Nintendo selvensi sekavia Zelda-aikajanojaan Kommentit pois päältä artikkelissa Nintendo selvensi sekavia Zelda-aikajanojaan

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

on vihjannut, että The : Breath of the Wild ja Tears of the Kingdom eivät kuulu mihinkään aiemmin vahvistettuun Zelda-aikajanalle, vaan saattavat olla uuden tarinakokonaisuuden alku.

Sydneyssä, Australiassa järjestetyssä Nintendo Live 2024 -tapahtumassa esiteltiin Zelda-pelien historiaa ja niiden monimutkaisia aikajanoja. Esityksessä näiden kahden uusimman pelin todettiin olevan erillään kolmesta aiemmin vahvistetusta aikajanasta.

Zelda-pelien kaanon on tunnetusti sekava. Vaikka Nintendo väittää, että kaikki pelit liittyvät toisiinsa, ne tekevät sen kolmen rinnakkaisen todellisuuden kautta. Aikajana alkaa Skyward Sword -pelin tapahtumista, joita seuraavat Minish Cap, Four Swords ja lopulta Ocarina of Time.

Tässä vaiheessa aikajana jakautuu kolmeen osaan. Yhdessä polussa sankari Link onnistuu pelastamaan Hyrulen valtakunnan ja pysyy aikuisena, mutta myöhemmin Hyrule tulvii, mikä johtaa The Wind Waker, Phantom Hourglass ja Spirit Tracks -pelien tapahtumiin.

Brittiläisen tutkimuksen mukaan neljännes Z-sukupolvesta omistaa klassisen pelikonsolin Kommentit pois päältä artikkelissa Brittiläisen tutkimuksen mukaan neljännes Z-sukupolvesta omistaa klassisen pelikonsolin

Doom x Sega Mega Drive

Uuden tutkimuksen mukaan 24 prosenttia Z-sukupolven edustajista (13-28-vuotiaat) omistaa klassisen pelikonsolin. Tulos seuraa aiempaa raporttia, jonka mukaan 14 prosenttia pohjoisamerikkalaisista pelaa edelleen ennen vuotta 2000 julkaistuilla pelilaitteilla.

Pringles-yhtiön teettämään tutkimukseen osallistui 2000 brittiläistä. Tutkimuksen yhteydessä yhtiö järjesti Lontoossa ” Console Clinic” -tapahtuman, jossa tarjottiin ilmaisia korjauspalveluja klassisille pelikonsoleille.

Pelaajista 89 prosenttia kertoi, että vanhanajan offline-pelit tarjoavat heille tauon internetistä, ja 74 prosentin mielestä retropelit ovat rentoututtavampia pelata. 77 prosenttia vastaajista koki retrotekniikan nostalgisena, mikä viittaa siihen, että loput 23 prosenttia ovat hankkineet vanhoja laitteita kokematta niitä alkuperäisenä aikanaan.

Ikäperspektiivinä mainittakoon, että 13-vuotiaat ovat syntyneet Wii U:n julkaisun aikoihin, kun taas 28-vuotiaat ovat syntyneet 64:n julkaisun aikaan.

Retroteknologian viehätys ulottuu myös muihin laitteisiin: 30 prosenttia briteistä harkitsee älypuhelimensa vaihtamista yksinkertaisempaan peruspuhelimeen. Myös vinyylilevyt ja muut vanhat mediaformaatit kiinnostavat kuluttajia.

Xbox jatkaa avointa linjaansa – PlayStation- ja Nintendo-logot pysyvät mukana Kommentit pois päältä artikkelissa Xbox jatkaa avointa linjaansa – PlayStation- ja Nintendo-logot pysyvät mukana

Microsoftin -esittelyissä on viime aikoina nähty poikkeuksellinen ilmiö, - ja -logot ovat ilmestyneet esittelyvideoihin. Tämä on osa Microsoftin uutta monialustastrategiaa, jonka tavoitteena on tehdä yhtiön peleistä helposti saatavilla kaikille pelaajille – riippumatta siitä, millä laitteella he pelaavat.

Haluan vain olla rehellinen ja läpinäkyvä sen suhteen, missä pelejämme voi pelata. Ihmisten pitäisi tietää, mistä he voivat ostaa pelejämme. Xbox-yhteisön ja pelien pitäisi olla kaikkien saatavilla mahdollisimman monella näytöllä. – Xbox-pomo Phil Spencer perusteli linjausta avoimuudella.

Muutos näkyi selvästi jo vuoden 2025 Xbox Developer Direct -tapahtumassa, jossa esimerkiksi Ninja Gaiden 4, ja Clair Obscur: Expedition 33 esiteltiin myös :lle. Vielä kesällä 2024 PS5-versioiden julkistaminen tapahtui erillisten trailerien kautta, mutta nyt ne näkyvät suoraan Xboxin omissa esittelyissä.

Sony ja Nintendo pitävät kiinni vanhasta linjastaan

Vaikka pyrkii edistämään monialustapelaamista, ja Nintendo eivät ole muuttamassa strategiaansa. Esimerkiksi PlayStationin State of Play -tapahtumissa ei mainita Xboxia, vaikka pelit julkaistaisiin myös muille alustoille. Monster Hunter Wilds, ja esiteltiin yksinomaan PlayStation-pelinä, vaikka ne ovat tulossa myös :lle ja Xboxille.

Tulevaisuudessa vielä enemmän monialustapelejä

Spencerin mukaan Xboxin tavoitteena on tuoda pelejä mahdollisimman laajasti eri alustoille ja vahvistaa Xbox-ekosysteemiä kokonaisuutena. Kesän Xbox Showcase 2025 -tapahtumassa voimmekin nähdä esimerkiksi Gears of War: E-Dayn, Fablen, Perfect Darkin ja Call of Dutyn rinnalla PlayStation-logon.

Mutta kannattaako odottaa, että Sony ja Nintendo tekisivät samoin? Todennäköisesti ei.