Nintendohakkeri tuomittiin Yhdysvalloissa myös lapsipornon hallussapidosta – sai kolme vuotta vankeutta ja joutui maksamaan korvauksia Kommentit pois päältä artikkelissa Nintendohakkeri tuomittiin Yhdysvalloissa myös lapsipornon hallussapidosta – sai kolme vuotta vankeutta ja joutui maksamaan korvauksia

Ryan S. Hernandez tuomittiin Yhdysvalloissa kolmeksi vuodeksi vankeuteen Nintendon palvelimien hakkeroinnista sekä lapsipornon hallussapidosta.

Vuonna 2016 Hernandez kaverinsa kanssa onnistuivat ryöstämään kalastelutekniikalla Nintendon työntekijän tiedot. Näillä he pääsivät käsiksi salaisiin tiedostoihin, jotka sisälsivät tietoa Switchistä ennen kyseisen laitteen julkaisua.

FBI:n tutkinnan aikana agentit ottivat hakkerin kotiin yhteyttä vuonna 2017, jolloin myös Hernandez vannoi lopettavansa rötöstelyt. Lupaus ei pitänyt kauan, sillä oikeusministeriön tietojen mukaan ainakin vuosien 2018-2019 aikana Ryan on hakkeroinut useat Nintendon palvelimet ja ylpeili tekemisillään myöhemmin sosiaalisissa medioissa.

Viime vuoden kesällä FBI:n työntekijät tekivät etsinnän Hernandezin kotiin ja takavarikoivat hänen elektroniset laitteet. Yllättäen etsinnän tuloksena hakkerin tietokoneelta löytyi reilu tuhat lapsipornoa sisältäviä kuvia ja videoita. Ryan Hernandez myönsi syyllisyytensä tämän vuoden tammikuussa. Syyteluvun aikana tuomari päätti Hernandezin jäävän tuomion suorittamisen jälkeen seitsemäksi vuodeksi valvotulle vapaalle. Tuomittu suostui myös maksamaan Nintendolle 259 323 dollaria korvauksia.

Brittiläisen tutkimuksen mukaan neljännes Z-sukupolvesta omistaa klassisen pelikonsolin Kommentit pois päältä artikkelissa Brittiläisen tutkimuksen mukaan neljännes Z-sukupolvesta omistaa klassisen pelikonsolin

Doom x Sega Mega Drive

Uuden tutkimuksen mukaan 24 prosenttia Z-sukupolven edustajista (13-28-vuotiaat) omistaa klassisen pelikonsolin. Tulos seuraa aiempaa raporttia, jonka mukaan 14 prosenttia pohjoisamerikkalaisista pelaa edelleen ennen vuotta 2000 julkaistuilla pelilaitteilla.

Pringles-yhtiön teettämään tutkimukseen osallistui 2000 brittiläistä. Tutkimuksen yhteydessä yhtiö järjesti Lontoossa ” Console Clinic” -tapahtuman, jossa tarjottiin ilmaisia korjauspalveluja klassisille pelikonsoleille.

Pelaajista 89 prosenttia kertoi, että vanhanajan offline-pelit tarjoavat heille tauon internetistä, ja 74 prosentin mielestä retropelit ovat rentoututtavampia pelata. 77 prosenttia vastaajista koki retrotekniikan nostalgisena, mikä viittaa siihen, että loput 23 prosenttia ovat hankkineet vanhoja laitteita kokematta niitä alkuperäisenä aikanaan.

Ikäperspektiivinä mainittakoon, että 13-vuotiaat ovat syntyneet Wii U:n julkaisun aikoihin, kun taas 28-vuotiaat ovat syntyneet 64:n julkaisun aikaan.

Retroteknologian viehätys ulottuu myös muihin laitteisiin: 30 prosenttia briteistä harkitsee älypuhelimensa vaihtamista yksinkertaisempaan peruspuhelimeen. Myös vinyylilevyt ja muut vanhat mediaformaatit kiinnostavat kuluttajia.

Xbox jatkaa avointa linjaansa – PlayStation- ja Nintendo-logot pysyvät mukana Kommentit pois päältä artikkelissa Xbox jatkaa avointa linjaansa – PlayStation- ja Nintendo-logot pysyvät mukana

Microsoftin -esittelyissä on viime aikoina nähty poikkeuksellinen ilmiö, - ja -logot ovat ilmestyneet esittelyvideoihin. Tämä on osa Microsoftin uutta monialustastrategiaa, jonka tavoitteena on tehdä yhtiön peleistä helposti saatavilla kaikille pelaajille – riippumatta siitä, millä laitteella he pelaavat.

Haluan vain olla rehellinen ja läpinäkyvä sen suhteen, missä pelejämme voi pelata. Ihmisten pitäisi tietää, mistä he voivat ostaa pelejämme. Xbox-yhteisön ja pelien pitäisi olla kaikkien saatavilla mahdollisimman monella näytöllä. – Xbox-pomo Phil Spencer perusteli linjausta avoimuudella.

Muutos näkyi selvästi jo vuoden 2025 Xbox Developer Direct -tapahtumassa, jossa esimerkiksi , Doom: The Dark Ages ja esiteltiin myös PlayStation 5:lle. Vielä kesällä 2024 PS5-versioiden julkistaminen tapahtui erillisten trailerien kautta, mutta nyt ne näkyvät suoraan Xboxin omissa esittelyissä.

Sony ja Nintendo pitävät kiinni vanhasta linjastaan

Vaikka pyrkii edistämään monialustapelaamista, Sony ja Nintendo eivät ole muuttamassa strategiaansa. Esimerkiksi PlayStationin State of Play -tapahtumissa ei mainita Xboxia, vaikka pelit julkaistaisiin myös muille alustoille. , ja esiteltiin yksinomaan PlayStation-pelinä, vaikka ne ovat tulossa myös :lle ja Xboxille.

Tulevaisuudessa vielä enemmän monialustapelejä

Spencerin mukaan Xboxin tavoitteena on tuoda pelejä mahdollisimman laajasti eri alustoille ja vahvistaa Xbox-ekosysteemiä kokonaisuutena. Kesän Xbox Showcase 2025 -tapahtumassa voimmekin nähdä esimerkiksi Gears of War: E-Dayn, Fablen, Perfect Darkin ja Call of Dutyn rinnalla PlayStation-logon.

Mutta kannattaako odottaa, että Sony ja Nintendo tekisivät samoin? Todennäköisesti ei.