Rainbow Six Siege saa maailmanmestaruuskisat ja päivittyy tuleville konsoleille Kommentit pois päältä artikkelissa Rainbow Six Siege saa maailmanmestaruuskisat ja päivittyy tuleville konsoleille

Rainbow Six Siege

julkisti eilisessä Ubisoft Forward -pelitapahtumassa huippusuositun -toimintapelin ensimmäisen maailmanmestaruuskisan. Samalla julkistettiin pelin saapuminen uuden sukupolven pelikonsoleille sekä pelin uusin laajennusosa.

Maailman ensimmäinen Rainbow Six World Cup -kilpapelitapahtuma käydään kesällä 2021. Ensimmäistä kertaa pelin kilpapelihistoriassa 45 eri maasta tulevat pelaajat ottavat yhteen kansainvälisellä tasolla taistellakseen tiensä voittoon pelin maailmanmestaruudesta. Mestaruuskilpailun suurlähettiläänä toimii kansainvälistä koripallouraa luonut Tony Parker. 20-vuotisella urallaan Parker on ehtinyt saavuttaa neljä NBA-mestaruutta, EuroBasket-mestaruuden ja yli 180 edustuspaikkaa kansallisella tasolla. Hänen kokemuksensa urheilusta ja kilpapelaamisesta ovat vertaansa vailla. Parkerin kokemus menestyspaineesta onkin suureksi avuksi kilpapelimaailmaan ensimmäistä kertaa syöksyville.

Kuluneen viiden vuoden aikana on Rainbow Six Siege kehittynyt amatööritason kilpapelaamisesta kohti ammattitasoista kilpailua. Pelillä onkin maailmanlaajuisesti yli 60 miljoonaa pelaajaa sekä 40 ammattilaisjoukkuetta, jotka kisaavat neljässä eri liigassa Yhdysvalloissa, Euroopassa, latinalaisessa Amerikassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella. Rainbow Six World Cup laajentaa pelin kilpailupuolen kansainväliseksi turnaukseksi, jossa 45 maassa olevat joukkueet käyvät läpi kaksivaiheisen karsinnan. Ensimmäinen näistä tapahtuu vuoden 2021 alkupuolella ja toinen saman vuoden kesällä. Näistä 14 parasta maata saavat suoran pääsyn viimeiseen vaiheeseen 31 muun maan kisatessa kuudesta viimeisestä pelipaikasta. Lopulta 20 parasta joukkuetta kisaa pelin maailmanmestaruudesta World Cup -kisoissa.

Kaikki 45 osallistuvaa maata ja aluetta valitsevat 14. syyskuuta alkaen oman maansa pelikomitean, jotka kuluvan syksyn aikana valitsevat kukin oman maajoukkueensa viisi osallistuvaa pelaajaa. Lisätietoa tapahtumien kulusta julkaistaan myöhemmin.

Ubisoft julkisti myös Rainbow Six Siege -pelin laajenevan uuden sukupolven -, - ja Xbox Series S- pelikonsoleille. Pelin nykyisellä konsolisukupolvella omistavat pelaajat voivat päivittää pelin uusille pelikonsoleille maksutta. Näin myös kaikki pelissä saavutetut ominaisuudet ja varusteet siirtyvät automaattisesti pelitilin mukana uudelle pelilaitteelle. Peli tukee ristiinpelaamista eli tulevan ja nykyisen pelikonsolisukupolven pelit toimivat myös keskenään, mikä mahdollistaa massiivisen pelaajamäärän pelilaitteesta huolimatta. Samalla Rainbow Six Siege tukee ultrateräväpiirtoista 4k-grafiikkaa 120 kuvan päivitysnopeudella PlayStation 5- ja Xbox Series X -pelikonsoleilla.

Uusitun version lisäksi peli laajenee Shadow Legacy -operaatiolla pelin kaikilla tämänhetkisillä alustoilla. Uusi pelikausi tuo mukanaan Splinter Cell -pelisarjan legendaarisen Sam Fisherin. Zero-nimeä tottelevan harmaahapsuisen huippuagentin lisäksi peli saa uusitun Chalet-kartan sekä useita pienempiä peliuudistuksia, kuten parannetun pingaustoiminnon. Sam Fisherillä on ainutlaatuinen Argus Launcher -kaksisuuntauskamera. Sen avulla Sam voi nähdä, mitä tapahtuu seinän toisella puolella. Molemmat kamerat on varustettu kertakäyttöisellä laserlatauksella, jolla voi joko tuhota muita laitteita tai aiheuttaa vahinkoa puolustavalle pelaajahahmolle. Samin aseistuksena ovat ainutlaatuiset SC3000K- ja Karambit-aseet.

Viidennen pelivuoden kausikortin omistajat saavat Sam Fisherin Zero-hahmon suoraan käyttöönsä. Muut pelaajat voivat ostaa operaattorin valikoimaansa Renown-valuutalla tai R6-krediiteillä 17. syyskuuta alkaen. Uusittu Chalet-kenttä on ilmainen kaikille pelaajille.

Moninpelivetoisella Tom Clancy's Rainbow Six: Siege -toimintapelillä on maailmanlaajuisesti yli 60 miljoonaa rekisteröitynyttä pelaajaa. Samalla pelin suosio elektronisen urheilun saralla on kasvanut kovaa vauhtia. Taktisen ja toimintapitoisen erikoisryhmätoiminnan ykkösnimi vie pelaajansa jännittävän ja kiihkeätunnelmaisen toiminnan maailmaan, jossa lainvalvojat ja ammattirikolliset ottavat yhteen toistensa kanssa. Rainbow Six -pelisarja ei kuitenkaan edusta suoraviivaista räiskimistä, vaan rakentuu tarkkaan laadittujen strategioiden ja taktisten toimintamallien varaan. Poliisin ja armeijan erikoisryhmistä tutut erikoisvälineet, kuten erilaiset räjähteet, kranaatit, suojakilvet ja monet muut apuvälineet ovat yhtä tärkeässä osassa kuin vaativaan voimankäyttöön tarkoitetut ampuma- ja lähitaisteluaseet. Tom Clancy's Rainbow Six Siege onkin yhdistelmä sekä kiivasta räiskintää, vaarallisia lähitaistelutilanteita että taktista osaamista ja strategista pohdintaa. Yksinpelin lisäksi Tom Clancy's Rainbow Six Siege tarjoaa monipuoliset moninpelitilat, joissa pelaajat voivat toimia ryhmissä toisiaan vastaan. Peli soveltuukin erinomaisesti myös elektronisen urheilun temmellyskentäksi.

Tom Clancy's Rainbow Six Siege on saatavana sekä - ja -pelikonsoleille että :lle. Se on saatavana myös Ubisoftin Uplay+ -tilauspalvelussa.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, /S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .