Rainbow Six Extraction -pelin jälkiseurauksissa ollaan kriisin partaalla Kommentit pois päältä artikkelissa Rainbow Six Extraction -pelin jälkiseurauksissa ollaan kriisin partaalla

Rainbow Six Extraction

on julkaissut -toimintapelille ison pelipäivityksen, joka tuo mukanaan uudenlaisia haasteita. Voit katsoa uuden trailerin alta.

Suositun verkkomoninpelin neljäs julkaisun jälkeinen jättipäivitys tuo mukanaan pelin tähän asti haastavimman kriisitapahtuman. Nämä ovat merkittäviä pelitapahtumia, joilla tarjotaan pelaajille uudenlaista koettavaa ja ennennäkemättömiä haasteita. After Effect -kriisitapahtuma nivoutuu salaperäisen Nucleus-esineen ympärille. Se antaa kantajalleen mahdollisuuden tuhota minkä tahansa vihollisen yhdellä osumalla. Tällä on kuitenkin hintansa, sillä ajan myötä kantajan näkökyky sumentuu.

Muiden tehtävien lailla myös After Effect koostuu kolmesta eri vyöhykkeestä. Ensimmäisessä näistä on tarjolla tavallisia tehtävätavoitteita, joita suorittamalla pelaajat voivat valmistautua kohtaamaan edessä olevat uhat. Toisessa vaiheessa pelaajien tehtäväksi tulee haalia käsiinsä itse Nucleus, joka on hehkuva ja yliluonnollinen pallo. Tämän nappaamisen myötä pelaajat saavat vastaansa toinen toistaan vaarallisempia Archaean-vihollisaaltoja. Perusvihollisten ohella After Effect herättää eloon uudenlaisen uhan, Amber Sprawl -mutaation, joka sekä vahingoittaa että hidastaa pelaajahahmoja.

Nucleus itsessään on paljon muutakin kuin vihollisia luokseen houkuttava majakka, sillä se antaa kantajalleen vaarallisen death marker -erikoisvoiman. Tätä voidaan käyttää viholliskohteen merkitsemiseen, jonka seurauksena kohde tuhoutuu heti saadessaan vahinkoa. Merkatun kohteen tuhoamiseen riittää pienikin määrä vahinkoa, tulipa se sitten aseen luodista, lähitaisteluhyökkäyksestä tai erikoisvarusteesta. Erikoisvoimalla on kuitenkin jäähtymisaikansa, eikä sitä voida käyttää kuin kerran kymmenessä sekunnissa vihollisen kaatumisesta. Niinpä sen tehokas käyttö vaatii taktista silmää ja järkevää ajoitusta. Hyvin keskenään kommunikoiva pelaajatiimi hyötyy Nucleusin käytöstä paljon.

Nucleus-käytön huonona puolena on sen kantajaansa liikettä hidastava vaikutus. Tämän lisäksi kantaja on estynyt hyökkäämään tai hyödyntämään erikoisvoimiaan. Lisäksi Nucleus sumentaa kantajansa näkökykyä vaiheittain. Efektit katoavat Nucleusin pudottamisen myötä. Mikäli käyttöä jatkaa liian pitkään, kantajahahmo sokeutuu kokonaan.

After Effect -kriisitapahtuma sisältää myös uusia palkintovarusteita, kuten kosmeettisia lisäyksiä pelihahmojen varusteisiin.

Rainbow Six Extraction on saatavilla , , ja S sekä ja -konsoleille että :lle tammikuun 20. päivä 2022.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, /S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .