Samuraiseikkailu Ghost of Tsushima ilmestyy tänään Kommentit pois päältä artikkelissa Samuraiseikkailu Ghost of Tsushima ilmestyy tänään

Ghost of Tsushima

Samuraiseikkailu saapuu tänään yksinoikeudella -konsolille. Vanhan ajan samuraielokuvista tyylillisesti inspiroitunut toimintapeli on julkaisussaan kerännyt kiitettäviä arvioita kriitikoilta eri puolilla maailmaa.

Ghost of Tsushiman takana on Sly Cooper- ja Infamous-pelisarjoista tunnettu Sucker Punch Productions. Peli sijoittuu vuoteen 1274 keskelle yhtä japanilaisen historian tärkeimmistä ajanjaksoista. Kymmenet tuhannet mongolialaiset sotilaat saapuivat tuolloin Tsushiman saarelle vain yksi tavoite mielessään: liittää Japani osaksi Mongolian valtakuntaa.

Pelissä ohjataan Jin Sakai -nimistä soturia, joka on yksi viimeisistä eloonjääneistä samuraista Tsushiman saarella. Kukistaakseen valloittajan, Jinin täytyy siirtää syrjään vuosisatoja vanha samuraiden kunniakoodisto, ja käyttää viekkautta ja varjoja suurimpana aseenaan Japanin itsenäisyyden suojelemiseksi.

Japaniin suuntautunutta mongoli-invaasiota käsittelevää peliä on jo ennakoitu yhdeksi vuoden parhaista peleistä. Julkaisuviikolla peliarvostelijat eri puolilla maailmaa ovat hehkuttaneet pelin audiovisuaalista kokemusta, joka vie pelaajat virtuaaliselle aikamatkalle samuraiden maailmaan.

“Ghost of Tsushiman visuaalinen ilmaisu on toteutettu tavalla, jota harvemmin näkee peleissä. Olemme todella innoissamme voidessamme viimein tuoda Ghost of Tsushiman pelaajien käsiin meillä ja maailmalla. Arvostelut ovat olleet uskomattomia, ja toivon, että pelaajat kokevat Ghost of Tsushiman ainutlaatuisen matkan samalla tavalla”, kertoo PlayStation Nordicin markkinointipäällikkö Valtteri Hyttinen.

Kunnianosoitus Akira Kurosawalle

Ghost of Tsushima on saanut vaikutteita japanilaisesta taiteesta ja ikonisista samurai-lajityypin elokuvista, minkä myötä pelaajat voivat halutessaan kokea pelin pelitilassa, joka muistuttaa 1950-luvun samuraielokuvaa. Erikoisfiltteri muuttaa koko pelin mustavalkoiseksi ja lisää vanhoista elokuvista tuttua rakeisuutta sekä tunnelmaa luovia tuulenpuuskia peliin vieden kokemuksen lähelle vanhan ajan elokuvia. Autenttisuuden lisäämiseksi pelin voi pelata alusta loppuun japaninkielisellä ääninäyttelyllä.

Pelin tekijät antavat erityismaininnan legendaariselle elokuvantekijälle Akira Kurosawalle, jonka elokuvat Seitsemän Samuraita, RAN sekä Yojimbo ovat eräitä aikamme mieleenpainuvimmista elokuvista. Sucker Punchin taiteelliselle johtajalle Nate Foxille Seitsemän Samuraita oli yksi ehdottomista esikuvista peliä tehdessä.

“On mahdotonta ajatella samuraita ilman, että ajattelee niitä sotureita, jotka tämä elokuva kuvasi niin elävästi. Kaikki taistelivat kunnialla ja suurella sydämellä tavalla, jota en itse ollut koskaan nähnyt. Heistä tuli ikoninen ideaali, jota kohti me kaikki pyrimme”, Fox toteaa.

Ghost of Tsushima ilmestyy yksinoikeudella PlayStation 4 -konsolille tänään heinäkuun 17. päivä.

Turtle Beach julkisti uuden taistelupeliohjaimensa Kommentit pois päältä artikkelissa Turtle Beach julkisti uuden taistelupeliohjaimensa

Victrix Pro KO

on julkistanut uuden Victrix Pro KO Leverless Fight Stick -peliohjaimensa. Uutuusohjain on suunniteltu kilpailuhenkisille taistelijapelien pelaajille ja se on saanut viralliset lisenssit sekä Sonylta että Microsoftilta.

Ohjaimessa on käytetty Cherry MX Speed Silver RGB -kytkimiä ja siinä on mukautettava RGB-valaistus sekä irrotettava alumiininen päällyskuori. Pelaajat voivat hyödyntää 16 siirrettävää ja muokattavaa painiketta pelikokemuksensa räätälöimiseen.

Victrix-brändi on tehnyt yhteistyötä ammattilaisten, kuten kaksinkertaisen EVO-mestarin Momochin kanssa. Turtle Beach osti PDP:n ja Victrix-tuotemerkin vuonna 2024.

Ohjaimessa on Tournament Lock -kytkin järjestelmäpainikkeiden sammuttamiseen kilpailutilanteissa, sekä lukittava USB-kaapeli. Laitteessa on myös sisäänrakennettu säilytystila kytkimille ja muille tarvikkeille.

-versio on yhteensopiva PS5- ja PS4-konsolien sekä Windows 10/11 -tietokoneiden kanssa. Xbox-versio toimii |S:n, Xbox Onen ja Windows 10/11 -tietokoneiden kanssa.

Victrix Pro KO Leverless Fight Stick tulee ennakkotilattavaksi valmistajan verkkosivuilta, sekä osallistuvilta jälleenmyyjiltä Suomessa. Ohjain ilmestyy 13. joulukuuta 2024.

Ubisoft selventää: Assassin’s Creed Shadows ei saa Battle Passia Kommentit pois päältä artikkelissa Ubisoft selventää: Assassin’s Creed Shadows ei saa Battle Passia

Assassin's Creed Shadows -pelin ympärillä velloneet huhut Battle Pass -järjestelmästä on nyt kumottu. vahvisti, että tuleva Animus Hub (entinen Assassin's Creed Infinity) ei sisällä maksullisia palkintoja tai tilaussopimuksia. Kaikki Hubin sisältö on pelaajille ilmaiseksi saatavilla, mukaan lukien säännölliset tehtävät ja palkinnot.

Maksumallit uusiksi

Ubisoft ilmoitti myös luopuvansa perinteisestä maksullisesta Season Pass -mallista, jossa julkaistaan isoja lisäosia pelin julkaisun jälkeen. Samalla yhtiö hylkää ”varhaisen pääsyn” maksumallin, jossa pelaajat maksavat päästäkseen pelaamaan muutamaa päivää ennen varsinaista julkaisupäivää.

Näiden muutosten tavoitteena on voittaa takaisin fanien luottamus, joka on ollut koetuksella viimeaikaisten vastoinkäymisten vuoksi. Ubisoftin päätös tehdä lisäsisällöstä ilmaista voi olla merkittävä askel oikeaan suuntaan.

Kontroverssit varjostavat julkaisua

Peliä ovat varjostaneet useat kiistat. Osa pelaajista kritisoi pelin historiallista epäautenttisuutta, erityisesti sen kuvausta Japanista. Ubisoft vastasi korostamalla, että peli on ”historiallista fiktiota” eikä pyri täydelliseen historialliseen tarkkuuteen. Lisäksi Ubisoft joutui pahoittelemaan lippukohua, jossa se käytti japanilaisen historiallisesti uudelleen esittävän ryhmän lippua ilman lupaa. Myös pelin keräilyfiguuri vedettiin pois myynnistä sen ”epäherkän” muotoilun vuoksi.

Julkaisun viivästys ja koventuva kilpailu

Assassin's Creed Shadows on siirtynyt julkaistavaksi 14. helmikuuta 2025, mikä tuo sen lähemmäksi PlayStationin odotettua -jatko-osaa . Molemmat ovat avoimen maailman toimintaseikkailupelejä, jotka sijoittuvat feodaaliaikaiseen Japaniin, mikä lisää kilpailua genressä.

Kaksi päähenkilöä ja uusi aikakausi

Peli esittelee kaksi pelattavaa hahmoa: varjoihin nojaavan salamurhaajan Naoen ja voimakkaan samurain Yasuken. Pelaajat voivat vaihtaa hahmojen välillä vapaasti tutkimusmatkoilla Ubisoftin versiossa historiallisesta Japanista. Lisäksi peli käynnistää uuden modernin ajan tarinan, mahdollisesti kytkettynä Animus Hub -kokemukseen.

Keskittymisemme on luoda fantastinen pelikokemus, joka vetoaa pelaajiin.

Ubisoftin toimitusjohtaja Yves Guillemot sanoi ollen luottavainen pelin suhteen, painottaen kahden päähenkilön erilaisten pelityylien tarjoamaa syvyyttä.