Rainbow Six Extraction -toimintapelistä saatiin runsaasti lisätietoa Kommentit pois päältä artikkelissa Rainbow Six Extraction -toimintapelistä saatiin runsaasti lisätietoa

Rainbow Six Extraction

Rainbow Six -pelisarja tunnetaan taktisesta toiminnasta, yhteistyöhenkisestä pelattavuudesta ja monipuolisesta pelihahmojen muokkausmahdollisuudesta. ammentaa Rainbow Six: Siege -toimintapelin monipelikeskeisestä pelaamisesta tuttuja aineksia, mutta laajentaa peli-ideaa entistä enemmän tekoälyohjasteisten vihollisten voittamiseen. Lisäksi Rainbow Six Extraction on pelattavissa sekä yksin- että moninpelinä.

Luvassa on monipuolinen ja syvällinen verkkopeli, joka sisältää kiehtovan hahmonkehitysjärjestelmän, neljä säädettävää vaikeustasoa, 12 alati kehittyvää pelikenttää ja 13 dynaamista tehtävätavoitetta. Näiden lisäksi mukana on yli 90 erilaista asetta ja varustetta, ainutlaatuinen pelaajakohtaiseen menestykseen perustuva pelimuoto sekä runsaasti jatko- ja laajennussuunnitelmia pelin julkaisun jälkeen.

Ubisoft Montreal -pelistudion kehittämä Rainbow Six Extraction asettaa pelaajan REACT-sotilastiimin jäsenen rooliin. Jokainen jäsenistä muodostaa sotilasyksikön, joka koostuu enimmillään kolmesta eri sotilasoperaattorista. Nämä ovat tuttuja Rainbow Six: Siege -hahmoja eri kansallisuuksista ja näistä jokaisella operaattorilla on omat taitonsa ja erikoisvarusteensa. Vastaansa REACT-tiimiläiset saavat salaperäiset Archæans-olennot, jotka eri olomuodoissaan ovat arvaamattomia ja vaarallisia vastuksia. Sotilasoperaattorien asevalikoima koostuu peräti 65 eri aseesta, jonka lisäksi käytössä on kymmenen tuttua varustetta Siege-pelistä sekä 15 uudenlaista lisävarustetta vihollisuhan torjumiseen.

Vihollisuhkaa torjutaan neljällä eri alueella ympäri Yhdysvaltoja. Näitä ovat New York, San Francisco ja kaksi muuta aluetta. Erilaisia pelikarttoja on 12 ja ne ovat keskimäärin noin kolme kertaa Rainbow Six: Siege -kenttiä suurempia täynnä yksityiskohtia ja mahdollisuuksia. Ainutlaatuisen karttasuunnittelun myötä kentät ovat dynaamisia, jonka ansiosta yksikään pelikerta ei ole tismalleen samanlainen. Kaikki pelin 18 erilaista operaattoria ovat kehitettävissä kiehtovan hahmonkehitysjärjestelmän kautta, mikä mahdollistaa ainutlaatuisten ase-, varuste- ja taitokokonaisuuksien valitsemisen. Lisäksi pelaajien edistyessä luvassa on kiinteitä pelaajakohtaisia edistymisaskeleita, jotka avaavat pelaajan käyttöön uusia vaikeustasoja, lisää REACT-varusteita, hahmojen räätälöintivaihtoehtoja ja paljon muuta.

Erilaisia Archæans-olentotyyppejä on mukana 13 toisistaan poikkeavaa mallia, joista jokaisella on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, hyökkäystapansa ja erikoisuutensa. Erilaiset mutaatiot, olentopesäkkeet ja itiöt tuovat mukanaan oman kiehtovan vivahteensa. Pelaajat voivat kentissä edetessään valita, ottavatko he riskin edistymisen suhteen ja samalla saada mahdollisuuden saada vielä parempia varustepalkintoja vai pelata varman päälle, mutta tyytyä vähäisempään tehtäväpalkkioon. Kaatuessaan sotilasoperaattorit ovat pois käytöstä, mutta palkkiot ja kaatuneet hahmot ovat yhä pelastettavissa muilla operaattoreilla. Tämä tarjoaa jännittäviä valintatilanteita pelin edistyessä.

Rainbow Six: Siege- ja Rainbow Six Extraction -pelit omistavat pelaajat saavat kaikki 18 Extraction-pelin operaattoria käyttöönsä myös Siege-pelin puolella. Lisäetuna he saavat käyttöönsä noin 40 Yhdysvaltain dollarin arvoisen United Front -lisäpaketin, joka sisältää kosmeettisia lisäyksiä pelihahmoille. Extraction-pelin ennakkotilaajat saavat lisäksi käyttöönsä Orbital Decay -lisäpaketin, joka sisältää ainutlaatuisia lisävarusteita pelin hahmoille.

Rainbow Six Extractionin moninpeli on suunniteltu yhteensopivaksi eri pelialustojen välillä. Myös pelissä edistyminen ja pelitallennukset siirtyvät pelaajaprofiilin myötä pelialustalta toiselle.

Rainbow Six Extraction julkaistaan sekä , , ja S sekä -konsoleille että :lle tammikuussa 2022. Peli tulee saataville myös - ja Ubisoft+ -tilauspalveluihin.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, /S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .