NZXT lanseerasi uusia videon kaappauskortteja Kommentit pois päältä artikkelissa NZXT lanseerasi uusia videon kaappauskortteja

NZXT Signal

Laitevalmistaja on lanseerannut kaksi uutta videon kaappauskorttia Signal 4K30 ja HD60 sekä näihin yhteensopivan chat-kaapelin.

Signal -kaappauskortit tarjoavat sisällöntuottajille ja striimaajille edullisen tavan päästä alkuun. Laitteet ovat helppokäyttöisiä, toimivat USB Gen 2.0 ja HDMI -liittimien avulla ja niihin voi liittää haluamansa konsolin, kameran tai tietokoneen. Laite on myös yhteensopiva videokaappaukseen soveltuvien sovelluksien kuten OBS:n kanssa.

4K30

4K30 on erityisesti korkealaatuiseen striimaukseen suunnattu laite. Se tukee 4K resoluutiota 30 fps:n ruudunpäivitysnopeudella ja HDR laatua 60 fps:n nopeudella. 1400p laatu takaa 144 fps ja 1080p laatu 240 fps:n nopeuden. Hintaa 4K30 laitteelle kertyy 199,99 euroa.

HD60

HD60 on puolestaan ideaali Twitch ja YouTube Live -striimauksiin 1080p:n resoluution ja 60 fps:n nopeudella. Laite soveltuu erityisesti edellisen sukupolven konsoleille, Nintendo Switchille tai kameralle, jossa on HDMI-liitin. Hintaa HD60 laitteella kertyy 149,99 euroa.

Lisäksi NZXT on lanseerannut erityisesti Signal -laitteille yhteensopivan chat-kaapelin, joka on 2 metriä pitkä ja sen avulla käyttäjät voivat kuulla konsolin äänen ja samalla nauhoittaa ääntä äänikortista. Kaapelille hintaa kertyy 9,99 euroa.

Laitteet ja kaapeli tulevat Euroopan markkinoille kesäkuun 30. päivä.

Valven Steam Machine tähtää 4K-pelaamiseen, mutta löytää tasapainon 1440p-resoluutiosta Kommentit pois päältä artikkelissa Valven Steam Machine tähtää 4K-pelaamiseen, mutta löytää tasapainon 1440p-resoluutiosta

on vihdoin julkaissut odotetun -laitteensa, ja yhtiö on avannut tarkemmin sen hintaa, suorituskykyä sekä sitä, kuinka helposti pelaajat pääsevät käsiksi uuteen mini-:n ja konsolin välimuotoon. Hintalapuksi muodostui noin 1 049 euroa, mikä on enemmän kuin alun perin odotettiin, mutta Valven mukaan kyseessä on silti kilpailukykyinen hinta vastaavaan pelitietokoneeseen verrattuna.

Valven insinöörit Pierre-Loup Griffais ja Yazan Aldehayyat kertovat, että laitteen koon, hiljaisuuden ja hinnan tasapainottaminen vaati paljon suunnittelua. Yhtiö pystyi pitämään kulut kurissa tekemällä itse muun muassa emolevyn, virtalähteen ja jäähdytysratkaisut. Pieni laatikko ei siis ole vain kutistettu tietokone, vaan sen sisällä on tehty paljon kompromissien metsästystä.

Suurin kysymys monille pelaajille on kuitenkin saatavuus. Valven mukaan ensimmäisten erien kysyntää on vaikea ennustaa, ja aivan kuten aiempien laitejulkaisujen kohdalla, alkuerät voivat loppua nopeasti. Yhtiö hyödyntää Steam Deckistä tuttua varausjärjestelmää, jotta ostajat eivät joudu jatkuvasti päivittämään verkkosivuaan kuin yrittäisivät napata konserttilippuja viimeisellä sekunnilla.

Suorituskyvyn osalta korostaa 4K-pelaamista, mutta myöntää samalla, että 1440p voi olla monille peleille se paras tasapaino kuvanlaadun ja suorituskyvyn välillä. Tulevat päivitykset, ajurit ja AMD:n FSR-teknologia voivat myös parantaa laitteen suorituskykyä ajan myötä.

Valve ei vielä lupaa tehokkaampaa -mallia, mutta yhtiö vihjaa, että tulevaisuudessa vaihtoehtoja voidaan arvioida markkinoiden ja teknologian kehittymisen mukaan. Samalla :n tavoitteena on tehdä PC-pelaamisesta helpompaa: käynnistä laite, lataa peli ja pelaa, kaikki tämä ilman perinteistä -PC:n ajuri- ja asetussäätörumbaa. Eli pieni laatikko olohuoneessa yrittää tehdä PC-pelaamisesta vähän vähemmän “insinööriprojektin” ja enemmän sohvalta alkavan peli-illan.

Peruttu The Last of Us -moninpeli herää eloon PC-version jättimäisenä moninpelimodina Kommentit pois päältä artikkelissa Peruttu The Last of Us -moninpeli herää eloon PC-version jättimäisenä moninpelimodina

:n moninpelihistoria ei ehkä koskaan saanut virallista jatkoa, mutta nyt sarjan fanit saavat siihen uudenlaisen “lohdutuspalan”. Pelin alun perin peruttu moninpeliprojekti elää nimittäin uudelleen :lle kehitteillä olevan PvP-modin muodossa.

Modia kehittää modderi Speclizer, joka on julkaissut jo varhaista pelikuvaa projektista. Suunnitelmana on tuoda pelaajien väliset ottelut, joissa ikoniset hahmot kuten Ellie ja Abby voivat kohdata toisensa taistelukentällä. Julkaisua tavoitellaan tälle syksylle, joten aivan vielä ei tarvitse lähteä kilpailemaan selviytymisestä, mutta suunta on selvä.

Ensimmäiset videot paljastavat, että mukana on yllättävän paljon rakenteita, kuten matchmaking-järjestelmä, karttoja ja varustelun valintaa ennen ottelua. Vaikka kokonaisuus on vielä keskeneräinen, se näyttää jo nyt kunnianhimoiselta yritykseltä herättää henkiin idea, joka jäi virallisesti toteutumatta.

Taustalla on Sonyn ja Naughty Dogn vuonna 2023 peruttu -projekti. Studio päätti keskittyä jatkossa yksinpelikokemuksiin, vaikka moninpelille oli suunniteltu pitkä elinkaari ja laaja sisältötuki. Kehittäjien mukaan kunnianhimo kasvoi lopulta liian suureksi yhdelle projektille.

Vaikka virallinen moninpeli jäi historiaan, faniprojekti osoittaa, että kiinnostus sarjan PvP-puoleen ei ole kadonnut mihinkään. Nyt jää nähtäväksi, kuinka pitkälle modderin visio etenee ja pystyykö se täyttämään sen aukon, jonka peruttu moninpeli jätti pelaajien mieliin.