Nintendo puolustaa Switch 2:n tutoriaalipelin Welcome Tourin hintaa Kommentit pois päältä artikkelissa Nintendo puolustaa Switch 2:n tutoriaalipelin Welcome Tourin hintaa

on herättänyt hämmennystä fanien keskuudessa, kun se ilmoitti veloittavansa Switch 2:n mukana julkaistavasta tutoriaalipelistä, , 9,99 dollaria. Monet odottivat, että peli olisi ilmainen konsolin mukana tuleva lisä, kuten oli :llä.

Mikä Welcome Tour on?

Welcome Tour on digitaalinen opaspeli, joka toimii eräänlaisena interaktiivisena näyttelynä uudesta Switch 2 -konsolista. Pelaajat voivat tutustua laitteeseen minipelien ja teknisten demojen avulla – mukana ovat muun muassa , ja . Pelissä ohjataan pientä avatar-hahmoa valtavan Switch 2:n sisällä, tutkien sen ominaisuuksia ja teknologiaa hauskalla tavalla.

Nintendo of American varatoimitusjohtaja Bill Trinen, perusteli pelin hintaa. Hänen mukaansa kyseessä ei ole vain nopea johdanto uuteen järjestelmään, vaan “melko kattava ohjelmisto”, joka tarjoaa paljon yksityiskohtia konsolin ominaisuuksista. Erityisesti teknisestä puolesta kiinnostuneille käyttäjille peli tarjoaa hänen mukaansa aidosti arvoa.

Kun katsoo, mitä kaikkea peli sisältää, niin 9,99 dollaria ei tunnu liialliselta. Se on harkittu, viimeistelty tuote. – Trinen kommentoi.

Vaikka peli on edullisempi kuin muut Switch 2 -julkaisut, monet fanit ovat pettyneitä, että se ei ole konsolin mukana ilmaiseksi. Trinenin mukaan kuitenkin pelin laatu ja sen kehittämiseen käytetty työ oikeuttavat erillisen maksun.

Xboxin seuraava konsoli tähtää vuoteen 2027 Kommentit pois päältä artikkelissa Xboxin seuraava konsoli tähtää vuoteen 2027

Xbox 2042

Xboxin seuraavan sukupolven konsoli, työnimeltään , näyttää tähtäävän joulumarkkinoille 2027. Tieto nousi esiin Xboxin toimitusjohtajan Asha Sharma muistiossa, jossa käsiteltiin yhtiön tulevia suunnitelmia ja laitteistomarkkinoita ravistelevaa komponenttikriisiä.

Viime kuukausina pelialalla on spekuloitu, voiko kallistunut elektroniikka siirtää kokonaan seuraavan konsolisukupolven julkaisua. Komponenttien hintojen nousu on jo näkynyt nykyisten laitteiden hinnoissa, ja korotuksia ovat kokeneet muun muassa Series X, , sekä . Tästä huolimatta vaikuttaa pitävän kiinni vuoden 2027 suunnitelmastaan.

Muistion kiinnostavin yksityiskohta liittyy juuri joulusesonkiin 2027, jonka ympärille Microsoftin kerrotaan jo rakentavan laitteistostrategiaansa. Monien tulkinnan mukaan tämä viittaa siihen, että Project Helix on tarkoitus julkaista tuolloin. Samalla Sharma kuitenkin varoitti, että konsolien tallennuskomponenttien hinnat voivat olla vuonna 2027 jopa viisinkertaiset viime syksyyn verrattuna. Se ei lupaa hyvää mahdollisen hintalapun kannalta.

Microsoft julkisti Project Helixin virallisesti aiemmin tänä vuonna. Tällä hetkellä tiedetään ainakin se, että laite pystyy pyörittämään sekä Xbox- että -pelejä. Sen sijaan avoimeksi jää vielä, saavatko käyttäjät käyttöönsä myös muita pelialustoja vai pysyykö kaikki Microsoftin omassa ekosysteemissä.

Lisätietoja konsolista odotetaan vielä tämän vuoden aikana. Kesän Xbox-tapahtumassa siitä ei kuultu sanaakaan, mutta marraskuussa vietettävä Xbox-brändin 25-vuotisjuhla tai joulukuinen The Game Awards voisivat tarjota sopivan näyttämön Project Helixin seuraavalle esittelylle. Vuosi 2027 näyttää joka tapauksessa olevan Xboxille poikkeuksellisen tärkeä etappi.

Steam Deck OLED -mallien hinnat nousivat kertarysäyksellä sadoilla euroilla Kommentit pois päältä artikkelissa Steam Deck OLED -mallien hinnat nousivat kertarysäyksellä sadoilla euroilla

ei ole enää se budjettiystävällinen -pelaamisen pelastaja, jona monet sen oppivat tuntemaan. on nostanut laitteen hintoja tuntuvasti laitteistopulmien ja komponenttien kallistumisen vuoksi.

512 gigatavun OLED-mallin hinta nousi noin 510 eurosta noin 735 euroon, kun taas 1 teratavun versio hyppäsi noin 600 eurosta lähes 885 euroon. Korotus on niin suuri, että moni ehti varmasti tarkistaa kahdesti, ettei hinnassa ollut ylimääräistä nollaa.

Taustalla ovat maailmanlaajuiset ongelmat komponenttien saatavuudessa ja erityisesti muistin sekä tallennustilan hintojen nousu. Valve on jo pitkään yrittänyt pitää Steam Deckin hinnat kurissa, mutta nyt yhtiö näyttää myöntäneen, ettei nykyinen hintataso ollut enää realistinen. Samalla vanhat LCD-mallit on jo poistettu myynnistä, joten OLED-versio toimii nyt laitteen uutena “halpismallina”, mikä kuulostaa hieman huvittavalta lähes 750 euron hinnalla.

Hintojen nousu muuttaa myös kilpailutilannetta käsikonsolimarkkinoilla. Vielä aiemmin oli monille houkutteleva vaihtoehto tehokkaan mutta kalliin pelitietokoneen sijaan. Nyt esimerkiksi Switch 2 näyttää huomattavasti houkuttelevammalta vaihtoehdolta niille, jotka etsivät edullisempaa tapaa pelata mukana kulkevalla laitteella.

Steam Deck on edelleen monien mielestä yksi markkinoiden parhaista kannettavista pelilaitteista, mutta sen “edullisen PC-pelaamisen sankari” -imago sai juuri melkoisen kolauksen.