Respawn kohtaa irtisanomisia – Apex Legends leikkausten alla Kommentit pois päältä artikkelissa Respawn kohtaa irtisanomisia – Apex Legends leikkausten alla

Videopelien kehittäjä , joka tunnetaan suositusta battle royale-pelistä , on joutunut kärsimään irtisanomisista emoyhtiö Electronic Artsin () toimesta. Noin parikymmentä työntekijää menetti työpaikkansa, osana menossa olevia leikkauksia, jotka vaikuttavat noin 5 prosenttiin EA:n työvoimasta.

Irtisanomisuutiset levisivät sosiaalisessa mediassa torstaina, ja raporttien mukaan Apex Legendsin sosiaalisen median tiimi kuului niihin, jotka kärsivät. Vaikka päätös tuli yllätyksenä ottaen huomioon Apex Legendsin menestyksen, nämä leikkaukset ovat linjassa EA:n aiemmin ilmoittamien suunnitelmien kanssa vähentää henkilöstöä arviolta 670 työpaikalla. Yhtiö odottaa saattavansa irtisanomiset päätökseen maaliskuun loppuun mennessä.

EA:n leikkausten taustalla on yhtiön halu keskittyä omaan franchising-sarjaan ja siirtyä kauemmaksi mahdollisista tulevaisuuden immateriaalioikeuksien käyttämisestä. Vaikka irtisanomisia tapahtui Respawnissa, lähteet EA:n lähipiirissä vakuuttavat, että Apex Legends pysyy yhtiön ”suurena painopisteenä” investointeja sekä jatkokehitystä ajatellen.

Respawnin lisäksi EA:n uudelleenjärjestelyihin sisältyy Star Wars FPS-pelin peruminen, jonka huhuttiin keskittyvän Mandalorian-hahmoon. Kehitys seuraavaan Jedi Fallen Order -peliin, Black Pantheriin ja Iron Man -peleihin jatkuu irtisanomisista huolimatta. Lisäksi EA sulki Ridgeline Gamesin, studion jonka perusti teollisuuden veteraani Marcus Lehto, ja joka keskittyi yksinpelikampanjoihin Battlefield-pelisarjalle.

Nämä leikkaukset ovat osa suurempaa trendiä pelialalla, jossa yritykset kuten Riot Games ja Epic Games ovat myös käyneet läpi henkilöstön vähennyksiä. Näiden päätösten seurauksena tuhansia työpaikkoja on menetetty, mikä on viimeaikaisten raporttien mukaan vaikuttanut epäsuhtaisesti vammaisiin työntekijöihin.

Lähde: IGN

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.

The Sims 4 on edelleen suosikkipelisarja – 15 miljoonaa uutta pelaajaa todistaa sen Kommentit pois päältä artikkelissa The Sims 4 on edelleen suosikkipelisarja – 15 miljoonaa uutta pelaajaa todistaa sen

Vaikka The Sims 4 julkaistiin jo vuonna 2014, se on osoittautunut uskomattoman pitkäikäiseksi menestykseksi. Peli on edelleen todella suosittu, ja viimeisen vuoden aikana pelaajakunta on kasvanut huimasti – peräti 15 miljoonalla uudella pelaajalla! Tämä merkittävä kasvu on osittain seurausta :n päätöksestä muuttaa peli ilmaispeliksi vuonna 2022.

Ilmaispelimalli on selvästikin toiminut. Aiemmin vain maksullisena saatavilla ollut peli tavoitti uuden, laajan yleisön siirryttyään ilmaiseksi ladattavaksi. Pelaajamäärä yli nelinkertaistui muutoksen myötä, ja toukokuussa 2024 EA ylpeili jo 85 miljoonan pelaajan yhteisöllä. Nyt tiedämme, että viime vuosi toi peliin vielä lisää vauhtia 15 miljoonan uuden pelaajan myötä.