PSVR 2 ”katastrofi” voidaan välttää hinnanalennuksella, sanoo analyytikkoKommentit pois päältä artikkelissa PSVR 2 ”katastrofi” voidaan välttää hinnanalennuksella, sanoo analyytikko
International Data Corporation (IDC) -tutkimusyhtiön arvioiden mukaan Sonylla voi olla vaikeuksia saavuttaa 2 miljoonan yksikön lanseerausikkunan tavoite PSVR 2:lle, josta maailmalla raportoi mm. Bloomberg raportoi. IDC:n varapuheenjohtaja Francisco Jeronimo ehdottaa, että Sony saattaa joutua alentamaan 550 dollarin hintaa korjatakseen tilannetta. Suomessa vastaavan hinta on tällä hetkellä alkaen 639€. Saatavuuskin on tällä hetkellä varsin hyvä, esimerkiksi Elisan verkkokaupasta laseja saa tällä hetkellä vielä hyvin.
Bloombergin suora arvio on, että Sony myy noin 270 000 PSVR 2 -yksikköä välillä 22. helmikuuta (VR-konsolin julkaisupäivä) ja maaliskuun loppu, mikä on melkoisen kaukana Sony'n ideaalisesta lanseeraustavoitteesta 2 miljoonalle yksikölle.
Julkaistessaan kolmannen vuosineljänneksen (31. joulukuuta 2024 päättyneen) taloudelliset tuloksensa, Rockstarin omistaja listasi GTA 6:n julkaisun syksylle 2025 PlayStation 5:lle ja Xbox Series X/S:lle. Tämä tarkoittaa, että ainakin toistaiseksi GTA 6 on yhä aikataulussa aiemmin ilmoitetussa julkaisuikkunassaan eikä ole viivästynyt.
IGN:lle ennen talousraportin julkaisua antamassaan haastattelussa Take-Two:n toimitusjohtaja Strauss Zelnick totesi, että vaikka ”viivästymisen riski on aina olemassa”, yhtiö ”tuntee olonsa todella hyväksi [syksyn 2025 suhteen].”
”Katsokaa, viivästymisen riski on aina olemassa, ja luulen, että heti kun sanoo sanoja kuten 'ehdottomasti', asiat menevät pieleen”, Zelnick vastasi, kun IGN kysyi, kuinka varma hän oli Rockstarin mahdollisuuksista saavuttaa syksyn 2025 julkaisuikkuna GTA 6:lle. ”Joten tunnemme olomme todella hyväksi sen suhteen.”
Kun Zelnickilta kysyttiin päivitystä GTA 6:n kehityksen tilanteesta, hän pysyi vaitonaisena.
”Katsokaa, uskon että peliä odotetaan innokkaasti sekä sisäisesti että ulkoisesti”, hän sanoi. ”Tiedämme, että Rockstar tavoittelee täydellisyyttä. En koskaan julista menestystä ennen kuin se tapahtuu. Sanon usein, että ylimielisyys on jatkuvan menestyksen vihollinen, joten juoksemme kaikki pelokkaina ja katselemme olkamme yli, ja tiedämme, ettei kilpailu nuku. Koko organisaatiomme on äärimmäisen innoissaan.”
GTA 6:n julkaisupäivä on yksi viihdealan kuumimmista puheenaiheista, ja kilpailevat julkaisijat odottavat henkeään pidätellen Rockstarin ilmoitusta. Aiemmin tällä viikolla EA:n toimitusjohtaja Andrew Wilson kertoi olevansa valmis siirtämään uuden Battlefieldin julkaisua seuraavan tilikauden ulkopuolelle riippuen kilpailijoiden pelien julkaisuajoituksesta – tämä oli hädin tuskin peitelty viittaus GTA 6:n mahtiin.
Ei. Ei ole mitään erityistä peliä, jonka sulkisimme muilta alustoilta. Uskomme, että pelien julkaiseminen mahdollisimman monessa paikassa, jossa niillä on yleisöä ja liiketoiminnallista potentaalia, tukee strategiaamme. Game Pass on keskeinen osa kokemusta Xboxilla, mutta emme usko siihen, että pelejä pitäisi rajata pois muilta alustoilta. Sei ei ole meidän tiemme. – Xbox-pomo Phil Spencer vastasi suoraan kysymykseen Starfieldin ekslusiivisuudesta Xboxilla.
Spencerin kommentit vihjaavat, että Starfield saattaisi tulevaisuudessa saapua PS5:lle. Tämä linjaus on jo nähty muissa Microsoftin peleissä, kuten Sea of Thieves, Hi-Fi Rush ja Pentiment, jotka ovat saatavilla myös PlayStationilla. Lisäksi Microsoft julkaisee tänä vuonna PS5:lle Doom: The Dark Agesin, Ninja Gaiden 4:n sekä Indiana Jones -pelin.
Mitä tämä tarkoittaa Xbox-ekosysteemille?
Phil Spencerin mukaan Xboxin strategia keskittyy kasvattamaan alustaansa ja mahdollistamaan pelikehittäjille laajemman yleisön saavuttamisen. Tämä monialustainen lähestymistapa näkyy myös suunnitelmissa tukea Nintendo Switch 2:ta. Spencer painottaa, että Microsoftin 69 miljardin dollarin investointi Activision Blizzardiin asettaa paineita tuloksille, mikä tekee multiplatform-strategiasta entistä tärkeämmän.
Vaikka Starfieldin PS5-versiota ei ole vielä virallisesti vahvistettu, Spencerin kommentit jättävät oven auki – aivan kuten Xbox on tehnyt aiemminkin muiden suurten peliprojektiensa kohdalla.