Sea of Thieves saavutti 40 miljoonan rosvon rajapyykin Kommentit pois päältä artikkelissa Sea of Thieves saavutti 40 miljoonan rosvon rajapyykin

Sea of Thieves Season 11

Merirosvoseikkailupeli on saavuttanut vaikuttavan 40 miljoonan pelaajan rajapyykin juuri ennen sen rantautumista :lle, pelin kehittäjä ilmoittaa.

Vuodelle 2018 sijoittuvassa blogikirjoituksessa johtava tuottaja Joe Neate kertoo 40 miljoonan pelaajan jakautuvan Xboxin, Windows 10:n ja Steamin pelaajien kesken. Rare on julkaissut yli 100 ilmaista päivitystä pelin julkaisun jälkeen Onelle ja :lle kuusi vuotta sitten. Pian julkaistava 12. kausi tuo mukanaan uusia lisäyksiä, kuten heittoveitset ja Bone Callerin.

Sea of Thieves saapuu PlayStation 5:lle huhtikuun 30. päivä. Premium-versio tarjoaa viiden päivän ennakkotilaajille pääsyn peliin jo huhtikuun 25. päivästä alkaen. Edistyminen ja esineet siirtyvät Xbox- ja PS5-version välillä, ja pelissä on ”vain PlayStation” palvelimet, joilla pelaajat voivat halutessaan poistaa käytöstä moninpelin eri alustojen välillä. Suorituskykyvaihtoehdot vastaavat Xbox Series X -versiota, ja PS5-versiossa on 60 peruspokaalia sekä Platina-pokaali nimeltä ”Merirosvojen Perfektionisti”.

Sea of Thieves

Sea of Thievesin julkaisua pidettiin aikanaan Rarelle kriittisen tärkeänä pelinä, sillä studio oli tehnyt muutaman Kinect Sports -pelin ennen kuin luopui liiketunnistamislisälaitteesta. Sea of Thievesistä on kuitenkin tullut Rarelle menestys ja yksi sen kautta aikojen eniten pelatuista peleistä. Tulevaisuuden suunnitelmista ei ole vielä tietoa, mutta Rare työstää edelleen vuonna 2019 julkistettua Everwildia, jolla ei ole vielä virallista julkaisupäivää.

Sea of Thieves on viimeisin Xbox-peli, joka hyppää kilpaileville alustoille. Aiemmin vastaavan siirtymän ovat tehneet Obsidianin Grounded ja Pentiment sekä Tango Gameworksin Hi-Fi Rush. Microsoft testaa nyt multialustastrategiaa tällä kvartetilla ja saattaa tulevaisuudessa julkaista lisää omia ensisijaisia pelejään myös muille kuin Xbox-konsoleille.

Lähde: IGN

Visuaalisesti vaikuttava päivitys – arvostelussa Horizon Zero Dawn Remastered Kommentit pois päältä artikkelissa Visuaalisesti vaikuttava päivitys – arvostelussa Horizon Zero Dawn Remastered

Esittely
Alkujaan vuonna 2017 julkaistu Horizon Zero Dawn on yksi modernien toimintaroolipelien merkittävimmistä teoksista. Remastered-versio, julkaistu 31.10.2024, tuo pelin -parannettuna. sijoittuu 3000-luvulle post-apokalyptiseen maailmaan, jossa teknologiset koneet hallitsevat maisemaa ja ihmiskunta elää takaisin alkuperäisissä heimoyhteiskunnissa. Pelaajat ohjaavat päähenkilö Aloyta, nuorta metsästäjää, joka etsii paikkaansa maailmassa ja taistelee koneita vastaan käyttäen ketteryyttään ja nokkeluuttaan.

Ensituntuma
Pelin remasterointi herätti odotuksia, erityisesti niille, jotka ovat pelanneet alkuperäistä versiota. Ensivaikutelma on pääosin positiivinen. Teknisesti peli on vakaa, eikä suurempia bugeja ilmennyt – tosin suomenkielisissä teksteissä oli satunnaisia puutteita dialogien aikana. Kokemus oli esteettisesti upea ja immersiivinen jo alusta alkaen.

Sisältö
Pelin tarina seuraa Aloyn matkaa heimonsa hylkiöstä sankariksi. Hän pyrkii voittamaan koetuksen, joka mahdollistaa hänen hyväksyntänsä osaksi heimoa. Matkan varrella pelaaja kohtaa valtavia koneita, jotka vaativat strategista lähestymistä taistelussa – koneiden heikkouksia voi hyödyntää ja niitä voi analysoida Aloyn käyttämällä Fokus-laitteella. Pelissä on runsaasti tekemistä, kuten resurssien keräystä ja crafting-järjestelmä, joka mahdollistaa esimerkiksi nuolien ja ansojen valmistamisen. Vaikka tarina itsessään on suhteellisen lyhyt, laaja maailma tarjoaa paljon tutkittavaa ja lisätehtäviä.

Kontrollit ja pelattavuus
PC:llä pelaaminen on yllättävän sujuvaa, vaikka peli on alun perin suunniteltu PlayStation-ohjaimelle. Kontrollit tuntuvat tarkoilta ja helposti hallittavilta. Aloyn kehittäminen tapahtuu taitopisteiden avulla, joita pelaaja ansaitsee tasojen noustessa. Taitojen avaaminen tarjoaa uusia kykyjä, jotka vaihtelevat hiljaisesta hiiviskelystä tehokkaampiin taistelutaitoihin. Tämä järjestelmä lisää syvyyttä ja antaa pelaajalle vapauden valita pelityylinsä.

Grafiikat
Remasterointi tuo merkittäviä visuaalisia parannuksia alkuperäiseen verrattuna. Valaistus, tekstuurit ja hahmojen yksityiskohdat ovat saaneet huomattavan kohennuksen. NPC-hahmojen animaatiot ovat luonnollisempia ja vähemmän jäykkiä, mikä tekee pelimaailmasta eläväisemmän. Maailman maisemat – metsät, vuoret ja rauniot – ovat kauniita ja vangitsevia, mikä tekee pelaamisesta visuaalisen nautinnon.

Äänimaailma
Äänisuunnittelu täydentää pelin immersiota. Luonnon äänet ja taistelumusiikki luovat ympäristöön oikean tunnelman, ja ääniefektit vahvistavat kokemusta, erityisesti taisteluissa.

Yhteenveto
Horizon Zero Dawn Remastered on visuaalisesti vaikuttava ja teknisesti laadukas päivitys alkuperäisestä. Vaikka remasterointi ei tuo merkittäviä uusia ominaisuuksia pelin sisältöön, grafiikkapäivitykset ja tekniset parannukset tekevät siitä entistä nautittavamman. Laajan maailman ansiosta pelaajat voivat uppoutua tuntikausiksi tutkimiseen ja tehtävien suorittamiseen, vaikka pääjuoni onkin suhteellisen lyhyt.

Hintaan sisältyvä 10 euron päivitysmaksu alkuperäisen pelin omistajille voi jakaa mielipiteitä, mutta uusille pelaajille tämä on erinomainen tilaisuus kokea yksi modernin pelihistorian ikonisimmista seikkailuista. Suosittelen peliä erityisesti niille, jotka nauttivat kauniista avoimesta maailmasta, syvällisestä tarinasta ja taktisesta taistelusta.

Yhteenveto

9 / 10
Hyvää + Upeat grafiikat ja valaistus + Helposti hallittavat kontrollit + Runsaasti tutkittavaa ja lisätehtäviä Huonoa - Ei merkittäviä uusia ominaisuuksia sisältöön - Lyhyt päätarina - Päivitysmaksu alkuperäisen pelin omistajille Yhteenveto Horizon Zero Dawn Remastered on visuaalisesti vaikuttava ja teknisesti laadukas päivitys alkuperäisestä. Vaikka remasterointi ei tuo merkittäviä uusia ominaisuuksia pelin sisältöön, grafiikkapäivitykset ja tekniset parannukset tekevät siitä entistä nautittavamman.

Suosittu Just Dance -tanssipelisarja juhlii 15-vuotispäiväänsä Kommentit pois päältä artikkelissa Suosittu Just Dance -tanssipelisarja juhlii 15-vuotispäiväänsä

Just Dance 2025 Edition

Maailman myydyin musiikkipelisarja Just Dance on täyttänyt 15 vuotta. Ensimmäinen Just Dance julkaistiin marraskuussa 2009 ja sen jälkeen on ilmestynyt yli 30 peliä. Pelisarja on myynyt yhteensä yli 90 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti.

Just Dance -pelin alkuperäinen idea syntyi Raving Rabbids TV Party -pelin minipelistä, joka julkaistiin vuonna 2008 Nintendo Wii -pelikonsolille. Pelissä pelaajat matkivat Rabbid-hahmojen tanssiliikkeitä käyttäen Wii Remote- ja Nunchuk-peliohjaimia.

Vuosien varrella Just Dance on kehittynyt visuaalisesti kaksiulotteisesta tyylistä kolmiulotteiseksi. Musiikkikappaleiden liikkeet ovat muuttuneet monimutkaisemmiksi ja koreografia on mukautunut eri tasoisille pelaajille. Pelisarja on pyrkinyt monipuolistamaan tanssijoiden kehotyyppejä ja puvustusta.
Uusin osa, , sisältää 40 uutta musiikkikappaletta. Pelissä on erilaisia pelitiloja, kuten soittolistahittien tanssiminen, kuntoilutavoitteet ja moninpelitilat. Lisää kappaleita on saatavilla Just Dance+ -tilauspalvelusta.

Just Dance 2025 Edition on julkaistu Nintendo , ja sekä S -pelikonsoleille. Pelin ikäraja on PEGI 3.