Osmo Pizza Co. (iPad)
Lisätyn todellisuuden (AR) palettiin kuuluu paljon muutakin kuin Pokémon GO ja iPhonen vatupassi. Osmo on erikoistunut lisättyä todellisuutta ja iPadia käyttäviin opetuspeleihin, joista Pizza Co. keskittyy matematiikkaan ja hahmotuskykyyn.
Itse peli ladataan sovelluskaupasta ja sitä voi pelata yksin, käyttämällä mukana tulevaa keskeltä taitettavaa, käännettävää pizzaa, johon laitetaan asiakkaan toiveen mukaiset täytteet. Pelissä on yksi ympäristö, jossa kuljetaan kassan ja leipomon väliä, täyttämässä pahvitäytteillä pizzaa ja välillä laittamalla pahvisia seteleitä ja kolikoita asiakkaille vaihtorahoiksi.
Aloitetaan huonoista puolista, joita on varsin vähän. Ensimmäinen on itsestäänselvä, lisättyyn todellisuuteen liittyvä. Varsinkin ydinkäyttäjäryhmää, lapsia täytyy muistutella siitä miten kamera ja lisätty todellisuus toimivat ja käsiä ei saa pitää pizzan päällä että sovelluksen kamera osaa tunnistaa laudalla olevat esineet. Viat osataan kiertää varsin hyvin ja tunnistus on myös lisätyn todellisuuden sovelluksia kehittäneen kokemuksella rakennettu hyvin kehittyneeksi.
Yksi parannuskohde on tarve hiotumpaan metapeliin houkutinten lisäämiseksi. Ratojen läpäisy muistuttaa omalla tavallaan Cooking Simulatorin omaa, mutta uutta hankittavaa laitteistoa ja tavaraa on melko vähän, että esimerkiksi peliä pelaava lapsi jaksaisi pelata ilman pientä rohkaisua. Myös selkeämpi vaiheittaminen auttaisi erottamaan vaiheita semmoisesta ”päiväni murmelina” -tyyppisestä toisteisuudesta.
Peli on kuitenkin houkutteleva ja opettaa lapsia tasosta riippumatta (vaikeustaso on säädettävissä) hahmottamaan esimerkiksi määriä paremmin ja itse asiassa peli on herättänyt runsaasti kiinnostusta alueen toimintaterapeuttien ja ammattikasvattajien keskuudessa. Hahmot ovat värikkäitä ja hauskan näköisiä ja pelin käytettävyyteen pääsee myös pienempi lapsi helposti kiinni. Tämän perusteella osaan suositella sitä myös koteihin, joista iPad löytyy. Peliä ovat testanneet arvostelua varten 7-vuotias, 5-vuotias ja 38-vuotias.