Peliyhtiöiden tavat asiakassuhteiden säilyttämiseen Kommentit pois päältä artikkelissa Peliyhtiöiden tavat asiakassuhteiden säilyttämiseen

Peliyhtiöt ja niiden jakelualustat ovat vuosien saatossa kehittäneet innovatiivisia tapoja säilyttää pelaajien kiinnostuksen tarjoamiinsa peleihin. Aiemmin pelaaja saattoi ostaa pelin ja maksaa siitä kiinteän summan, jonka jälkeen kyseistä tuotetta tahkottiin sen verran, että peli oli pelattu loppuun kerran, tai useammin ja tämän jälkeen peli useimmiten jäi pölyttymään hyllylle.

Miten pelaajien jo kerran ostamista peleistä voitaisiin saada enemmän irti? Kuinka saada pelaajat kiinnostumaan pelistä pidemmän aikaa, ilman että peliin tarvitsee tuoda lisää ominaisuuksia lisäosien muodossa? Pelien tekijät, kuten myös esimerkiksi netissä toimivat kasinot ovat luoneet peleihin, tai pelialustoilleen erilaisia ominaisuuksia pelaajien mielenkiinnon säilyttämiseen. Alla käydäänkin läpi muutamia näistä.

World of Warcraft

Yksi varmasti kaikkien tuntemista peleistä on . Tämä MMORPG (massive multiplayer online role-playing game) toi markkinoille uudenlaisia tapoja säilyttää pelaajien kiinnostuksen peliin. Ensimmäisenä mainittakoon se, että WoW toimii kuukausimaksulla. Pelaaja maksaa kuukausittaisen lisenssin pelioikeudesta. Lähtökohtaisesti tämä sitouttaa pelaajaa pelaaman enemmän, kuin esimerkiksi kertaostolla ostettavaa peliä.

Toisekseen, kuukausimaksuperusteinen pelioikeus peliin takaa sen, että pelimaailmassa on enemmän pelaajia lähes mihin tahansa vuorokauden aikaan joka ikinen päivä, joka osaltaan myös luo maailmasta interaktiivisemman.

WoW toi peliin myös pelin sisäisen kaupan, jossa pelissä saavutettavia tavaroita voidaan vaihtaa tai ostaa ja myydä rahalla. Erityisesti PvE (player versus environment) tyylisessä pelimoodissa, jossa pelaajat muodostavat ryhmiä tai kiltoja ja taistelevat pelissä olevia vihollisia vastaan toisten pelaajien sijaan, kenenkään vahvuudet eivät ole muilta pelaajilta pois, vaan päinvastoin auttavat joukkoa suorittamaan tehtäviä ja löytämään parempia tavaroita pelin sisällä.

Steam – TF2 ja CS:GO

Team Fortress 2 toi myös peliin oman tapansa pelaajien aktivoimiseksi. Aluksi :ssa oli systeemi, jossa pelaaja avasi pelihahmoille uusia aseita ja tarvikkeita sen mukaan, kuinka paljon hahmolla oli pelannut. Jossain vaiheessa, kun pelaaja oli avannut kaikki saavutukset, peli saattoi kuitenkin käydä tylsäksi, ja kiinnostus lopahtaa.

Tähän Valve kehitti niin kutsutun Skinner Box -formaatin. Kun pelaaja pelasi peliä tietyn aikaa tietyllä aikavälillä, sai hän satunnaisin aikavälein tavarapudotuksen, joka sisälsi esimerkiksi uuden aseen tai peliskinin, tai muuta peliin liittyvää kosmetiikkaa. Tämä loi pelaajille syyn pelata peliä ainakin muutaman tunnin viikottain. Näitä saavutettuja tavaroita pystyi myös vaihtamaan tai myymään ja ostamaan pelin sisäisessä kaupassa, joka WoW:in tapaan loi myös aivan uudenlaista kiinnostusta peliä kohtaan.

:n tullessa markkinoilla, peli ei herättänyt Valven haluamaa kiinnostusta, koska pelaajilla jotka olivat pelanneet – tai pelasivat sillä hetkellä pelisarjan aiempia pelejä, ei ollut suurempaa motivaatiota vaihtaa jo oppimaansa peliä vain uudempaan, hieman tyylitellympään versioon. Niinpä CS:GO:n luotiinkin oma, TF2:n tyylinen item drop järjestelmä. CS:GO:ssa item dropeista saatavat skinit ovat kuitenkin ainoastaan kosmeettisia, joten ne eivät vaikuta millään tavalla pelin tasapainoon. Näiden skinien – erityisesti harvinaisten sellaisten – tai pro-pelaajiin liittyvien, kauppa käykin kuumana muun muassa Steamin kauppapaikalla.

Steam onkin tuonut lähes jokaiseen peliinsä ainakin saavutuksista saatavia kosmeettisia esineitä, joita pelaajien on mahdollisuus myydä pelialustan kauppapaikalla.

Betsoft tuo roolipelit kasinoille

Myös kasinopelejen puolella ollaan nähty innovatiivisiä uudistuksia. Betsoft onkin tuonut markkinoille roolipelimäisen tavan perinteisten kasinopelejen sijaan. Max Quest peleissä pelaajia on pelissä enemmän kuin yksi, ja pelissä tuhotaan vihollisia rahapalkintojen saavuttamiseksi.

Pelaaja voi ostaa haluamiaan aseita ja käyttää niitä vihollisten tuhoamiseen. Lisäksi osa palkintopotista päätyy yhteiseen pottiin, jota pelin saavutuksia avanneet pelaajat pääsevät jakamaan, muiden etuuksien lisäksi. Tästä voitaneenkin todeta, että myös netissä toimivat kasinot ovat päivittäneet toimintamalliaan asiakkaiden kiinnostuksen herättämiseksi.