Odotettu GTA VI julkaistaan syksyllä 2025 – Take-Two raportoi 2,9 miljardin dollarin tappiot Kommentit pois päältä artikkelissa Odotettu GTA VI julkaistaan syksyllä 2025 – Take-Two raportoi 2,9 miljardin dollarin tappiot

Pelisarjayhtiö Take-Two Interactive on ilmoittanut, että sen tytäryhtiö julkaisee suuresti odotetun pelin Grand Theft Auto VI:n syksyllä 2025. Uutinen tuli julki torstaina, kun Take-Two raportoi vuoden 2024 neljännen neljänneksen ja koko tilikauden tuloksensa. Yhtiön tappiot olivat 2,9 miljardia dollaria ajanjaksolla tammikuu-maaliskuu 2024.

Aiemmin Take-Two oli arvioinut tappioiksi kyseiselle neljännekselle 170–153 miljoonaa dollaria. Yhtiö kertoo, että neljännen neljänneksen 2,9 miljardin dollarin tappioon sisältyi 2,18 miljardin dollarin liikearvon poisto, 304,3 miljoonan dollarin yrityskauppamenot ja 93,3 miljoonan dollarin uudelleenjärjestelykustannukset.

Tarkkaa julkaisupäivämäärää syksyä 2025 tarkemmin Take-Two ei vielä paljastanut. Toimitusjohtaja Strauss Zelnick sanoi Variety-lehdelle, ”Jätämme asian toistaiseksi tähän,” viitaten Rockstar Gamesin omaan tapaan markkinoida peliä.

Grand Theft Auto VI:n traileri rikkoi katseluennätyksiä YouTubessa sen julkaisun jälkeen joulukuussa. Tämä kertoo pelistä vallitsevasta suuresta kysynnästä, sillä edellisestä GTA-pelistä, GTA V:stä, on kulunut jo yli vuosikymmen.

Kiistellyt GTA-remasterit saivat suuren päivityksen 3 vuotta julkaisun jälkeen Kommentit pois päältä artikkelissa Kiistellyt GTA-remasterit saivat suuren päivityksen 3 vuotta julkaisun jälkeen

on julkaissut suuren päivityksen klassisen GTA Trilogy -pelisarjan remasteroidetuille versioille. Päivitys julkaistiin 3 vuotta ja 1 päivä alkuperäisen julkaisun jälkeen.

Päivitys tuo mukanaan paljon odotetun ominaisuuden ja useita muita parannuksia. Päivitys on nyt saatavilla |S-, - ja -alustoilla (, ja Store). Rockstar on vahvistanut, että päivitys on vain PC:lle ja nyky sukupolven konsoleille. PS4, Xbox One ja Nintendo Switch eivät saa tätä päivitystä eivätkä sen mukana tulevia ominaisuuksia.

Yksi tärkeimmistä ja odotetuimmista muutoksista on klassisen valaistuksen palauttaminen. Kun remasterit julkaistiin kolme vuotta sitten, fanit valittivat valaistuksen muutoksista. Kun pelit julkaistiin mobiililaitteille viime vuonna yhteistyössä Netflixin kanssa, Rockstar Games ilmoitti klassisen valaistuksen tilan lisäämisestä.

Nyt PC- ja nyky sukupolven konsoleiden pelaajat voivat myös valita klassisen valaistuksen. Tämä asetus löytyy pelivalikosta grafiikka-välilehdeltä.

Rockstar Games on myös palauttanut lämpöhärmän ja ympäristön pilvet taivaalle sekä korjannut farkkujen tekstuuriongelmia. Myös hahmojen animaatioita on parannettu. Lisäksi III:ssa ja Vice Cityssä on mahdollista ampua haulikkoa, rynnäkkökivääriä ja liekinheitintä juostessa.

Rockstar on myös poistanut kaikki viittaukset Grove Street Gamesiin, joka oli alun perin vastuussa remasteroinneista.

GTA 6 kehittäjä kertoo pelin viimeistelyn haasteista ja pelaajien vapauden tärkeydestä Kommentit pois päältä artikkelissa GTA 6 kehittäjä kertoo pelin viimeistelyn haasteista ja pelaajien vapauden tärkeydestä

Vaikka tarkkaa julkaisupäivää ei ole vielä vahvistettu, peli lähestyy valmistumistaan, ja entinen Rockstar Gamesin suunnittelija Ben Hinchliffe avaa pelin viimeistelyn vaiheita. Yli 12 vuotta ja parissa työskennellyt Hinchliffe kuvaa, kuinka Rockstarin pääpaino on nyt todennäköisesti pelin hiomisessa ja virheiden korjaamisessa – erityisesti, jotta peli kestää pelaajien ennakoimattomat toimintatavat.

Hinchliffen mukaan pelin kehitystyöstä jopa 90 % liittyy ennakoimattomien pelaajien toimien huomioimiseen ja sellaisten tilanteiden luomiseen, joissa peli pystyy käsittelemään pelaajan luovuutta ja ”sääntöjen rikkomista”.

Hyvä peli ei estä pelaajaa tekemästä asioita omalla tavallaan, vaan antaa heidän toteuttaa luovuuttaan.

Hinchliffe selittää.

Hinchliffe mainitsee, että juuri tämä vapaus erottaa -pelit muista – pelaajat voivat suorittaa tehtävät omilla tavoillaan, ja pelimaailma reagoi siihen uskottavasti.

GTA 6 on herättänyt suuria odotuksia pelaajayhteisössä, ja se on määrä julkaista :lle ja :lle syksyllä 2025. Rockstarin tavoitteena on varmistaa, että pelaajat voivat nauttia vapaudesta ja luovuudesta, joka on sarjan tunnusmerkki.