Roccat esitteli uudet Vulcan II ja Vulcan II Mini Air näppäimistöt Kommentit pois päältä artikkelissa Roccat esitteli uudet Vulcan II ja Vulcan II Mini Air näppäimistöt

Roccat Vulcan II

-pelivälinevalmistaja on esitellyt tuoreet näppäimistönsä mekaanisen Vulcan II sekä langattoman Vulcan II Mini Air. Vulcan II on Roccat moninkertaisesti palkittujen ja parhaiten myyvien Vulcan 120 -sarjan näppäimistöjen seuraaja.

Vulcan II -näppäimistöissä on uudet ja nopeat TITAN II -mekaaniset kytkimet. TITAN II -mekaaniset kytkimet on tehdasvoideltu, jotta toiminta on erittäin sulavaa. Ne on suunniteltu läpinäkyvällä kotelolla, mikä parantaa RGB-valaistusta ja ne kestävät jopa 80 miljoonaa näppäinpainallusta.

Vulcan II säilyttää malliston palkitun muotoilun, tyylikkäällä ja matalalla profiililla, korkealaatuisella alumiinilevyllä sekä upealla AIMO RGB-valaistuksella, joka on yhteensopiva Roccatin Swarm-ohjelmistopaketin kanssa. Mukana on myös ominaisuuksia, kuten ROCCATin Easy-Shift[+] -painikkeiden kaksoistoiminto, täysi NKRO (näppäinkohtainen rullaus) sekä anti-ghosting-teknologia varmistaakseen, että jokainen näppäinpainallus ja näppäinyhdistelmä rekisteröityy halutulla tavalla.

”ROCCATin Vulcan 120 -sarjan näppäimistöt ovat synonyymi moitteettomalle laadulle, huippusuoritukselle ja korkealaatuisille muotoiluelementeille, ja uusi Vulcan II vie nämä ominaisuudet vielä pidemmälle luomalla jälleen yhden täysikokoisen tietokonepelien näppäimistön, jota ei voiteta sen luokassa. Siitä lähtien kun alkuperäinen Vulcan-näppäimistö esiteltiin Computexissa vuonna 2018, sarja on kerännyt lukemattomia toimittajien tunnustuksia ja suunnittelupalkintoja, ja se oli Saksan myydyin näppäimistö vuosina 2022/2023. Odotamme näiden trendien jatkuvan Vulcan II -mekaanisessa pelinäppäimistössä, kuten osoittaa Vulcan II Maxin ja Minin optisten näppäimistöjen erittäin vahva vastaanotto, jotka lanseerattiin viime vuoden lopulla.”

sanoi Turtle Beach Corporationin toimitusjohtaja Juergen Stark

Vulcan II Mini Air

Mini Air on langaton versio arvostetusta Vulcan II Minista. Se on ROCCATin ensimmäinen langaton pelinäppäimistö, joka pakkaa suorituskyvyn, kestävyyden ja toiminnallisuuden minikokoiseen 65% muotoon. Kompakti koko säästää työpöytätilaa, kun taas tehdasvoitellut TITAN II -optiset kytkimet tarjoavat erittäin sulavan ja nopean reagoinnin.

PC-pelaajat voivat yhdistää Mini Airin suosikkilaitteisiinsa 2,4 GHz Stellar Wirelessin tai kolmen Bluetooth-kanavan kautta. Lisäksi Mini Air on ensimmäinen optinen näppäimistö, jossa on sisäänrakennetut läheisyysanturit, jotka havaitsevat, kun pelaajat poistuvat pöydän äärestä. Anturit toimivat yhdessä ROCCATin Swarm-ohjelmiston kanssa ja auttavat maksimoimaan akunkeston.

”ROCCATin Vulcan II Mini Air sisältää kaiken sen, mitä PC-pelaajat rakastavat langallisessa versiossa ja lisää langattoman kannettavuuden sekä mullistavan läheisyysanturiteknologian, joka tarjoaa akunkestoa, joka erottaa tämän mininäppäimistön omaksi luokakseen. Jatkuvalla käytöllä ja täydellisellä RGB-valaistuksella varustettuna Mini Air tarjoaa yli 30 tuntia akunkestoa. Kun Mini Airia käytetään jatkuvasti viisi tuntia päivässä RGB-valaistuksen ollessa pois päältä, läheisyysanturin ansiosta se voi tarjota jopa huikeat 750 tuntia ennen lataamista.”

jatkaa Turtle Beach Corporationin toimitusjohtaja Juergen Stark

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, Xbox Series X/S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .