RTX tuo kaivattua silmänruokaa Minecraftiin Kommentit pois päältä artikkelissa RTX tuo kaivattua silmänruokaa Minecraftiin

Minecraft RTX yöllä

julkaistiin ensimmäisen kerran PC-pelaajille vuonna 2009. Silloin pelin saamaa valtavaa suosiota ei vielä voinut ennustaa, koska se oli sen ajan odotuksiin nähden hyvin yksinkertaisen näköinen laatikkomaisine hahmoineen ja objekteineen ja eräänlainen tuulahdus menneisyydestä, pleikkari-ajasta joka on jo tullut uudemman kerran muotiin. Pelin karun ulkokuoren alla oli kuitenkin valtava määrä syvyyttä, proseduraalisen ympäristöjen luomisen napakymppi, joka rakensi tylsien, itseään toistavien luolastojen sijaan valtavia maailmoja, jossa oli paljon tutkittavaa ja löydettävää. Kuten menestyspelien pirtaan kuuluu, Minecraftiin on tullut koko sen olemassaolon aikana valtavasti päivityksiä ja uusia ominaisuuksia, jotka ovat osaltaan tehneet kokemusta vielä syvemmäksi.

Minecraft RTX fantasiamaailmassa

No mitä tämä sitten vaatii?

Ensinnäkin tarvitset nVidian säteenseurantaa tukevan näytönohjaimen, eli korttisi merkissä on oltava RTX. Testikoneessa on Geforce RTX 2080. Sen lisäksi tarvitset riittävää rautaa ympärille ja mikäli koneessasi on jo vaatimukset täyttävä näytönohjan on helppo olettaa että muu kalusto on myös riittävää. Jos kalusto riittää, sinulla täytyy olla Windows-versio Minecraftista. Ei siis java-versio vaan Windows Storesta saatava versio. Jos nämä löytyvät, on aika varmuuskopioida omat maailmansa ja ladata Xbox Insider Hub -sovellus. Täältä valitaan Minecraft Beta, RTX-versio ja odotellaan kunnes hyväksyminen tapahtuu. Version ilmestyttyä siinä meni allekirjoittaneelta kolmisen varttia. Kun hyväksyminen on tapahtunut pelin pitäisi ladata päivitetty betaversio, jonka jälkeen on aika ladata nVidian tekemät valmiit maailmat joita RTX tähän asti vasta tukee, koska kyse on vielä betaversiosta.

Xbox-pomo Phil Spencer antaa päivityksen Rare-studion mystisestä Everwildista Kommentit pois päältä artikkelissa Xbox-pomo Phil Spencer antaa päivityksen Rare-studion mystisestä Everwildista

Rare-studion on ollut yksi Xboxin suurimmista mysteereistä. Peli julkistettiin jo vuonna 2019, mutta sen kehitys on ollut täynnä hiljaisuutta, huhuja uudelleenkäynnistyksestä ja toistuvia poissaoloja Xboxin esittelytapahtumista. Nyt -pomo Phil Spencer on vahvistanut, että peli on yhä kehityksessä ja etenee.

Oli hienoa nähdä Everwildin kehitys

Spencer kertoi vierailleensa Rare-studiolla Iso-Britanniassa ja olevansa innoissaan siitä, miten peli etenee.

Oli hienoa nähdä tiimi ja Everwildin kehitys. Voimme antaa näille tiimeille aikaa viimeistellä pelinsä. – Spercer kertoi XboxEra haastattelussa.

Spencer viittasi myös siihen, että pystyy tukemaan pitkäaikaisia kehitysprojekteja, koska sen pelijulkaisujen tahti on kiihtynyt Bethesdan ja Activision Blizzardin hankintojen myötä.

Everwildin kehitys: uudelleenkäynnistys vai luonnollinen muutos?

Everwildin kehitys on ollut täynnä epävarmuutta, erityisesti kun pelin luova johtaja Simon Woodroffe lähti studiolta vuonna 2020. Rare nimitti hänen tilalleen kokeneen pelisuunnittelijan Gregg Maylesin, joka on ollut mukana kehittämässä Donkey Kong Countrya, Banjo-Kazooieta, Viva Piñataa ja Sea of Thievesia.

Vaikka huhut pelin täydellisestä uudelleenkäynnistyksestä ovat kiertäneet, Microsoft on kiistänyt ne ja korostanut, että kehitys jatkuu. Tällä hetkellä tiedetään vain, että Everwild on kolmannen persoonan seikkailupeli, jossa voi olla myös “jumalapeli”-elementtejä, mutta konsepti saattaa olla muuttunut kehityksen aikana.

Viimeisin Everwild-traileri julkaistiin jo heinäkuussa 2020.

Everwild on Raren täysin uusi IP. Unohtumaton kokemus odottaa pelaajia luonnollisessa ja maagisessa maailmassa. – Peliä kuvailtiin silloin näin.

Xboxin tulevaisuus: mitä seuraavaksi?

Everwild ei ole ainoa pitkään kehityksessä ollut Xbox-peli. Microsoftilla on työn alla muun muassa Perfect Darkin reboot, uusi , seuraava sekä Bethesdan . Lähitulevaisuudessa odotettavissa on myös , joka julkaistaan toukokuussa.

Everwildin ilmestymisaikataulusta ei ole vielä tietoa, mutta Spencerin kommentit antavat toivoa siitä, että projekti on edelleen elossa – ja ehkä jopa lähestymässä valmistumistaan.

Xbox jatkaa avointa linjaansa – PlayStation- ja Nintendo-logot pysyvät mukana Kommentit pois päältä artikkelissa Xbox jatkaa avointa linjaansa – PlayStation- ja Nintendo-logot pysyvät mukana

Microsoftin -esittelyissä on viime aikoina nähty poikkeuksellinen ilmiö, - ja Nintendo-logot ovat ilmestyneet esittelyvideoihin. Tämä on osa Microsoftin uutta monialustastrategiaa, jonka tavoitteena on tehdä yhtiön peleistä helposti saatavilla kaikille pelaajille – riippumatta siitä, millä laitteella he pelaavat.

Haluan vain olla rehellinen ja läpinäkyvä sen suhteen, missä pelejämme voi pelata. Ihmisten pitäisi tietää, mistä he voivat ostaa pelejämme. Xbox-yhteisön ja pelien pitäisi olla kaikkien saatavilla mahdollisimman monella näytöllä. – Xbox-pomo Phil Spencer perusteli linjausta avoimuudella.

Muutos näkyi selvästi jo vuoden 2025 Xbox Developer Direct -tapahtumassa, jossa esimerkiksi , Doom: The Dark Ages ja esiteltiin myös :lle. Vielä kesällä 2024 PS5-versioiden julkistaminen tapahtui erillisten trailerien kautta, mutta nyt ne näkyvät suoraan Xboxin omissa esittelyissä.

Sony ja Nintendo pitävät kiinni vanhasta linjastaan

Vaikka pyrkii edistämään monialustapelaamista, Sony ja Nintendo eivät ole muuttamassa strategiaansa. Esimerkiksi PlayStationin State of Play -tapahtumissa ei mainita Xboxia, vaikka pelit julkaistaisiin myös muille alustoille. , ja esiteltiin yksinomaan PlayStation-pelinä, vaikka ne ovat tulossa myös :lle ja Xboxille.

Tulevaisuudessa vielä enemmän monialustapelejä

Spencerin mukaan Xboxin tavoitteena on tuoda pelejä mahdollisimman laajasti eri alustoille ja vahvistaa Xbox-ekosysteemiä kokonaisuutena. Kesän Xbox Showcase 2025 -tapahtumassa voimmekin nähdä esimerkiksi Gears of War: E-Dayn, Fablen, Perfect Darkin ja Call of Dutyn rinnalla PlayStation-logon.

Mutta kannattaako odottaa, että Sony ja Nintendo tekisivät samoin? Todennäköisesti ei.