Muistatteko rakkaat lukijat South Parkista sellaisen jakson, missä Steven Spielberg teki vanhoista klassikkoelokuvistaan Special Edition-versioita, joissa aseet korvattiin radiopuhelimilla? Seuraava tarina ei nimittäin kauas siitä heitä:
Yllättävä paljastus James Bond -pelien historiasta nousi esiin, kun entinen Activision Blizzardin toimitusjohtaja Bobby Kotick kertoi Bond-elokuvien tuottajan vastustaneen aseita vuoden 2010 GoldenEye-pelin uusintaversiossa.
Grit-podcastissa Kotick paljasti, että elokuvasarjan yhteisomistaja Barbara Broccoli vastusti väkivaltaa ja aseiden käyttöä Wii-konsolille julkaistussa pelissä. Tämä on erityisen yllättävää, sillä kyseessä on uusintaversio yhdestä historian menestyneimmistä toimintapeleistä.
”GoldenEye oli peli, joka myi Nintendo 64 -konsolia. Kun teimme jatko-osan, se oli haastavaa, koska Barbara Broccoli ei halunnut peliin mitään väkivaltaista. Hän ei oikeastaan halunnut aseita peliin lainkaan”, Kotick kertoo.
Broccoli ja hänen velipuolensa Michael G. Wilson toimivat James Bond -elokuvafranchisen nykyisinä valvojina. Kotikin mukaan Broccolin huoli oli ymmärrettävä, sillä videopelejä pelaavat paljon lapset, mutta toimintapelin tekeminen ilman aseita olisi ollut mahdotonta.
Paljastus tukee myös aiempia huhuja siitä, että juuri elokuvaoikeuksien haltijat estivät odotetun Xbox 360 -version julkaisun alkuperäisestä GoldenEye 007 -pelistä.
Vuoden 2010 GoldenEye julkaistiin Wiin lisäksi Nintendo DS:lle, ja myöhemmin PS3:lle ja Xbox 360:lle nimellä GoldenEye: Reloaded. Pelissä Pierce Brosnanin esittämä Bond korvattiin Daniel Craigin versiolla hahmosta.