Nintendo Switchin myynti on kääntynyt jyrkkään laskuun Kommentit pois päältä artikkelissa Nintendo Switchin myynti on kääntynyt jyrkkään laskuun

Nintendo Switch

Nintendon lippulaivakonsolin Switchin myynti on kääntynyt jyrkkään laskuun kahdeksannen toimintavuotensa aikana. Yhtiö on joutunut laskemaan myyntiennusteitaan jo toistamiseen, samalla kun katseet kääntyvät tänä vuonna julkaistavaan -konsoliin.

Myyntiluvut pudonneet rajusti

  • Pelikonsoliliiketoiminnan myynti laski 31,7 % edellisvuodesta, noin 5,7 miljardiin dollariin
  • Nintendo laski Switch-konsolin myyntiennustetta 1,5 miljoonalla 11 miljoonaan yksikköön
  • Pelien myyntiennustetta laskettiin 10 miljoonalla 150 miljoonaan kappaleeseen

Myös yhtiön mobiili- ja IP-liiketoiminta koki 33,9 prosentin laskun, mikä johtuu osittain vertailusta vuoden 2023 Mario-elokuvan menestykseen.

Switch silti historiallinen menestys

Laskevista luvuista huolimatta Nintendo Switch on myynyt yli 150 miljoonaa yksikköä, mikä tekee siitä yhden kaikkien aikojen menestyneimmistä pelikonsoleista. Sonyn PlayStation 2:n ennätys (160 miljoonaa) saattaa jäädä saavuttamatta, mutta Nintendo DS:n 154 miljoonan myynti on vielä tavoitettavissa.

Uudet pelit menestyvät yhä

Vaikka kokonaismyynti laski, uudet pelit ovat menestyneet hyvin:

  • Super Mario Party Jamboree (6,17 miljoonaa)
  • Mario Kart 8 Deluxe (5,38 miljoonaa)
  • The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom (3,91 miljoonaa)
  • Nintendo Switch Sports (2,63 miljoonaa)

Switch 2 tulossa – julkistustilaisuus huhtikuussa

Nintendo on vahvistanut Switch 2:n julkaisun vuodelle 2025. Yhtiö järjestää huhtikuun 2. päivänä Nintendo Direct -lähetyksen, jossa se paljastaa lisätietoja uudesta konsolista. Tämän jälkeen Nintendo aikoo järjestää hands-on-tapahtumia eri puolilla maailmaa.

Ennen uuden konsolin julkaisua Nintendo julkaisee vielä useita pelejä alkuperäiselle Switchille, mukaan lukien Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition maaliskuussa sekä Pokémon Legends: Z-A ja Metroid Prime 4: Beyond myöhemmin vuonna 2025.

Xboxin seuraava konsoli tähtää vuoteen 2027 Kommentit pois päältä artikkelissa Xboxin seuraava konsoli tähtää vuoteen 2027

Xbox 2042

Xboxin seuraavan sukupolven konsoli, työnimeltään , näyttää tähtäävän joulumarkkinoille 2027. Tieto nousi esiin Xboxin toimitusjohtajan Asha Sharma muistiossa, jossa käsiteltiin yhtiön tulevia suunnitelmia ja laitteistomarkkinoita ravistelevaa komponenttikriisiä.

Viime kuukausina pelialalla on spekuloitu, voiko kallistunut elektroniikka siirtää kokonaan seuraavan konsolisukupolven julkaisua. Komponenttien hintojen nousu on jo näkynyt nykyisten laitteiden hinnoissa, ja korotuksia ovat kokeneet muun muassa , , Switch 2 sekä . Tästä huolimatta vaikuttaa pitävän kiinni vuoden 2027 suunnitelmastaan.

Muistion kiinnostavin yksityiskohta liittyy juuri joulusesonkiin 2027, jonka ympärille Microsoftin kerrotaan jo rakentavan laitteistostrategiaansa. Monien tulkinnan mukaan tämä viittaa siihen, että Project Helix on tarkoitus julkaista tuolloin. Samalla Sharma kuitenkin varoitti, että konsolien tallennuskomponenttien hinnat voivat olla vuonna 2027 jopa viisinkertaiset viime syksyyn verrattuna. Se ei lupaa hyvää mahdollisen hintalapun kannalta.

Microsoft julkisti Project Helixin virallisesti aiemmin tänä vuonna. Tällä hetkellä tiedetään ainakin se, että laite pystyy pyörittämään sekä – että -pelejä. Sen sijaan avoimeksi jää vielä, saavatko käyttäjät käyttöönsä myös muita pelialustoja vai pysyykö kaikki Microsoftin omassa ekosysteemissä.

Lisätietoja konsolista odotetaan vielä tämän vuoden aikana. Kesän Xbox-tapahtumassa siitä ei kuultu sanaakaan, mutta marraskuussa vietettävä Xbox-brändin 25-vuotisjuhla tai joulukuinen The Game Awards voisivat tarjota sopivan näyttämön Project Helixin seuraavalle esittelylle. Vuosi 2027 näyttää joka tapauksessa olevan Xboxille poikkeuksellisen tärkeä etappi.

Steam Deck OLED -mallien hinnat nousivat kertarysäyksellä sadoilla euroilla Kommentit pois päältä artikkelissa Steam Deck OLED -mallien hinnat nousivat kertarysäyksellä sadoilla euroilla

OLED ei ole enää se budjettiystävällinen -pelaamisen pelastaja, jona monet sen oppivat tuntemaan. on nostanut laitteen hintoja tuntuvasti laitteistopulmien ja komponenttien kallistumisen vuoksi.

512 gigatavun OLED-mallin hinta nousi noin 510 eurosta noin 735 euroon, kun taas 1 teratavun versio hyppäsi noin 600 eurosta lähes 885 euroon. Korotus on niin suuri, että moni ehti varmasti tarkistaa kahdesti, ettei hinnassa ollut ylimääräistä nollaa.

Taustalla ovat maailmanlaajuiset ongelmat komponenttien saatavuudessa ja erityisesti muistin sekä tallennustilan hintojen nousu. Valve on jo pitkään yrittänyt pitää Steam Deckin hinnat kurissa, mutta nyt yhtiö näyttää myöntäneen, ettei nykyinen hintataso ollut enää realistinen. Samalla vanhat LCD-mallit on jo poistettu myynnistä, joten OLED-versio toimii nyt laitteen uutena “halpismallina”, mikä kuulostaa hieman huvittavalta lähes 750 euron hinnalla.

Hintojen nousu muuttaa myös kilpailutilannetta käsikonsolimarkkinoilla. Vielä aiemmin Steam Deck oli monille houkutteleva vaihtoehto tehokkaan mutta kalliin pelitietokoneen sijaan. Nyt esimerkiksi Switch 2 näyttää huomattavasti houkuttelevammalta vaihtoehdolta niille, jotka etsivät edullisempaa tapaa pelata mukana kulkevalla laitteella.

Steam Deck on edelleen monien mielestä yksi markkinoiden parhaista kannettavista pelilaitteista, mutta sen “edullisen PC-pelaamisen sankari” -imago sai juuri melkoisen kolauksen.