PlayStation 5 -konsoli korkattiin alle vuosi ilmestymisen jälkeenKommentit pois päältä artikkelissa PlayStation 5 -konsoli korkattiin alle vuosi ilmestymisen jälkeen
Sonyn PlayStation 5 -konsolin suojaus on murrettu TheFloW -nimisen hakkerin toimesta ja mahdollistanee jatkossa kotikutoisten sovellusten käynnistämisen.
Translation: We got all (symmetric) ps5 root keys. They can all be obtained from software – including per-console root key, if you look hard enough! https://t.co/ulbq4LOWW0
Konsolin laiteohjelmisto hakkeroitiin ohjelmapohjaisesti, eli mitään erillisiä laitteita tai kolvauksia ei vaadittu toimenpiteeseen. Jatkossa konsoliin voidaan asentaa huijausohjelmia, omia valikoita sekä esimerkiksi muiden konsolien emulaattoreita.
TheFloW ei kuitenkaan aio julkaista miten onnistui hakkeroinnissa ja on mitä ilmeisimmin tiedottanut asiasta Sonyn suuntaan.
Grand Theft Auto VI saa lisää julkisuutta ennen julkaisuaan, kun näyttelijäkaartista on paljastunut jälleen uusi nimi. Tällä kertaa kyseessä on mielenkiintoinen risteys kahden vuoden 2026 suurpelin välillä, sillä sama näyttelijä esiintyy sekä Marvel-universumin pelissä että Rockstarin odotetussa jättiläisessä.
Marvel’s Wolverine -pelissä Sabretoothia esittävä Brett Gipson on listannut ansioluetteloonsa roolin myös GTA 6:ssa. Pelissä hän esittää hahmoa nimeltä Ellis, mutta toistaiseksi ei ole tiedossa, kuinka suuri tai keskeinen rooli hänellä lopulta on.
Gipson ei ole ainoa, joka on vahvistanut osallisuutensa peliin. Myös useat muut näyttelijät ovat maininneet nimensä liittyvän GTA 6:een, vaikka osan rooleista epäillään olevan pieniä sivuhahmoja tai jopa tavallisia NPC-hahmoja. Rockstar ei ole vielä virallisesti avannut näyttelijäkaartia laajasti, mikä pitää spekulaatiot käynnissä.
Rockstar Games tunnetaan siitä, että se pitää näyttelijät ja yksityiskohdat visusti salassa aina julkaisua lähellä oleviin hetkiin asti. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että markkinoinnin kiihtyessä myös näyttelijät alkavat itse paljastaa osallistumistaan projektiin.
Grand Theft Auto VI julkaistaan 19. marraskuuta PlayStation 5:lle ja Xbox Series X|S:lle, ja odotukset ovat jo valmiiksi valtavat. Kun samaan peliin päätyy nimiä myös muista jättihiteistä, alkaa asetelma muistuttaa entistä enemmän suurten viihdemaailmojen yhteentörmäystä, vaikka tällä kertaa ilman supersankariviittoja.
Peliala sai jälleen yhden ikävän uutisen, kun Luna Abyss -toimintapelin koko kehitystiimi on irtisanottu vain noin kuukausi pelin julkaisun jälkeen. Asiasta kertoi Kwalee Labsin toimitusjohtaja Hollie Emery LinkedInissä. Emeryn mukaan päätös ei ollut studion omissa käsissä.
Tapaus on erityisen yllättävä, sillä Luna Abyss sai kriitikoilta varsin lämpimän vastaanoton. Pelin Metacritic-keskiarvo on 81 pistettä, mutta positiiviset arvostelut eivät tällä kertaa riittäneet takaamaan kaupallista menestystä. Steamissa peli saavutti parhaimmillaan vain 317 samanaikaista pelaajaa, mikä viittaa melko pieneen yleisöön.
Yhdeksän hengen kehitystiimi työskenteli pelin parissa seitsemän vuoden ajan. Synkkä ja haastava räiskintäpeli ehti kerätä huomiota näyttävällä visuaalisella ilmeellään sekä nopeatempoisella pelattavuudellaan, mutta lopulta markkinoilla menestyminen osoittautui huomattavasti vaikeammaksi tehtäväksi.
Uutinen liittyy osaksi laajempaa pelialan vaikeaa vuotta. Alan yritykset ovat ilmoittaneet irtisanomisista tasaiseen tahtiin, ja myös useiden tunnettujen studioiden tulevaisuuden ympärillä liikkuu parhaillaan epävarmuutta. Luna Abyssin kohtalo muistuttaa karulla tavalla siitä, että hyvät arvostelut eivät aina riitä pitämään studiota hengissä.