Neon Abyss
Neon Abyss on kiinalaisen Veewo Gamesin kehittämä roguelike-peli, joka ihastuttaa värikkäällä pelimaailmallaan, omaperäisillä vihollisilla ja pelattavien hahmojen monipuolisuudella. Pelaaja sukeltaa itse Haadeksen värväämänä kohti neonvärein koristeltua Abyssia, jossa kohtaat joukon erilaisia vihollisia kevyesti tieltä pyyhittävistä yleisistä vastuksista aina suurempiin ja hankalempiin päävihollisiin. Neon Abyss tarjoaa joukon erilaisia aseita, hyödykkeitä ja pelaajan voimakkuutta kasvattavia esineitä.
Roguelikeissa on aina tärkeää, että pelaaja tuntee vetoa jatkaa pelaamista silloinkin, kun hän kuolee, ja että jokainen uusi pelikerta tuntuu tuoreelta ja jännittävältä. Satunnaisesti luodut kartat tuntuvat pääosin pitävän peliympäristön yllättävänä ja tuoreena, mutta tietyt rakenteet ja luolastot tuntuvat toisia yleisimmiltä. Vuorovaikutusta ympäristön kanssa on mukavasti, ja erilaisia huoneita löytyy aina kaupasta erikoisesinehuoneisiin ja haastehuoneista salaisiin huoneisiin.
Pelin viholliset ovat pääosin omaperäisiä, kekseliäitä ja toisinaan hyvinkin hauskoja vastuksia. Perusviholliset kenttien varrella tuntuvat jäävän yllättävän yksitoikkoisiksi, ja peli tuntuu arpovan hyvin samanlaisen setin eri vastuksia kentästä riippumatta. Joissakin kentissä vastaan tuli sellaisia vihollisia, joiden kohdalla yllätyin, että miksen ole nähnyt tuota aikaisemmin. Pääviholliset ovat kenties pelin kekseliäimmät vastustajat, joissa on yllättävänkin paljon haastetta, mitä pitemmälle pelissä pääsee. Vihollisia vastaan taistellessa toivoisi avuksi kuitenkin väistämismahdollisuutta, sillä nyt luoteja pystyy torjumaan ainoastaan kävelemällä niiden tieltä. Kyykistyminen olisi ollut monessa tilanteessa hyvin hyödyllinen liike.
Pelissä hauskinta on ehdottomasti kerätä erilaisia yhdistelmiä aseita ja lisävarustuksia, jotka muokkaavat pelihahmon ulkonäköä ja tekevät vihollisten niittaamisesta hauskaa ja monipuolista. Aseita on paljon erilaisia, ja lukuisten eri lisävarusteiden avulla niistä voi muokata melkoisia tappokoneita. Toivottavaa kuitenkin olisi, että eri esineiden ja aseiden ominaisuudet voisi lukea vakiona etukäteen niin, ettei kaupassa tule esimerkiksi tuhlattua kaikkia kolikoitaan täysin turhiin aseisiin. Yksi pelin keskeinen osa on myös kerättävät munat, joista kuoriutuu pelihahmoamme auttavia olentoja. Aina heitä ei kuitenkaan uskalla kerätä, sillä toisinaan kuoriutunut seuralainen tuo enemmän hallaa kuin hyötyä. Kranaatinheitto muodostuu myös keskeiseksi osaksi erilaisten pikkuhyödykkeiden kuten kolikoiden ja avaimien saamiseksi, mutta se on tehty ikävä kyllä niin kömpelöksi, että pitkään suurin osa heitetyistä kranaateista menee ohi ennen kuin oppii oikean tavan heittää.
Moni asia pelissä muistuttaa erityisesti Binding of Isaacista. Kyseistä peliä paljon pelanneille hyppää silmille joukko erilaisia ratkaisuja ja mekanismeja, jotka tuntuvat olevan suoraan peräisin kyseisestä menestyspelistä. Mukana roikkuvat apuhahmot, omaa vertaan vuodattamalla aukeavat ovet ja arkut, ”paholaishuone”… Inspiraatio voi kuitenkin tehdä Neon Abyssista monelle vetävän pelin, ja jos kyseiset ideat on todettu aiemmin toimiviksi, niin miksipä niitä ei hieman hyödyntäisi uudestaan. Kaiken kaikkiaan neon abyss on lupaava roguelike, joka tuo genren ystäville takuuvarmasti mieluisia pelihetkiä. Jos siis pidät vihollisten listimisestä, eri esine- ja aseyhdistelmien keräilemisestä ja jatkuvasti vaihtuvista pelikerroista, harkitse ihmeessä Neon Abyssin hommaamista.