Pahuksen muurahaiset! – Arvostelussa Ants Took My Eyeball Kommentit pois päältä artikkelissa Pahuksen muurahaiset! – Arvostelussa Ants Took My Eyeball

Ants Took My Eyeball

Ants Took My Eyeball.

8.8 / 10
Hyvää Musiikki. Vaikeusaste. Erilaiset aseet. Huonoa Steam Remote Play.

” on Bosmic Forgen kehittämä ja julkaisema 2D-toimintatasohyppely -peli. Laskeudu jatkuvasti muuttuvaan muurahaiskeon sisään, taistele hyönteislaumojen läpi erilaisten aseiden avulla, kohtaa valtavia pomoja ja löydä lopulta varastettu silmämunasi. Peli tarjoaa mukavan retrofiiliksen pikseligrafiikoineen ja on juuri sellainen kuin kuvitteletkin: mukaansatempaavaa ja hieman kaoottista.

Tarkoituksena on saada silmämunasi takaisin muurahaisilta. Pieni papu nimeltä Haymo kutistaa sinut muurahaisen kokoiseksi, jotta voit päästä sisälle muurahaiskeon ja toimia. Saat avuksesi kepin ja rynnäkkökiväärin, joilla voit tehdä muurahaisista hakkelusta. Ympäri muurahaiskekoa löytyy erilaisia aseita ja varusteita, jotka helpottavat muurahaisista selviytymistä. Kun epäonnistut, Haymo hakee sinut takaisin omaan tukikohtaansa, jossa voit ostaa erilaisia tavaroita, jotka auttavat sinua seuraavalla pelikerralla.

Ants Took My Eyeball

Muurahaiskeossa on erilaisia alueita, joilla on omat vihollistyypit aina murkuista koppiksiin, matoihin ja kärpäsiin unohtamatta. Tietyistä paikoista löydät haastavampia vihollisia, joilta saat kultaa käytettäväksi Haymon kaupassa tasojen välillä.

Peli toimii sulavasti näppäimistöllä ja hiirellä. Ohjaimella pelaaminen tuo oman haasteensa peliin, jossa välillä tarvitsee tarkkaa hyppyjen sijoittamista ja tähtäystä. Pelissä on sopivasti haastetta, ja vaikeustaso on kohdallaan.

Hahmon taitoja voi parantaa löytämällä erilaisia varusteita muurahaiskeon alueilta tai Haymon kaupasta. Varusteet voivat esimerkiksi antaa ylimääräisen hypyn käytettäväksi tai parantaa kriittisten osumien vahinkoa.

Ants Took My Eyeball

Ants Took My Eyeball kärsii hieman Steamin Remote Play -moninpelivaihtoehdosta. Se lisää viivettä pahimmassa tapauksessa niin paljon, että peliä ei ole miellyttävä pelata, erityisesti jos toisilla pelaajilla on ohjain käytössä.

Pikseligrafiikat sopivat erinomaisesti tähän peliin. Animaatiot ovat näyttäviä, ja jokaisella aseella on oma ainutlaatuinen ulkoasu. Lisäksi eri aseet käyttävät erilaisia ammuksia, ja niiden efektit ovat sen mukaisia. Musiikki on erinomaista ja mukaansatempaavaa, kuten tällaiselta peliltä voi odottaa.

Ants Took My Eyeball on Steamissa kirjoitushetkellä 14,84 €. Pelissä on paljon sisältöä ja pelattavaa, joten hinta-laatusuhde on erittäin hyvä. Vahvat suosittelumme, sillä tämä jos mikä, oli hauska pelikokemus!

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, Xbox Series X/S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .