PlayStationin uusi peliohjelma saa jatkoa – näin ammattilaistason kuljettaja käsittelee autoa Gran Turismo 7:ssä Kommentit pois päältä artikkelissa PlayStationin uusi peliohjelma saa jatkoa – näin ammattilaistason kuljettaja käsittelee autoa Gran Turismo 7:ssä

Gran Turismo 7


PlayStationin keväällä lanseeraama YouTube-sarja ”L2R2” täyttää suomenkielisten peliohjelmien jättämää tyhjiötä ja tuo suomalaiset pelialan vaikuttajat sekä julkisuudesta tunnetut persoonat yhteen tutustumaan konsolipelaamisen kuumimpiin aiheisiin. Uusimmassa jaksossa polttopisteessä on PlayStationin ikoninen pelisarja , joka julkaistiin vastikään maaliskuussa.

Tuoreessa jaksossa ohjelman vakituinen juontaja, YleX:ltä tuttu Tommi Manninen pääsee seuraamaan aitiopaikalta ajopelien ammattilaista työssään. Uusimman L2R2-jakson vieraana on iRacing-maailmanmestari ja GT3 Pro -kuljettaja Sami-Matti Trogen, joka näyttää katsojille, miten kilpailuissa karaistunut huippukuski kääntelee virtuaaliauton rattia.

Kaksikko muun muassa ajaa GT7:ssä pohja-ajan, jota yritetään voittaa peliohjelman jaksoissa loppuvuoden aikana. Lisäksi luvassa on muita pelihaasteita.

PlayStationin kehittämässä L2R2-peliohjelmassa juontajan seuraan liittyy kuukausittain vaihtuvia vieraita, jotka tutustuvat kunkin jakson teemapeleihin ja edustavat pelaamisen eri lajityyppien ja osa-alueiden harrastajia ja taitajia. Mukana jaksoissa vilahtaa myös kokenut pelitoimittaja Tuomas Tonteri, joka jakaa tietouttaan kunkin jakson aiheista.
L2R2 vastaa pelaamisesta kiinnostuneiden kuluttajien kysyntään ja täydentää suomenkielisten, valtavirran peliohjelmien tarjontaa.

L2R2: Gran Turismo 7 -episodin ja kaikki muut jaksot voit katsoa Sony Suomen YouTube-kanavalla.

Ubisoft selventää: Assassin’s Creed Shadows ei saa Battle Passia Kommentit pois päältä artikkelissa Ubisoft selventää: Assassin’s Creed Shadows ei saa Battle Passia

Assassin's Creed Shadows -pelin ympärillä velloneet huhut Battle Pass -järjestelmästä on nyt kumottu. vahvisti, että tuleva Animus Hub (entinen Assassin's Creed Infinity) ei sisällä maksullisia palkintoja tai tilaussopimuksia. Kaikki Hubin sisältö on pelaajille ilmaiseksi saatavilla, mukaan lukien säännölliset tehtävät ja palkinnot.

Maksumallit uusiksi

Ubisoft ilmoitti myös luopuvansa perinteisestä maksullisesta Season Pass -mallista, jossa julkaistaan isoja lisäosia pelin julkaisun jälkeen. Samalla yhtiö hylkää ”varhaisen pääsyn” maksumallin, jossa pelaajat maksavat päästäkseen pelaamaan muutamaa päivää ennen varsinaista julkaisupäivää.

Näiden muutosten tavoitteena on voittaa takaisin fanien luottamus, joka on ollut koetuksella viimeaikaisten vastoinkäymisten vuoksi. Ubisoftin päätös tehdä lisäsisällöstä ilmaista voi olla merkittävä askel oikeaan suuntaan.

Kontroverssit varjostavat julkaisua

Peliä ovat varjostaneet useat kiistat. Osa pelaajista kritisoi pelin historiallista epäautenttisuutta, erityisesti sen kuvausta Japanista. Ubisoft vastasi korostamalla, että peli on ”historiallista fiktiota” eikä pyri täydelliseen historialliseen tarkkuuteen. Lisäksi Ubisoft joutui pahoittelemaan lippukohua, jossa se käytti japanilaisen historiallisesti uudelleen esittävän ryhmän lippua ilman lupaa. Myös pelin keräilyfiguuri vedettiin pois myynnistä sen ”epäherkän” muotoilun vuoksi.

Julkaisun viivästys ja koventuva kilpailu

Assassin's Creed Shadows on siirtynyt julkaistavaksi 14. helmikuuta 2025, mikä tuo sen lähemmäksi PlayStationin odotettua -jatko-osaa . Molemmat ovat avoimen maailman toimintaseikkailupelejä, jotka sijoittuvat feodaaliaikaiseen Japaniin, mikä lisää kilpailua genressä.

Kaksi päähenkilöä ja uusi aikakausi

Peli esittelee kaksi pelattavaa hahmoa: varjoihin nojaavan salamurhaajan Naoen ja voimakkaan samurain Yasuken. Pelaajat voivat vaihtaa hahmojen välillä vapaasti tutkimusmatkoilla Ubisoftin versiossa historiallisesta Japanista. Lisäksi peli käynnistää uuden modernin ajan tarinan, mahdollisesti kytkettynä Animus Hub -kokemukseen.

Keskittymisemme on luoda fantastinen pelikokemus, joka vetoaa pelaajiin.

Ubisoftin toimitusjohtaja Yves Guillemot sanoi ollen luottavainen pelin suhteen, painottaen kahden päähenkilön erilaisten pelityylien tarjoamaa syvyyttä.

Stellar Blade saapuu PC:lle vuonna 2025 – kehittäjä odottaa parempia myyntilukuja Steamissä kuin PS5:llä Kommentit pois päältä artikkelissa Stellar Blade saapuu PC:lle vuonna 2025 – kehittäjä odottaa parempia myyntilukuja Steamissä kuin PS5:llä

Stellar Blade -pelin kehittäjä on vahvistanut tuovansa pelin PC:lle vuonna 2025. Eteläkorealainen yhtiö odottaa parempia myyntilukuja Steamissä kuin :llä, viitaten Black Myth: Wukongin menestykseen alustalla.

Interactive Entertainmentin julkaisema julkaistiin yksinoikeudella PS5:lle huhtikuussa ja myi yli miljoona kappaletta kahdessa kuukaudessa.

Shift Up on päivittänyt peliä jatkuvasti ja lisännyt sisältöä, kuten yhteistyösisältöä Nier: Automatan kanssa. Yhtiö on myös rahoittanut uutta projektiaan, Project Witches, merkittävällä rahasummalla.

Vaikka Stellar Blade on saavuttanut menestystä PS5:llä, Shift Up uskoo PC-version tarjoavan laajemman yleisön ja paremmat myyntimahdollisuudet. Yhtiö hyödyntää tietokonepelaajien kasvavaa kiinnostusta ja -alustan suosiota.

Stellar Blade PC-version julkaisun tarkkaa ajankohtaa ei ole vielä ilmoitettu, mutta se on odotettavissa vuoden 2025 aikana. Tämä laajentunut julkaisu tarjoaa mahdollisuuden uusille pelaajille kokeilla peliä ja laajentaa fanikuntaa entisestään.