Norjalaisen Wardrunan perustaja Einar Selvik mukana Assassin’s Creed Valhalla -pelin musiikinteossa: Kuuntele pelin soundtrack Kommentit pois päältä artikkelissa Norjalaisen Wardrunan perustaja Einar Selvik mukana Assassin’s Creed Valhalla -pelin musiikinteossa: Kuuntele pelin soundtrack

Assassin's Creed Valhalla

Norjalaisen, muinaisuskosta ja historiasta inspiroituvan Wardrunan perustaja Einar Selvik oli mukana luomassa Assassin's Creed Valhalla -toimintaseikkailupelin tunnusmusiikin. Pelissä kuljetaan norjalaisen viikinkisoturi Eivorin kanssa, joka matkaa klaaninsa kanssa Englantiin.

Assassin's Creed Valhalla ilmestyy marraskuun 17. päivä, mutta sen tulevaan tunnelmaan pääsee Raven Saga -EP:n myötä, jonka seitsemästä kappaleesta on kaksi Selvikin kädenjälkeä. Soundtrackin teossa on ollut mukana Jesper Kyd sekä Sarah Schachner.

Yhteistyöstä Selvik kertoi, että pyysi häntä toteuttamaan musiikin, joka esittää ja rakentuu aitoon, norjalaisen historiaan. Projektin lisäksi Selvik valmistautuu Wardrunan kanssa syyskuiselle Pohjois-Amerikan kiertueelle. Bändiltä on myös ilmestymässä Kvitravn-albumi tammikuun 22. päivä.

”It´s a great honour for me to be welcomed into this massive Assassins Creed entity and long-time pillars of historical storytelling in games. I have been tasked by Ubisoft to create music that displays and builds upon authentic Norse historical musicality. Through historical instruments, their inherent tonalities, oral poetic traditions and language, I have aimed to make creations that could potentially bring the player closer to the theme and era of the game.”

 

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.

Parkour vahvasti esillä tulevan Assassin’s Creed Shadows -pelin uudella esittelyvideolla Kommentit pois päältä artikkelissa Parkour vahvasti esillä tulevan Assassin’s Creed Shadows -pelin uudella esittelyvideolla

Assassin's Creed Shadows

on paljastanut uusia yksityiskohtia tulevan Assassin's Creed Shadows -pelin liikkumismekaniikasta. Muinaiseen Japaniin sijoittuva toimintaseikkailu esittelee kaksi erilaista päähahmoa: samuraisoturi Yasuke ja shinobi Naoe.

Pelisarjalle tyypillinen parkourmainen liikkuminen on jälleen keskeisessä roolissa. Pelaajat voivat kiivetä seinillä ja katoilla sekä tehdä hurjia loikkia tutkiessaan pelimaailmaa. Korkealta tarkkailu auttaa hahmottamaan ympäristöä ja seuraamaan vihollisia.

Ketterä liikkuminen on tärkeää niin tehtävien suorittamisessa kuin vihollisia paetessa. Erityisesti Naoe-hahmo hyödyntää taitavasti japanilaisen arkkitehtuurin yksityiskohtia liikkuessaan. Parkour on myös olennainen osa hiiviskelyä ja linnakkeisiin soluttautumista.

Pelin suunnittelijat ovat kiinnittäneet erityistä huomiota hahmojen animointiin ja liikkeiden sulavuuteen. Uutena elementtinä on tarttumiskoukku, joka monipuolistaa liikkumismahdollisuuksia. Pelaajat voivat hyödyntää ympäristöä aiempaa luovemmin, mutta kaikkia pintoja ei edelleenkään voi kiivetä.

Assassin's Creed Shadows julkaistaan 14. helmikuuta 2024 :lle, /S:lle, :lle ja :lle. Lisäksi peli tulee saataville Ubisoft+ -pelipalveluun 12. marraskuuta 2024 alkaen. Pelin ennakkoon tilaaville luvassa bonustehtävä. Pelin ikäraja on PEGI 18.