PlayStation 30 vuotta – näin syntyi pelimaailman jättiläinenKommentit pois päältä artikkelissa PlayStation 30 vuotta – näin syntyi pelimaailman jättiläinen
Tasan 30 vuotta sitten, 3. joulukuuta 1994, Sony mullisti pelimaailman julkaisemalla ensimmäisen PlayStation-pelikonsolinsa Japanissa. Tämä ”pelimaailman isäksi” tituleeratun Ken Kutaragin luomus ei ollut vain tavallinen pelikonsoli – se oli alku yhdelle videopeliteollisuuden merkittävimmistä menestystarinoista.
Harva ehkä tietää, että PlayStation syntyi oikeastaan epäonnistuneen yhteistyön tuhkista. Alkujaan Sony työskenteli Nintendon kanssa kehittääkseen CD-ROM-asemalla varustettua versiota Super Famicomista. Kun Nintendo yllättäen purki yhteistyösopimuksen ja siirtyi työskentelemään Philipsin kanssa, Sonyn silloinen presidentti Norio Ohga suivaantui niin pahasti, että antoi Kutaragille tehtäväksi kehittää kilpailevan konsolin.
Projekti ei ollut helppo, sillä se kohtasi voimakasta vastustusta jopa Sonyn sisällä. Kutaragi joukkoineen siirrettiin Sony Musicin alle, erilliseen yksikköön, jotta projekti saatiin pidettyä hengissä. Segan Virtua Fighter -pelin arcade-menestys vakuutti tiimin siitä, että 3D-grafiikka olisi tulevaisuuden suunta.
Päätös osoittautui kultakaivokseksi. PlayStation nousi nopeasti markkinajohtajaksi kilpailijoitaan Sega Saturnia ja Nintendo 64:ää vastaan. Konsoli rikkoi ennätyksiä: siitä tuli ensimmäinen pelikonsoli, joka ylitti 100 miljoonan myydyn yksikön rajan alle vuosikymmenessä. Lopulta myynti kohosi jopa 120 miljoonaan yksikköön.
PlayStationin menestyksen takana oli useita tekijöitä: CD-ROM-pohjainen järjestelmä oli edullisempi valmistaa kuin kilpailijoiden pelikasetit, ja 3D-grafiikkaan panostaminen osoittautui oikeaksi valinnaksi. Lisäksi yhteistyö merkittävien pelinkehittäjien kuten Electronic Artsin ja Namcon kanssa toi konsolille vahvan pelivalikoiman.
PlayStationista alkoi dynastia, joka jatkuu tänäkin päivänä PlayStation 5:n muodossa. Sen ikoninen logo ja ohjainten symbolit – kolmio, ympyrä, X ja neliö – ovat jättäneet pysyvän jäljen pelaamisen historiaan.
Helmikuu tuo mukanaan useita seikkailuntäyteisiä pelijulkaisuja, jotka tarjoavat viihdykettä pakkaspäiviin. Monipuolinen kattaus tarjoaa jokaiselle jotain, oli kyseessä sitten historian syövereissä seikkaileva ritaritarina, strategisen suunnittelun mestariteos, fantasiamaailman tutkimusmatka tai vauhdikas toiminta trooppisessa ympäristössä. Tässä lyhyt katsaus kuukauden kiinnostavimpiin pelijulkaisuihin.
Kingdom Come: Deliverance 2 (PS5, PC, XSX/S)
Julkaisu: 4. helmikuuta
Kingdom Come: Deliverance II on Warhorse Studiosin kehittämä ja Deep Silverin julkaisema toimintaroolipeli, joka julkaistaan 4. helmikuuta 2025 PlayStation 5:lle, Windowsille ja Xbox Series X/S:lle.
Peli sijoittuu 1400-luvun alun Böömiin, nykyisen Tšekin alueelle, ja jatkaa seppä Henryn tarinaa suoraan siitä, mihin edellinen osa päättyi. Henry joutuu keskelle sisällissodan myllerrystä taistellessaan Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan Sigismundia ja hänen liittolaisiaan vastaan. Pelin maailma on kaksinkertainen edeltäjäänsä verrattuna ja jakautuu kahteen suureen alueeseen: luonnonkauniiseen Böömin paratiisiin sekä hopeakaivoksistaan tunnettuun Kutná Horan kaupunkiin.
Pelin taistelujärjestelmä on entistä monipuolisempi ja realistisempi, sisältäen uusia aseita, kuten varsijousia ja varhaisia tuliaseita, joita voi käyttää myös ratsain. Dialogijärjestelmää on laajennettu uusilla taidoilla, kuten ulkonäkö, pakottaminen ja hallitseminen, mikä tarjoaa pelaajalle enemmän vaikutusmahdollisuuksia tarinan kulkuun.
Kingdom Come: Deliverance II pyrkii tarjoamaan entistä syvällisemmän ja realistisemman keskiaikaisen pelikokemuksen, jossa pelaajan valinnoilla on merkittävä vaikutus pelimaailmaan ja tarinan kehitykseen.
Civilization 7 (PC, PS, Xbox, Switch)
Julkaisu: 11. helmikuuta
Civilization 7 on Firaxis Gamesin kehittämä ja 2K:n julkaisema vuoropohjainen strategiapeli, joka julkaistaan 11. helmikuuta 2025. Pelissä pelaajat johtavat omaa sivilisaatiotaan antiikin ajasta moderniin aikaan, kilpailen diplomatian, talouden, teknologian ja sodankäynnin kautta maailman hallinnasta.
Peli tuo uusia ominaisuuksia, kuten johtajien ja sivilisaatioiden yhdistelyn, aikakausien jako eri pelivaiheisiin sekä perintöpolut, jotka ohjaavat strategisia valintoja. Lisäksi kaupungin hallinta on uudistettu, ja kriisitapahtumat tarjoavat haastetta pelin edetessä. Civilization 7 jatkaa sarjan perintöä tarjoamalla entistä syvällisemmän ja innovatiivisemman pelikokemuksen.
Tomb Raider IV-V-VI Remastered (Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One, PC)
Julkaisu: 14. helmikuuta
Tomb Raider IV-VI Remastered -kokoelma sisältää seuraavat pelit: Tomb Raider: The Last Revelation (1999), Tomb Raider: Chronicles (2000) & Tomb Raider: The Angel of Darkness (2003). Jokainen peli on uudelleenmasteroitu parannelluilla grafiikoilla, jotka tuovat uutta eloa ympäristöihin, hahmoihin ja esineisiin. Pelaajat voivat vaihtaa lennossa klassisten ja modernien grafiikoiden välillä.
Avowed (PC, XSX/S)
Julkaisu: 18. helmikuuta
Avowed on Obsidian Entertainmentin kehittämä ja Xbox Game Studiosin julkaisema ensimmäisen persoonan fantasiatoimintaroolipeli, joka sijoittuu Eoran maailmaan, tunnettu aiemmista Pillars of Eternity -peleistä.
Peli julkaistaan 18. helmikuuta 2025 Xbox Series X/S:lle ja PC:lle, ja se on saatavilla myös Game Pass -palvelussa julkaisupäivästä alkaen.
Avowed sijoittuu Living Lands -saarelle, joka on täynnä seikkailuja ja vaaroja. Pelaajat voivat valita erilaisia taistelutyylejä, yhdistellen miekkoja, taikuutta, aseita ja kilpiä.
Pelin aikana kohdataan monenlaisia kumppaneita, joilla on omat ainutlaatuiset kykynsä ja tarinansa. Pelaajan tekemät valinnat vaikuttavat sekä kumppaneiden että maailman kohtaloihin.
Avowed tarjoaa syvällisen roolipelikokemuksen, jossa pelaajan päätöksillä on merkittävä vaikutus pelin kulkuun ja tarinan kehitykseen.
Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii (PC, PS4, PS5, Xbox One, XSX/S)
Julkaisu: 21. helmikuuta
Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii on Ryu Ga Gotoku Studion kehittämä ja Segan julkaisema toimintaseikkailupeli, joka julkaistaan 21. helmikuuta 2025 PlayStation 4:lle, PlayStation 5:lle, Windowsille, Xbox Onelle ja Xbox Series X/S:lle.
Pelin päähenkilönä on Goro Majima, joka herää muistinmenetyksen kokeneena Rich Island -saarella. Hänestä tulee merirosvokapteeni, joka yhdessä miehistönsä kanssa etsii kätkettyä aarretta ja pyrkii palauttamaan muistonsa.
Pelaajat voivat tutkia neljää erilaista aluetta: Rich Islandia, rikollisten suosimaa Madlantista, Palekana-uskonnollisen ryhmän tukikohtaa Nele Islandia sekä Honolulua. Taistelujärjestelmässä Majimalla on käytössään kaksi tyyliä: nopeaan toimintaan keskittyvä Mad Dog sekä Sea Dog, joka mahdollistaa miekkojen ja pistoolien käytön. Uutuutena on myös mahdollisuus hypätä ja suorittaa ilmassa olevia yhdistelmäiskuja.
Pelin aikana pelaajat voivat koota oman merirosvomiehistönsä ja päivittää Goromaru-laivaansa, jolla voi tutkia avomerta ja osallistua meritaisteluihin. Meritaistelut tapahtuvat reaaliajassa, ja pelaajat voivat myös nousta vihollisaluksiin kohtaamaan niiden miehistön ja kapteenin.
Peli sisältää useita minipelejä, kuten karaoken, Crazy Deliveryn ja Dragon Kartin. Lisäksi uusi sivuaktiviteetti, Masaru's Love Journey, keskittyy Majiman rekrytoimiin ”Minato-tyttöihin”, jotka viettävät aikaa pelin hahmon Masaru Fujitan kanssa.
Monster Hunter Wilds (PC, PS5, XSX/S)
Julkaisu: 28. helmikuuta
Monster Hunter Wilds on Capcomin kehittämä ja julkaisema toimintaroolipeli, joka julkaistaan 28. helmikuuta 2025 PlayStation 5:lle, Xbox Series X/S:lle ja PC:lle.
Peli sijoittuu ”Kielletyille maille”, jossa pelaajat astuvat metsästäjän rooliin jäljittäen ja kukistaen voimakkaita hirviöitä. Näistä saaduista materiaaleista voi valmistaa uusia aseita ja haarniskoja, mikä mahdollistaa entistä haastavampien vihollisten kohtaamisen.
Ympäristöt ovat dynaamisia ja jatkuvasti muuttuvia, mikä vaikuttaa sekä pelaamiseen että strategioihin. Pelin maailma on saumaton, ja pelaajat voivat liikkua vapaasti eri biomi-alueilla, jotka tarjoavat monipuolisia haasteita ja mahdollisuuksia.
Pelin taistelujärjestelmässä on käytettävissä 14 erilaista asetyyppiä, joista jokaisella on omat uudet liikkeensä ja toimintonsa. Slinger-työkalu palaa peliin uusilla ominaisuuksilla, kuten mahdollisuudella tarttua esineisiin kaukaa ja laukaista ympäristöllisiä ansoja. Uutena ominaisuutena on myös Focus-tila, joka mahdollistaa kohdennetut iskut hirviöiden tiettyihin kehonosiin, avaten mahdollisuuksia lisävahingon tuottamiseen.
Peli tukee neljän pelaajan yhteistyömoninpeliä, mutta yksin pelaavat voivat rekrytoida tekoälyn ohjaamia tukimetsästäjiä avukseen. Pelaajat voivat myös lähettää SOS-soihdun kutsuakseen apua kesken metsästyksen.
Monster Hunter Wilds tarjoaa syvällisen ja mukaansatempaavan pelikokemuksen, jossa pelaajien valinnoilla ja taidoilla on merkittävä vaikutus pelin kulkuun ja tarinan kehitykseen.
PlayStation 5 -käyttäjät ovat jakautuneet tasan kahteen leiriin sen suhteen, mitä konsolille tehdään pelaamisen päätyttyä. 50 % sammuttaa konsolinsa kokonaan, kun taas toinen puolikas käyttää lepotilaa.
Uusi oivallus Sonylla
Sony Interactive Entertainmentin varapresidentti Cory Gasaway kertoi, että tämä tasajakautuma oli yllättävä havainto. Alkuperäinen oletus oli, että suurin osa käyttäjistä valitsisi lepotilan konsolin sammutuksen sijaan.
Lopulta data osoitti, että käyttäjät ovat lähes täydellisesti kahtiajakautuneita”, Gasaway kertoi haastatte
Tämä löytö johti uuden Welcome Hub -ominaisuuden kehittämiseen. Se julkaistiin syyskuussa ja tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden muokata PS5:n aloitusnäyttöä. Hub luotiin erityisesti käyttäjille, jotka eivät käytä lepotilaa ja näin ollen joutuvat käynnistämään konsolinsa kokonaan uudelleen jokaisen pelikerran alussa.
Mikä Welcome Hub?
Welcome Hubin avulla käyttäjät voivat lisätä aloitusnäyttöönsä widgetejä ja hyödyllistä tietoa, kuten:
Viimeksi pelatut pelit
Ajankohtaisia uutisia PlayStation-ympäristöstä
Käyttäjän suosikkitoiminnot
Gasaway huomautti myös, että Yhdysvaltojen ulkopuolella pelaajat, jotka sammuttavat konsolinsa kokonaan, palaavat useimmiten suoraan viimeksi pelattuun peliin, mikä vaikutti siihen, miten ominaisuus suunniteltiin.
Lepotilan ja sammutuksen kiistely
Valinta lepotilan ja täyden sammutuksen välillä jakaa mielipiteitä. Lepotila tarjoaa helpon tavan jatkaa pelaamista nopeasti, mutta kuluttaa hieman virtaa. Täyssammutus puolestaan säästää energiaa, mutta edellyttää pidempää käynnistysaikaa.
Sony ei ota kantaa siihen, kumpi vaihtoehto on oikea, vaan pyrkii tarjoamaan työkaluja kummankin käyttäjäryhmän tarpeisiin. Lopulta päätös lepää pelaajien käsissä – tai paremminkin heidän ohjaimissaan.
Miten sinä käytät PS5-konsoliasi? Lepotila vai sammutus?