Red Alert 3 -pelissä näytellyt Dimitri Diatchenko on kuollutKommentit pois päältä artikkelissa Red Alert 3 -pelissä näytellyt Dimitri Diatchenko on kuollut
Command & Conquer: Red Alert 3 ja lukuisissa muissa peleissä näytellyt Dimitri Diatchenko on kuollut 52-vuotiaana. Diatchenko oli saanut sähköiskun työpaikallaan kaksi viikkoa sitten ja oli toipumassa kotonaan. Kuolinsyynä epäillään olleen tästä johtuneet komplikaatiot tai sydänkohtaus.
Red Alert 3 pelin lisäksi Diatchenkoa on kuultu ja nähty Call of Duty, Tomb Raider, Metro: Last Light, XCOM 2, The Last of Us ja Fallout 4 -peleissä. Pelien lisäksi Diatchenko on näytellyt myös elokuvissa ja sarjoissa kuten Chernobyl Diaries, Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull, Sons of Anarchy, Bones ja Alias.
Call of Duty: Black Ops 7 saa kesän kunniaksi melko villin vahvistuksen, kun Nicolas Cage liittyy pelin taisteluihin uutena operaattorina. Kesän ”Summer of Action” -teema käynnistyy siis tavalla, joka sopii Cagen elokuvamaiseen tyyliin. Luvassa on räjähdyksiä, ylilyöntejä ja varmasti ainakin yksi dramaattinen hidastuskohtaus.
Cage saapuu peliin Season 4 Reloaded -päivityksen mukana 25. kesäkuuta. Hollywood-tähti on tuttu muun muassa elokuvista Con Air ja The Rock, mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun hän esiintyy Call of Duty -pelisarjassa. Fanit ovat saaneet odottaa pitkään, vaikka pelisarjassa on nähty vuosien aikana useita julkkisvierailuja.
Uusi kausi tuo mukanaan myös runsaasti muuta sisältöä. Moninpeliin saapuvat uudet kartat Zenith ja klassinen Launch, Zombies-tila saa uuden Kowakujō-kartan feodaaliajan Japaniin sijoittuvassa kauhuseikkailussa, ja Warzoneen tulee uusia pelimuotoja kuten Squad Gun Game. Lisäksi pelaajat voivat avata uusia aseita, skinejä ja tapahtumapalkintoja.
Black Ops 7 ei ole ollut julkaisunsa jälkeen kaikkien pelaajien suosikki, mutta kehittäjä Treyarch näyttää jatkavan pelin tukemista uusilla päivityksillä. Mukana on esimerkiksi pysyväksi jäävä Classic Mode, jonka tarkoituksena on palauttaa osa vanhan koulukunnan Call of Duty -fiiliksestä.
Nicolas Cagen liittyminen kertoo myös tutun Call of Duty -kaavan paluusta. Vaikka kehittäjät lupaavat välillä pitää menon realistisempana, lopulta peliin ilmestyy lähes aina jotain täysin odottamatonta. Tällä kertaa se on mies, joka voi kävellä räjähdyksestä ulos hidastettuna ja rehellisesti sanottuna se sopii Call of Dutyyn aika täydellisesti.
Monien fanien toive toteutuu ensi kuussa, kun Call of Duty: Black Ops ja Black Ops 2 saavat uudet PlayStation-julkaisut. Kehittäjä Treyarchvahvisti, että uusista versioista vastaa Iron Galaxy, joka tunnetaan muun muassa pelistä Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4.
Uusien versioiden tarkkoja alustoja ei ole vielä paljastettu, mutta aiempien vuotojen perusteella pelit saapuvat todennäköisesti PlayStation 4:lle ja ovat sitä kautta pelattavissa myös PlayStation 5:llä. Toistaiseksi ei tiedetä, saako PS5 omat natiiviversionsa vai ei.
Hyvä uutinen veteraaneille on se, että molemmat pelit sisältävät kaiken sen, mikä teki niistä aikanaan hittejä, eli yksinpelikampanjan, moninpelin sekä fanien rakastaman Zombies-tilan. Sen sijaan esimerkiksi ristipelaamisesta, vanhojen tallennusten siirtämisestä tai yhteensopivuudesta muiden alustojen kanssa ei ole vielä kerrottu mitään.
Julkaisu on erityisen merkittävä PlayStation-pelaajille, sillä alkuperäiset PS3-versiot eivät ole olleet helposti saatavilla uudemmilla Sonyn konsoleilla. Xbox-pelaajat ovat voineet pelata molempia pelejä jo pitkään taaksepäinyhteensopivuuden ansiosta, ja PC:lläkin ne ovat pysyneet saatavilla.
Call of Duty -sarja on vältellyt vanhojen pelien uudelleenjulkaisuja viime vuosina, sillä ne voivat hajottaa pelaajakuntaa uusimpien osien ja klassikoiden välillä. Juuri siksi Black Ops -pelien paluu tuntuu pieneltä yllätykseltä ja monille pitkän linjan faneille erittäin tervetulleelta sellaiselta. Erityisesti alkuperäistä Black Opsia ja sen Zombies-karttoja pidetään edelleen sarjan kultakauden kirkkaimpina tähtinä.