Parhaat kannettavat pelaamiseen Kommentit pois päältä artikkelissa Parhaat kannettavat pelaamiseen

Pelikannettavat

Parhaita kannettavia pelaamiseen tutkaillessa useimmille tulee vastaan liian monta vaihtoehtoa, joiden välillä voi olla vaikea tehdä valintaa. Lopulta päätös onkin ostajan itsensä ja tällöin tulee arvottaa itse muutamia seikkoja, joihin kuuluvat tietenkin kannettavan tehot, hinta mutta myös monia muita seikkoja. Valmistajat ja jälleenmyyjät kehuskelevat kannettavia usein testitulosten perusteella, mutta niihinkään ei kannata sokeasti luottaa.

Yksinkertaisesti paras pelikannettava on sellainen, joka pyörittää pelaajan laatutasoa ajatellen sopivan jouhevasti niitä pelejä, joita kannettavan ostaja haluaa pelata. On toki totta, että erilaiset komponentit tulevat olla laadukkaita sekä kestäviä, sekä mahdollisimman tehokkaita. Eri komponenteille tehdyt testit eivät kuitenkaan kerro sitä, että toimivatko ne toisten komponenttien kanssa hyvin yhteen.

Kannattaa myös miettiä, tarvitseeko kannettavan tehoa johonkin muuhunkin harrastukseen, kuten vaikkapa kryptovaluuttojen louhintaan ja moneen muuhun laskennallista tehoa vaativaan tekemiseen.

Arvosteluita seuraamaan

Parhaiten saakin selville kannettavan laadun arvosteluilla, joissa niitä on “rääkätty” uusimmilla peleillä, jotka vaativat esimerkiksi grafiikalta paljon. Toisaalta toiset haluavat pelata pelejä, joissa visuaalisuus ja graafinen tehokkuus ei ole kaikki kaikessa. Tällaisia voivat olla vaikkapa vanhatkin strategiapelit, jotka ovat muuten monimutkaisia ja laajoja.

Kuten tämänkin artikkelin kohdalla on käynyt, on tähän asti puhuttu vain graafisesta tehosta ja muuten tehokkaasta koneesta. Pelaamisen tunnelmaan vaikuttaa myös monet muut asiat. Niitä ovat näytön laadun (joka ei välttämättä tarkoita esim. pikselimäärää ja resoluutiota, vaan kuvan tasaisuutta ja värien erottelua) ohella myös äänentoisto eli kannettavan sisältämä äänikortti ja kaiuttimet (joskin useimmat pelaavat kuulokkeilla) ja vaikkapa näppäimistön tuntuma.

Joillekin voi olla tärkeää myös kannettavan muotoilu eli se, miltä laite näyttää. Tämä on ihan aiheellinen seikka, sillä pelikannettavasta tulee joka tapauksessa maksaa useita satoja euroja, jos haluaa saada laatua eikä muovista markettikannettavaa.

Kun kaikki yllä mainitut seikat ovat kannettavassa niin sanotusti kohdallaan tarkoittaa se sitä, että kovin vikaan ei valinnassa mennä. Mutta edelleen tärkeintä on se, mitä kannettavalla aikoo pelata ja valita kone sen mukaan.

Emolevy ja näytönohjain tärkeimpiä

Tärkeimmät komponentit tehokannettaviin ja pelikannettaviin ovat RAM-muistin lisäksi emolevy ja näytönohjain. Todella tehokkailla emolevyillä voi harrastaa myös jotain muuta, joka vaatii runsaasti laskentatehoa. Esimerkiksi monet pelaajat harrastavat kryptovaluuttoja (kuten Ethereum) ja niiden louhintaa. Louhinta vaatii tehoa emolevyltä enemmän kuin useat pelit ja tämän ovat haistaneet myös komponentteja ja tietokoneita valmistavat yritykset.

Esimerkiksi tietokonevalmistaja on suunnitellut ja valmistanut emolevyn nimeltä ASUS B250 Mining Expert. Se on siis nimeään myöten valmistettu louhimista varten. Muut tehokkaat emolevyt tulee käyttäjien itse optimoida, jotta ne soveltuvat louhintaan, mutta tätä emolevyä ei. ASUS B250 Mining Expert on siitäkin mielenkiintoinen emolevy, että sen tuen piirissä on jopa 19 eri näytönohjainta – tällaista ei heti tule vastaan missään. ASUS tunnetaan myös korkeasta laadusta muidenkin komponenttien ja tietokoneiden parissa, joten kyseessä on varma laatuostos kryptovaluutta -friikeille, jotka seuraavat Ethereum -kurssituloksia silmä kovana, mutta miksei myös pelaajille.

Näytönohjaimista kannattaa edelleen vuonna 2021 luottaa GeForce-näytönohjaimiin, jotka ovat hallinneet pelikannettavien ja -tietokoneiden näytönohjainten kärkisijoja jo vuosikymmeniä. Esimerkiksi GeForce RTX 3060 – 3080 on erinomainen komponentti näytönohjaimien parista tehokannettavalle. Nämä näytönohjaimet ovat tunnettuja ultratehokkaasta suorituskyvystä. Ne ovat syöneet sisäänsä Ampere – NVIDIAN toisen sukupolven RTX-arkkitehtuurin, joissa niiden RT- ja Tensor-ytimet, SM-monisuorittimet ja kehuttu, erityisen nopea G6X-muisti varmistaa pelaajille kunnon sessiot vaativinkienkin pelien parissa.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, Xbox Series X/S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .