka teroitettiin uudelleen liian aikaisin? – arvostelussa The Last Of Us Part 2 Kommentit pois päältä artikkelissa Valmiiksi terävä miekka teroitettiin uudelleen liian aikaisin? – arvostelussa The Last Of Us Part 2

The Last Of Us Part 2 remastered (PS5)

8 / 10
Hyvää Visuaalisesti upea. Tarina on loistava. Ensikertalaiselle ja köykäiselle ampujalle tarjolla erittäin hyvä AIM assist. Huikea äänimaailma. Huonoa Tutoriaaliin olisi voinu panostaa vielä enemmän. Oliko kuitenkin liian aikaista julkaista remaster pelille, joka on alunperin julkaistu vuonna 2020?

, joka jakoi yleisönsä vuonna 2020 armottomalla brutaalisuudellaan, on palannut PS5:lle remasteroituna versiona. Mutta onko se vain jonninjoutava kiillotus jo valmiiksi voimakkaalle kokemukselle?

Pelin remasterointi vie uskollisuutta pidemmälle korkeammilla resoluutiotekstuurilla ja parannetulla valaistuksella. Suurin harppaus kuitenkin tapahtuu suorituskyvyssä. Valinta sulavien 60 ruudun sekuntinopeuden ja terävän 4K:n välillä suorituskykytilassa tai uskollisuustilassa 30 ruudun sekuntinopeudella on tervetullut lisä, joka palvelee erilaisia mieltymyksiä. Vaikka visuaalinen päivitys ei välttämättä ole mullistava, se viimeistelee jo valmiiksi melko vaikuttavan esityksen.

Ydinpelaaminen pysyy muuttumattomana, mutta on ripotellut mukaan muutamia uusia ominaisuuksia. Haptinen palaute lisää hienovaraista mutta vaikuttavaa uppoutumista, ja DualSense-ohjaimen adaptiiviset liipaisimet parantavat ampumista. ”Grounded+” -vaikeustila lisää haastetta veteraaneille, kun taas uusi ”Director's Cut” tarjoaa kulissien takaisia näkemyksiä ja poistettuja kohtauksia. Nämä ovat pieniä kosketuksia, mutta ne osoittavat sitoutumista kokemuksen rikastamiseen sekä uusille tulokkaille että paluupelaajille.

The Last of Us Part II:n kertomus pysyy edelleen jakavimpana osana. Sen synkät teemat, moraalisesti monitulkintaiset hahmot ja armoton väkivalta jatkavat keskustelun herättämistä. Kuitenkin remasterointi mahdollistaa pelaajien arvostaa mestarillista kerrontaa, moniulotteisia hahmoja ja emotionaalista syvyyttä ilman teknisiä rajoituksia. Olitpa sitten rakastanut tai vihannut tarinaa aiemmin, sen uudelleenkokeileminen PS5:llä tarjoaa uuden näkökulman.

Jos olet uusi The Last of Us Part II:ssa, tämä on ehdottomasti paras tapa kokea se. PS5:lle remasterointi tarjoaa parannettua suorituskykyä, hienovaraisia pelialan parannuksia ja viimeisteltyä esitystä, säilyttäen samalla pelin ydinvahvuudet. Kuitenkin niille, jotka jo omistavat PS4-version, päätös on hankalampi. Päivitys on havaittavissa, mutta ei mullistava. Loppujen lopuksi se riippuu siitä, arvostatko sulavampaa pelikokemusta ja visuaalista kiiltoa tarpeeksi perustellaksesi hinnan.

Arvostelu: Jarna Jaatinen