Psykologisen kauhun alta paljastuu traaginen tarina: arviossa Hedera Kommentit pois päältä artikkelissa Psykologisen kauhun alta paljastuu traaginen tarina: arviossa Hedera

Hedera

6 / 10
Hyvää Hedera onnistuu rakentamaan pelkoa ja ahdistuksen tunnetta ilman halpoja äkkipelokkeita. Pelissä on Dead Dreamsiin verrattuna enemmän erilaisia puzzleja ja jännitystä nostattavia mekanismeja. Juoni on selkeä ja toimiva. Huonoa Tallenusmekanismissa edelleen parannettavaa. Joissakin kohdissa ei ole selvää, pitääkö antautua hirviölle, paeta sitä vai tappaa se. Pistoolin osumatarkkuus on harmillisen kehno, ja pelimaailmassa on harmillisen vähän vuorovaikutusmahdollisuuksia. Yleisesti Hedera on onnistunut peli kaikille indie-kauhun ystäville, jotka arvostavat tunnelmaa, tarinaa ja dynaamista pelon tunnetta äkillisten säikäytysten sijaan. Peli ei yllä edeltäjänsä tasolle, mutta on kaiken kaikkiaan toimiva ja laadukas tekele.

Pelikehittäjä Aiaz Marxin tekemä kauhupeli Dead Dreams kohosi välittömästi yhdeksi -kauhun suosikeistani. Ei siis ihme, että innostuin heti, kun Marxin uusin peli Hedera julkaistiin toukokuussa. RPG Makerilla toteutettu kauhupeli seuraa vahvasti edeltäjänsä jalanjäljissä, mutta onnistuu myös tuomaan pöytään paljon uutta niin pelimekaanikkojen kuin tarinankerronnankin suhteen.

sijoittuu huomattavasti rajatumpaan ja keskittyneempään tarinaan kuin Dead Dreams. Päärolissa on nainen nimeltään Ivy, jonka psyykkeen salat paljastuvat eri puzzlejen ja flashbackien kautta. Tarinan edetessä pelimaailma monimutkaistuu ja synkistyy, ja samalla pelaaja oivaltaa pelihahmon traumat, jotka muodostavat pelin synkän maailman. Eteneminen tuntuu luontevalta ja pelin puzzlet vaihtelevat helpoista hieman hankalimpiin, mutta mikään ei ole liian vaikeaa tai liian helppoa.

Monet mekaniikat ja tehosteet pelissä ovat tuttuja jo niille, jotka ovat Dead Dreamsia pelailleet. On erilaisia koodilukkoja, paettavia hirviöitä, palapelejä ja intensiivisiä hetkiä. Välillä ruutu hidastuu ja keskittyy pelihahmoon niin, että pelaajan syke saadaan nousemaan optimaalisesti seuraavaa groteskia ilmestystä varten, ja toisinaan pelaajaa pelotellaan muutoin hiljaisessa pelimaailmassa kuuluvilla yhtäkkisillä äänillä. Mukana on kuitenkin myös uusia priming-tapoja ja pelimekanismeja, jotka pitävät pelaajan varpaillaan.

Kuvakaappaus pelistä

Pelissä on uutena lisäyksenä ase, jota pelaaja voi käyttää tietyissä kohdissa, sekä vikkelämpi juoksu, joka auttaa monissa tilanteissa. Lisäksi uusia puzzleja on tarjolla runsaasti, ja ne tuovatkin peliin paljon virkistävyyttä. Kameran tuoma välähdys pimeässä on herkullinen pelon aiheuttaja, kun valokeilassa vilahtaakin jotain, minkä ei toivoisi vaanivan pimeydessä.

Hederan vahvuutena on odotetustikin sen tunnelma. Peli onnistuu luomaan tarinan, joka eroaa dramaattisesti Dead Dreamsin monisäikeisestä narratiivista. Tarinaa on helpompi seurata, ja pelin tapahtumat on helpompi yhdistää koherentiksi kokonaiskuvaksi. Pelon tunnetta saadaan rakennettua hyvällä maulla niin, että se on tarpeeksi dynaamista. Monessa kohtaa pelaaja huomaa yrittävänsä epätoivoisesti löytää uloskäyntiä ahdistavasta tilanteesta tai tapaa välttää peloke, jonka aavistaa edessään. Hengähdystaukoja tarjotaan onneksi sopivasti.

Pelin tallennus ei ole edelleenkään niin sulavaa, kuin mitä toivoisi. Jos ei osaa ajoittaa tallennuksiaan oikein, saattaa joutua palaamaan pitkänkin matkan pelissä taaksepäin. Pelissä tarjotun aseen osumatarkkuus on monissa kohdin myös toivottoman epätarkka. Pelimaailma ei vieläkään tunnu kannustavan omatoimiseen tutkimiseen, ja interaktio ympäristön kanssa tuntuu jäävän harmillisen vähälle. Monessa kohtaa heräsi ajatus, että mitä jos tekisinkin asian x toisin, ja sen toivoisi intuitiivisesti antavan edes jonkin lopputuloksen pelkän tyhjyyden sijaan. Kohtasin myös pelin loppuhetkillä bugin, jonka takia jouduin aloittamaan hieman kauempaa taas päästäkseni haluamaani lopetukseen. Peli tarjoaa muutaman erilaisen lopun riippuen pelaajan valinnoista, joten se tuntuu kannustavan hyvin uudelleenpelaamiseen.

on onnistunut jälleen Hederan kohdalla luomaan jännittävän, ahdistavan, oivaltavan ja immersiivisen kauhukokemuksen, jossa ei sorruta halpoihin temppuihin ja äkkipelokkeisiin. Pelaaja kulkee läpi todentuntuisen tarinan, jossa riittää tulkittavaa myös kirjaimellisten merkitysten ulkopuolelta. Vaikka pelissä olikin hieman Dead Dreamsia enemmän turhauttavia kohtia, jään odottamaan innolla Marxin seuraavaa peliprojektia.

Kuvakaappaus pelistä

Kun aivastaminen voi olla myös vaaraksi: A Quiet Place -peli haastaa sinut pitämään turpasi kiinni Kommentit pois päältä artikkelissa Kun aivastaminen voi olla myös vaaraksi: A Quiet Place -peli haastaa sinut pitämään turpasi kiinni

Saber Interactive julkaisi uuden trailerin tulevasta pelistään , ja samalla paljastettiin pelin mielenkiintoinen vapaaehtoinen ominaisuus: ”Microphone Noise Detection”.

Tämä tarkoittaa, että jos pelaat peliä tämä ominaisuus päällä ja puhelimesi soi tai aivastat, kyseinen ääni saattaa riittää houkuttelemaan pelottavan avaruusolion kimppuusi, mikä todennäköisesti johtaa hahmosi kuolemaan. Näin se elämä menee!

Mikrofonin käyttö pelissä ei ole täysin uutta, mutta se sopii erityisen hyvin tähän pelisarjaan. Aiemmissa peleissä vastaavaa on hyödynnetty muun muassa Splinter Cell: Chaos Theory -pelissä, jossa pelaajien oli kuiskattava toistensa kanssa, jotteivat viholliset kuulisi heitä. Myös Manhunt-pelissä mikkiä käytettiin tappavien vartijoiden harhauttamiseen. Alien Isolation sisälsi samankaltaisen mikin tunnistusominaisuuden, ja tämä toivottavasti jatkuu myös juuri julkistetussa jatko-osassa.

Tällaiset erikoiset ominaisuudet tuovat aivan uudenlaisen ulottuvuuden pelaamiseen, mutta onneksi ne ovat yleensä valinnaisia, kuten A Quiet Place -pelissäkin. Näin ne, jotka haluavat pelata perinteisemmällä tavalla, voivat välttää yllättävät tilanteet.

Resident Evilin herättäneen yrityksen tavoitteena on tuoda lisää Capcom-klassikoita PC:lle. Kommentit pois päältä artikkelissa Resident Evilin herättäneen yrityksen tavoitteena on tuoda lisää Capcom-klassikoita PC:lle.

, digitaalinen pelialusta, joka tunnetaan laajalti DRM-vapaista peleistään ja sitoutumisestaan pelien säilyttämiseen, on jälleen kerran tehnyt vaikutuksen pelimaailmaan. Äskettäinen -trilogian julkaisu :lle on osoitus yhtiön omistautumisesta pelastaa klassikkopelit unohdukselta.

Resident Evil -trilogia on ollut PC-pelaajille vuosia tavoittamattomissa, sillä yhteensopivuusongelmat ja niukkuus ovat vaikeuttaneet näiden merkittävien selviytymiskauhupelien kokemista. GOG:n päätös tuoda ne takaisin on herättänyt valtavan innostuksen, mikä osoittaa alustan kyvyn vastata todelliseen kysyntään klassikkopelisuojelun suhteen.

Tehtävä säilyttää

GOG:n pelinvalinta perustuu yhteisön palautteeseen. Yhtiö analysoi huolellisesti yhteisönsä toivelistaa ja priorisoi pelejä, joita kaivataan eniten mutta joita on vaikea hankkia. Resident Evil -trilogia on täydellinen esimerkki tästä: rakastettu sarja, genren perusta ja peli, joka oli kadonnut digitaalisesta maailmasta.

”Haluamme varmistaa, että nämä ovat kaikkien saatavilla, myös tuleville sukupolville, joilla ei ehkä ole ollut mahdollisuutta kokea niitä julkaisun yhteydessä”, liiketoiminnan kehitysjohtaja Paczyński selittää. ”Kyse on pelien historian säilyttämisestä ja sen nautinnollisesta kokemuksesta kaikille.”

Haasteiden voittaminen

Klassikkopelit nykyaikaisille järjestelmille tuominen ei ole helppoa. Tekniset esteet, kuten yhteensopivuusongelmat ja vanhentunut koodi, on voitettava. Lisäksi pelien oikeuksien hankkiminen ja kustantajien vakuuttaminen potentiaalisista hyödyistä voi olla pitkä ja haastava prosessi.

GOG:lla on kuitenkin tiimi erittäin taitavia teknikkoita, joilla on paljon kokemusta pelien säilyttämisestä. Heidän asiantuntemuksensa alueilla, kuten DRM-poisto, ohjainyhteensopivuus ja graafinen parantaminen, on ratkaisevan tärkeää näiden klassikkopelin muuttamisessa nykyajan pelaajille nautinnollisiksi kokemuksiksi.

Säilyttämisen valoisa tulevaisuus

Resident Evil -trilogian menestys on vahvistanut GOG:n asemaa pelisuojelun johtajana. Kasvavan yhteistyön Capcomin kanssa ja yhteisön valtavan positiivisen vastaanoton myötä alusta on valmis tuomaan vielä enemmän klassikkopelit PC:lle. Vaikka yksityiskohdat ovat vielä salaisia, Paczyński vihjaa jännittävistä tulevista ilmoituksista.

GOG:n sitoutuminen DRM-vapaisiin peleihin on toinen tärkeä osa sen säilyttämispyrkimyksiä. Poistamalla digitaaliset rajoitukset yritys antaa pelaajille mahdollisuuden omistaa pelinsä kokonaan, mikä varmistaa pitkäaikaisen saatavuuden ja estää pelien katoamisen digitaalisista kaupoista.

Pelialalla jatkuvasti kehittyessä sen historian säilyttäminen on yhä tärkeämpää. GOG:n omistautuminen pelastaa klassikkopelit unohdukselta on kiitettävä pyrkimys, josta hyötyvät sekä pitkäaikaiset fanit että uudet pelaajasukupolvet. Intohimonsa säilyttämiseen ja kasvavan rakastettujen pelien valikoiman avulla GOG muovaa pelien tulevaisuutta kunnioittamalla niiden menneisyyttä.