Retrotyylinen pikseligrafiikka on klassisen kuvataiteen jaloin muoto. Mihin suuruuteen Da Vinci olisi voinutkaan yltää, jos hän olisi keksinyt neliön muotoisen pensselin? Tässä juttusarjassa esittelen joka viikko yhden pelin, jonka pikselitaide on kiinnittänyt huomioni. Peli voi olla hyvä tai huono, uusi tai vanha, tai vasta suunnittelupöydällä. Nyt keskitytään vain ulkoasuun.
Cyberpunk-päivien kunniaksi on hyvä hetki tarkastella tulevaa peliä The Last Night. Luvassa lienee elokuvamaista tasohyppelyä ja toimintaa, mutta paljon on vielä salamyhkäisyyden peitossa. Peli saa inspiraationsa hyppelyklassikoista Flashback ja Another World, mutta nostaa visuaalisuuden toiseen potenssiin. Sen tapa upottaa pikselitaidetta kolmiulotteiseen tilaan on uraauurtava. Lopputulos näyttää ihmeelliseltä, ja pääsee oikeuksiinsa vain liikkuvassa kuvassa.
Traileri ilmestyi vuoden 2017 E3-messuilla, ja se räjäytti hilseet pois päästäni. Tätä seurasi kolme vuotta radiohiljaisuutta. Kukaan ei tiedä, mitä tapahtui. Kehittäjät ilmoittivat törmänneensä odottamattomiin lakisääteisiin ja rahoituksellisiin vaikeuksiin, ja että eivät voi paljastaa enempää. Peli meinasi jo kadota kuin kyyneleet sateeseen, kunnes tänä keväänä tuli ilmoitus, että rahoitus on turvattu, ja kehitys jatkuu täyttä häkää.
Sittemmin on ilmestynyt useampikin peli, joiden 2.5D-grafiikkatyyli ammentaa The Last Nightin perinnöstä. Esimerkkinä vaikkapa hieno Star Renegades, joka näyttää tältä:
The Last Nightin kehittäjiä on ymmärrettävästi turhauttanut, että kopioijat ovat jo ulkona, ennen kuin alkuperäinen innovaattori on ilmestynytkään. Sittemmin he ovat ilmoittaneet tehneensä entistä isompia teknisiä harppauksia, joita eivät kuitenkaan paljasta kopioinnin pelossa, ennen kuin julkaisu on lähempänä. Kovat on puheet, mutta kovalta näyttää työn jälkikin. Tarkempaa tietoa aikataulusta ei ole, mutta ainakaan tämän vuoden puolella peliä on turha odottaa.